انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

مولاوردی محترم رئيس جمهور در امور زنان و خانواده در اختتامیه دومین نشست بین المللی تقویت حمایت از پناهندگان در منطقه در ابتدای سخنرانی خود به این نکته اشاره داشت؛ معلوم است که زنان و کودکان بیشترین قربانیان هستند هرچند که معمولاً سهم بسیار کمی در ایجاد این خشونت ها  دارند.

توجه به این نکته ما را به این سمت می برد که برنامه های حمایتی برای زنان و کودکان بیشتر باشد. برون داد این مخاصمات می تواند برای زنان ترک خانه و کاشانه و آواره شدن در کشورهای دیگر باشد و زنان را در معرض خشونت قرار دهد و نقش سازمانهای بین المللی برای کاهش آلام می تواند موثر باشد و همچنین سازمانهای غیر دولتی در مواردی که دولتها نمی توانند یا نمی خواهند وارد عمل شوند می توانند با ورود به عرصه هاي حمايتي و توسعه اي نقش موثری داشته باشند و مشارکت آنها دراین برنامه ها باید توسط دولت ها جلب شود.

بنا به هر دلیلی از جمله اشتراکات ما با کشور دوست و همسایه خودمان افغانستان داریم ما را به عنوان دومین کشور پناهنده پذیر مطرح کرده است و ما افتخار میزبانی از آنها را داریم البته امیدوار بودیم که آنها مجبور به ترک وطن نمی شدند تا دوران سخت مهاجرت و پناهندگي را بگذرانند و  اين افتخار هم نصيب ما نمي شد ؛ ولی خوشحالیم که امروز اتفاقات بهتری در افغانستان در حال وقوع است و اميد وار هستم تا با بهبود اوضاع عمومي در افغانستان شاهد بازگشت عزت مندانه مردم شريف افغانستان به کشورشان باشيم .

در طول سه دهه گذشته، تمام تلاش ها در ايران از سوي بخش هاي دولتي و غير دولتي فراهم کردن تسهيلات زندگي براي جمعيت ميليوني پناهندگان و مهاجرين افغان در ايران بوده است که البته حامی همواره از مهمترین سازمانهاي غير دولتي بوده است که در این عرصه فعاليت کرده و توانسته موثر عمل کند. چرا که درصد بالايي از جمعيت پناهندگان را زنان و کودکان تشکيل داده و مي دهند و به يک عبارت مي توان اذعان داشت که  بار این هجرت بیشتر بر دوش زنان بوده  است.

اما در مقابل برطبق آمار سازمان ملل تنها10  در صد مذاکره کنندگان صلح را زنان تشکیل می دهند یعنی به آنها فضا داده نمی شود. هرچند موافقت نامه های صلح که زنان در آن دخیل هستند دوام بیشتری دارند و کمتر شکننده هستند.

اگرنقشی که زنان به عنوان معماران صلح دارند را مورد توجه قرار دهیم به عنوان مادرانی که از ابتدا در تربیت فرزندان نقش کليدي دارند قطعا صلح و حل و فصل اختلافات را در اوج توجه خود قرار می دهند. در اين مسير حتي  براساس قطعنامه 1325 شوراي امنيت تصريح شده که باید جایگاه و کرسی های بیشتري در مذاکرات و روند پيشبرد صلح در هر منطقه اي به زنان اختصاص داده شود و این به بهبود وضعیت کمک خواهد کرد چون زنان نیاز به محیط توانا ساز دارند و جنگ و خشونت مانع این محیط می شود.

ما آرزو می کنیم که نتیجه ی این گونه نشستها منتج به دستاورد هاي جدي و پايداري براي تحکيم صلح منطقه اي و جهاني شود و ما معتقد هستیم که این اتفاق جز در صورت تمهید جایگاه مناسب برای زنان در فرآیندهای صلح مقدور نخواهد بود و امیدوار هستیم که پیروزی را بر جنگ داشته باشیم نه در جنگ و کلا جنگی وجود نداشته باشد و در اين مسير و موافق با پيشنهاد رئيس جمهور روحاني مبني بر مبارزه با افراطي گري از هر نوع آن و تلاش براي ايجاد جهاني عاري از خشونت بايد يک همگرايي منطقه اي و حتي بين المللي ايجاد شود و در پويش اين روند طبيعتا زنان مي توانند پيشتاز باشند.

مشارکت زنان در برنامه ريزي و اجراي فعاليت هاي گوناگون در سطح ملی و منطقه ای نیز می تواند این نتیجه را تسیهل کند. ما در بخش زنان نسبت به امضای تفاهم نامه ها و برنامه های مشخص و حمایت های ویژه از سازمانهای غیردولتی اعلام آمادگی می کنیم.

نگاه دولت تدبیر و امید نسبت به سازمان های غیر دولتی، این است که آنها را رفیق خود می داند نه رقیب و امیدوار است که این سازمانها بتوانند در تمام سطوحي که جامعه به وجود آنها نياز دارد ؛ موثر واقع شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید