انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

مقدمه
در دهه هاي اخير از خشونت عليه زنان به عنوان جديترين مشكل اجتماعي وراي مرزهاي فرهنگي، اجتماعي و منطقه اي ياد شده است. خشونت عليه زنان، پديده اي جهاني است که در حوزه هاي خصوصي و عمومي زندگي تجربه مي شود. خشونت خانگی، به عنوان متداول ترين نوع خشونت عليه زنان، از آسیب های جدی اجتماعي و شایع در همه جوامع به ویژه در كشورهاي در حال توسعه است.

خشونت، آثار منفی بسياري بر سلامت مادران، کودکان، خانواده ها و جوامع دارد. اين خشونتها به طور روز افزون و به عنوان یکی از مهمترین معضلات سلامت عمومی در حال افزایش است. امروزه، پيشگيري از بروز اين مشكل و همچنين شناسايي و مديريت موارد خشونت خانگي عليه زنان و در بسياري از كشورها به عنوان اولويت سلامت زنان و خانواده ها مورد توجه قرار گرفته است.

انجمن حامی با تکیه بر ارزش های اسلامی و ایرانی و همراه با استاندارد های سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی،  سلامت روان خانواده و مبارزه با خشونت را در اولویت فعالیت های خود در مراکز اجتماعی حامی قرار داده است.

ما در حامی تلاش داریم که در تمامی دوره ها، مشاورات فردی و کارگاه های خود به مساله و پدیده خشونت های خانگی و جنسیتی اشاره کنیم و در مواقع اضطراری به مراجعان خود در زمینه های مختلف کمک کرده و پاسخ فوری داشته باشیم.

شيوع خشونت عليه زنان و خشونت خانگي خشونت عليه زنان وخشونت خانگي يك اپيدمي پنهان ادامه دار است. مطالعات نشان داده اند که خشونت، بدرفتاری و ضرب و شتم زنان در بسیاری از کشورهای جهان به یک معضل اجتماعی بسیار شایع و جدی تبدیل شده است. افزایش خشونت علیه زنان و خشونت خانگي در تمام کشورها، حتی کشورهای پیشرفته ای که قوانین جدی علیه اشاعه یافتن خشونت وضع کرده اند، نگران کننده است. بر اساس آمار جهانی حدود ۹۰ درصد قربانیان خشونتهای خانگی زنان و ۱۰ درصد مردان هستند. همچنين از هر پنج زن حداقل یک زن در طول زندگی خود توسط همسرش يا شريك نزديكش مورد خشونت خانگی قرار می گیرد.

در سال2005 نتايج مطالعهاي در زمينة خشونت خانگي كه با همكاري سازمان جهاني بهداشت انجام شده بود، نشان داد كه ميزان شيوع خشونت خانگي عليه زنان توسط شريك نزديك در طول زندگي از 15درصد در ژاپــن تا 71 درصد در اتيوپــي متفاوت است. جوامع کم برخوردا و آسی بپذیر مهاجران و پناهندگان نیز به دلیل مشکلات زندگی و تجربه های خود گاها و در 50 تا 60 درصد مراجعات از تجربه خشونت یاد می کنند.
بنابر گزارش بانك جهاني، 19درصد از كل بار بيماريهاي زنان 19 تا 44 ساله در كشورهاي صنعتي مربوط به خشونت خانگي و تجاوز است. اين به اين معناست كه از هر چهار سال زندگي سالم اين زنان، یک سال به علت صدمات، بيماري يا مرگ زودرس مرتبط با خشونت خانگي از دست مي رود.

 

دوره های آموزشی بهداشت روانی مبتنی بر مبارزه با خشونت های جنسیتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید