انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

دولت ایران در جریان طرح ساماندهی افغان‌های غیرمجاز مهلت روادید «افغان‌های غیرمجاز متاهل» را برای یک سال تمدید کرده است که این مهلت تمدید روادید 15 شهریور ماه امسال پایان می‌یابد.” مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور با این مطلب برخی اخبار را در مورد ضر‌ب‌الاجل 15 روزه دولت ایران برای اخراج افغان‌ها را تکذیب کرد.

کاظمی با این مطلب افزود: “دولت ایران هیچ برنامه‌ای در مورد خروج افغان‌ها به خصوص پناهندگان نداشته است و چنین خبری ریشه و اساس اشتباهی دارد.”

وی در توضیح این مطلب گفت: ‌در سال 89 دولت ایران طرحی را برای ساماندهی و اخراج افغان‌های غیرقانونی از جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد که در جریان این طرح 1420نفرافغانغیرمجاز که ورود غیرقانونی به کشور داشته‌اند، ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد 200 هزار نفر از افغان‌های غیرقانونی مجرد خاک ایران را ترک کرده‌اند و پس از خروج از ایران با هماهنگی نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در افغانستان مجددا روادید گرفته و برای یک سال دیگر وارد ایران شده‌اند. در این میان 400 هزار نفر دیگر از افغان‌های غیرقانونی نیز ثبت‌نام کرده بودند که متاهل و دارای خانواده و یا سرپرست خانوار بوده‌اند. این افراد به دلیل همراهی خانواده برای خروج مشکل داشته و در همان زمان دولت افغانستان برای خروج این گروه از افغان‌های غیرقانونی مهلت خواست چرا که امکان خروج آنها از مرزها و ورود به کشور افغانستان، دریافت روادید و ورود مجدد آنها در آن زمان وجود نداشت.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور توضیح داد: درواقع دولت ایران با درخواست دولت افغانستان قبول کرد که این گروه از افغان‌های غیرمجاز متاهل در داخل مرزهای کشور باقی مانده و در داخل ایران پاسپورت و روادید به مدت یک سال برای آنها صادر شود. درواقع دولت ایران با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت کشور و نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم را برای حضور یک ساله این گروه از افغان‌های غیرمجاز فراهم کرد و مهلت این تمدید روادید 15 شهریور ماه امسال پایان می‌یابد.

کاظمی با تاکید بر اینکه طبق هر قانون دیگر در مورد مهاجران غیرقانونی پس از پایان دوره روادید، فرد مورد نظر یا باید از کشور خارج شود و یا اینکه پس از خروج مجددا روادید دریافت کرده و مجددا وارد کشور شود و این افراد نیز از 15 شهریور ماه باید این اقدام را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی این گروه از افغان‌ها هیچ ربطی به سایر پناهندگان افغان ندارد و این افراد به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد ایران شده‌اند و گفت: البته دولت افغانستان در چند ماهه اخیر پیگیری‌هایی را در مورد وضعیت این گروه از افغان‌ها داشته و درخواست تمدید مجدد اقامت آنها در ایران از دولت ایران شده است. اما وزارت کشور تاکنون به عنوان متولی این امر هیچ تصمیم مجددی در مورد لغو قانون قبلی نگرفته است و طبق آن افغان‌ها باید در تاریخ مورد نظر ایران را ترک کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور در عین حال یادآور شد که قرار است در پایان هفته آینده جلسه‌ای متشکل از افراد تصمیم‌گیر در این موضوع تشکیل شده و در مورد اجرای این تصمیم و یا دادن مهلت مجدد به افغان‌های غیرمجاز متاهل تصمیم‌گیری شود.

کاظمی در عین حال خاطرنشان کرد: متاسفانه روند ورود غیرقانونی به مرزهای کشور کماکان از سوی کشور افغانستان کاهش نداشته است و در برخی موارد مشاهده می‌شود که افغان‌ها برای عبور و حرکت به سمت کشورهای دیگر همسایه می‌خواهند از ایران گذر کنند، اما دولت ایران تلاش می‌کند تا با کنترل مرزها با این روند مهاجرت و آسیب‌های آن مقابله کند.

 منبع: پورتال اطلاع رسانی دفتر اتباع و  امور مهاجرین خارجی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید