انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

در هفته ی گذشته چند تن از زنان فعال رسانه ای افغانستان که جهت شرکت در نخستین دوره ی آموزشی نقش مطبوعات در توسعه سیاسی ـ اجتماعی به تهران سفر کرده بودند با خانم دکتر مولاوردی دیدار کردند.

در این دیدار خانم دکتر مولاوردی ضمن خوشامدگویی به این خبرنگاران با اعلام اینکه درهای ایران همواره بر روی مردم افغان باز است، گفت: امیدواریم مناسبات دو کشور مستحکم تر از گذشته شود.

وی در ارتباط با مشکل بی‌تابعیتی زنان ایرانی که به ازدواج مردان افغان در می‌آیند گفت: این بحث در دولت‌های مختلف مطرح بوده و حتی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه کار کرده است. ما مجددا این موضوع را بررسی و گزارشی درباره آن به رییس جمهور ارائه کردیم؛ این مشکل حتی در سفر هیات دولت به سیستان و بلوچستان نیز مطرح شد.

خانم مولاوردی همچنین درباره نحوه حمایت از صنایع دستی زنان در ایران گفت: این صنایع در بسیاری از استان‌های ایران تولید می‌شود اما از نظر حمایت، بازاریابی و فروش آنها وضع مطلوبی نداریم و برای رفع این مشکل در حال انجام برنامه‌ریزی هستیم که این برنامه‌ریزی‌ها شامل همه زنان ایرانی می‌شود، البته زنان افغان نیز مدنظر ما هستند چرا که این افراد جزوی از جامعه ما محسوب میگردند.

وی با اشاره به این امر که سفر خبرنگاران افغان از نظر زمانی مقارن با ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گردیده است اظهار کرد: در 36 سال اخیر زنان ایرانی همانند خواهران افغان خود در همه عرصه‌ها حضور داشته‌اند و آنان چه در پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن حضور موثری داشتند. زنان و دختران افغان نیز تقریبا وضعیت مشابهی دارند و در هر برهه‌ای که کشور افغانستان نیازمند حضور آنان بود زنان و دختران حاضر شدند و تاثیرگذار بودند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین در ارتباط با موجود بودن زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری‌ها و اجرای برنامه‌های مشترک با کشور افغانستان تاکید کرد: زبان، تاریخ، دین و زمینه‌های فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان مشترک است و از نظر چالش‌ها و مسائل نیز اشتراکات زیادی داریم و می‌توانیم آنها را با کمک هم حل کنیم و به جهانیان برای بهبود وضعیت زنان و تحکیم خانواده راهکار دهیم.

ایشان با تشریح برنامه ها و فعالیت های معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: امیدواریم ایران و افغانستان در اجلاس سازمان ملل (20 + پکن) بتوانند برنامه های مشترکی را ارایه کنند.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های قانونی ایران برای مقابله با خشونت علیه زنان ابراز داشت: قوانین خوبی در چارچوب قانون مجازات اسلامی و قانون تعزیرات داریم که پاسخگوی نیازهاست، ولی وجود یک قانون خاص می‌تواند بازدارنده باشد و تدابیر قانونی، حمایتی و حفاظتی از زنان را شامل شود.

وی در ادامه درباره وجود خانه‌های امن در ایران گفت: سازمان بهزیستی ایران، سازوکارهایی مشابه با خانه‌های امن افغانستان دارد ولی این سازوکارها به تناسب ویژگی‌های قومی مذهبی باید گسترش یابد.

خانم مولاوردی در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدامات معاونت امور زنان در زمینه کاهش خشونت اظهار کرد: آمادگی داریم که تجارب خود را در اختیار دوستان افغان قرار دهیم البته سال‌های قبل تفاهم‌نامه‌ای انجام شد و اگر برنامه اجرایی این تفاهم‌نامه تدوین شود در زمینه‌های مختلف می‌توانیم برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهیم و هیات‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و کارآفرینان زن بین دو کشور تبادل شوند.

ایشان در ارتباط با بحث آموزش زنان افزود: ضرورت دارد به امر آموزش و توانمندسازی زنان توجه کنیم چراکه این دو موضوع کلید توسعه است. تا زمانی که زنان به آموزش و توانمندسازی مسلح نباشند،  نمی‌توانند در توسعه و پیشرفت جوامع نقش خود را ایفا کنند.

مولاوردی در ادامه گفت: توانمندسازی موتور محرک جامعه است که باید در کنار آموزش، رفاه، مشارکت و کنترل قرار گیرد. در این شرایط زنان توانمند می‌شوند و می‌توانند نقش خود را در جامعه و خانواده ایفا کنند.

علل حضور کمرنگ حوزه زنان ایران در افغانستان پرسشی بود که توسط یکی از خبرنگاران افغان مطرح گردید و خانم مولاوردی نیز در پاسخ گفت: باید دلایل این امر را بررسی کنیم، اما برای اجرای برنامه‌های مشترک بین دو کشور اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی اشاره ای نیز به برنامه‌های دولت یازدهم کرد و گفت: در این دولت در جهت اجرای برنامه‌هایی تلاش می‌کنیم که براساس آنها زنان بتوانند نقش‌های مختلف خود را ایفا کنند و همزمان احساس کارآمدی و تاثیرگذاری در همه این امور را داشته باشند. علاوه بر آن در زمینه برنامه ششم توسعه تلاش می‌شود که جایگاه مناسب و شایسته‌ای برای زنان و خانواده در نظر گرفته شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به پرسشی در زمینه ثبت ازدواج در ایران بیان کرد: براساس قانون در ایران، ازدواج‌ها باید ثبت شوند. البته ممکن است در برخی مناطق مرزی اینگونه عمل نشود. برخلاف گذشته برخی جوانان پس از ازدواج به دفاتر اسناد رسمی به منظور تنظیم شروط ضمن عقد مراجعه می‌کنند و در این زمینه سند رسمی تنظیم می‌شود. این کار به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است.

وی افزود: ما بررسی‌های خود را در زمینه‌های ثبت ازدواج آغاز کردیم و گزارش‌های لازم را دریافت کرده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای ریشه‌کنی ثبت نشدن ازدواج در برخی نقاط کشور هستیم. در زمینه ثبت ازدواج موارد حقوقی و فقهی خوبی داریم و می‌توانیم در این زمینه تجربیات خود را با کشور افغانستان تبادل کنیم.

در ادامه ی نشست فاطمه اشرفی، مدیرعامل انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده، که میزبان اصلی خبرنگاران زن افغان بود اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم از تجارب موجود در جهت دسترسی به حقوق حقه زنان در منطقه استفاده کنیم. ایران و افغانستان از جمله موضوعات مهم منطقه و جامعه بین‌المللی هستند و اشتراکات اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و زبانی آنان می‌توانند دلایل قانع‌کننده‌ای به منظور افزایش تعاملات این دو کشور باشد.

در پایان این دیدار گواهی نامه دوره آموزش روزنامه نگاری خبرنگاران افغانستان، توسط خانم دکتر مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده به آنان اهدا شد.

DSC00188DSC00189DSC00147DSC00217DSC00198DSC00214DSC00223DSC00220DSC00196DSC00202DSC00212DSC00208DSC00234

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید