انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

نخستین اردوی مسابقه افغانستان‌شناسی همزمان با سالروز استقلال افغانستان در استان البرز برگزار شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز در دومین دور از مسابقات کشوری افغانستان‌شناسی ویژه دانش‌آموزان پناهنده افغانستانی در مقاطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه و همچنین دانشجویان، اظهار کرد: با توجه به حضور 30 ساله مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران، نسل جدید فرزندان مهاجران افغانی که در ایران متولد شده‌اند آشنایی کمتری با کشور افغانستان دارند.

پرویز کوثری افزود: به این منظور متعاقب دریافت ابلاغیه‌ای از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، همایشی دو روزه و یک دوره مسابقه افغانستان‌شناسی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان افغانستانی ساکن استان البرز در سه سطح راهنمایی، دبیرستان و دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان با برنامه‌های متنوع برگزار شد.

وی ضمن تشریح چگونگی برگزاری مسابقه، هدف از انجام این کار را آشنایی نسل‌های دوم و سوم پناهندگان افغانی با موطن اصلی، فرهنگ و تاریخ، جغرافیا و جاذبه‌های کشور افغانستان و پر کردن اوقات فراغت آنان عنوان کرد.

این مسئول در رابطه با آموزش و پرورش مهاجران در ایران گزارشی ارائه کرد و خطاب به جوانان و نوجوانان تبعه افغان افزود: کشور افغانستان برای بازسازی، آبادانی و شکوفایی به دانش و تجربه‌ای که شما فرا گرفته‌اید نیازمند است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری البرز همچنین درباره اردوی کشوری افغانستان‌شناسی گفت: از هر استان چند نفر در مسابقات افغانستان‌شناسی برگزیده شدند و در نهایت در مسابقه کشوری که در ماه‌های آتی در استان فارس برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد.

میزگرد خاطره‌گویی توسط تعدادی از اتباع افغان از دیگر برنامه‌های این همایش بود که هر کدام به بیان خاطرات خود از دوران پناهندگی و جنگ با ارتش سرخ شوروی سابق پرداختند.

در این مراسم علاوه بر میزگرد دستاورد پناهندگان در ایران، سخنرانی درباره بحران‌های پناهندگان افغانستان و اقدامات جمهوری اسلامی ایران توسط اساتید و تنی چند از دانشگاهیان پناهنده تبعه افغانستان، گروه‌های هنری افغانستانی نیز به اجرای موسیقی، سرود و قرائت شعر پرداختند.

در این همایش و مسابقه افغانستان‌شناسی که با شرکت بیش از 1500 دانش‌آموز و دانشجوی پسر و دختر افغانی انجام گرفت، شرکت‌کنندگان علاوه بر حضور در جلسات سخنرانی در کلاس‌های افغانستان‌شناسی و اجرای سرود، از نمایشگاه افغانستان‌شناسی نیز بازدید به عمل آوردند.

برپایی نمایشگاه فرهنگی هنری افغانستان‌شناسی در قالب غرفه‌های کتاب، عکس، پوستر، لباس‌ها و غذاهای محلی و سنتی، زیورآلات، صنایع‌دستی، خوشنویسی و نقاشی مینیاتور نیز گوشه‌های دیگری از این همایش بود.

گفتنی است، در پایان این همایش علاوه بر اهدای جوایز به 20 نفر از برندگان مسابقات افغانستان‌شناسی به تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویانی که در برپایی همایش و ایجاد نمایشگاه افغانستان‌شناسی فعالیت کرده بودند، نیز جوایزی اهدا شد.

منبع: خبرگزاری فارس و اداره اتباع و مهاجرین خارجی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید