انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

نشست مشورتی سازمان های غیر دولتی فعال در حوزه پناهندگان با کمیساریای عالی پناهندگان در ژنو برگزار شد.

در آستانه روز جهاني پناهنده 20 ژوئن؛ نشست مشورتي سازمان های غیردولتی فعال در حوزه پناهندگان با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با سخنرانی آنتونی گوترز کميسر عالي اين سازمان  در 18 ژوئن آغاز به کار کرد و پس از سه روز به کار خود پایان داد.

 آنتونی گوترز در نشست افتتاحیه اين نشست که با محوریت «رهبری و مشارکت زنان» برگزار شد، گفت مشارکت زنان در زمینه های مختلف در واقع یک تعهد برای جامعه بین المللی است که تحقق هر چه بهتر آن بدون کمک سازمان های مختلف در سطوح داخلی و بین المللی میسر و امکان پذیر نمی باشد. وی از سازمان های بین المللی و جامعه خواست که تمام سعی خود را در پایبندی به این تعهد به کار برند.

از سوی دیگر، کمیسر عالی پناهندگان ، تعداد بی خانمان ها و افزایش تعداد آنها به ویژه درآسیای مرکزی و خاورمیانه، را موضوعی نگران کننده عنوان کرد و در عین حال، نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت جاري عراق ابراز نمود. وی همچنین با اشاره به روند رو به افزايش خشونتهای جنسیتی بخصوص نسبت به آوارگان و پناهندگان در اردوگاهها و ساير مناطق زيستي آنها، بر عزم جدی درخصوص حمايت از گروههاي آسيب پذير که در معرض انواع خشونت و به ويژه خشونت هاي جنسي هستند تأکید کرد.

در ادامه ، گوترز کودکان بدون همراه به ویژه کودکان بدون همراه سوری و افغان را از جمله مهمترین موضوعات برای رسیدگی دانست و خاطر نشان کرد که تعیین دقیق منافع کودک و اجرای برنامه ها در این جهت، باید توسط سازمانهای غیردولتی، جامعه مدنی و آژانسهای سازمان ملل پیگیری و اعمال شود.

کمیسر عالی پناهندگان در پایان ضمن تأکید مجدد بر نقش پر رنگ و با اهمیت سازمانهای غیردولتی و جامعه مدنی در بیان حقایق و مشکلات و نيز پيشبرد اهداف انسان دوستانه ، پرهیز از نگاه سیاسی نسبت به سازمانهای غیردولتی را امری مهم توصیف کرد و نقش این سازمانها و آژانسهای سازمان ملل را در هموار کردن مشارکت و رهبری زنان غیرقابل انکار دانست.

اين نشست مشورتي در حالي به کار خود پايان داد که پذيراي بيش از 500 سازمان غير دولتي و بين المللي فعال در حوزه پناهندگان و مهاجرين از سراسر دنيا بود و بيانيه نهايي خود را نيز بر تقويت حمايت بيشتر از گروههاي آسيب پذير پناهندگان و به ويژه زنان و کودکان متمرکز و افزايش نقش هاي تصميم گيري و مشارکت زنان در سطوح مختلف سياست گذاري و اجرايي را نيز در مسير کاهش تنش و دسترسي به صلح پايدار به عنوان راهکاري موثر در کاهش خشونت هاي فردي و اجتماعي معرفي نمود.

در اين نشست سه روزه سازمانهاي فعال ايراني که در اين عرصه فعاليت مي کنند نيز حضوري پر تلاش و پر رنگ داشتند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید