انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

معصومه ابتکاری به عنوان زنی که تجربه سال ها فعالیت در مشاغل مختلف دولتی را دارد اکنون پیشنهاد تاسیس کمپین مادران صلح جهان اسلام را می دهد تا گرد هم آمده تا به خشونت های همه گیر در خاورمیانه پایان دهند. وی نقش زنان را پر رنگ تر از هر دیپلماتی می داند.

وی در خصوص نگاه جهان به زن مسلمان معتقد است که دیدگاه نخبگان و تحصیلکرده گان غربی در این خصوص تغییر کرده و انقلاب اسلامی موجب تغییر الگوی زن مسلمان شده است، زن مسلمان از یک الگویی از تجدد پیروی می کند که با الگوی غربی تجدد همخوانی ندارد و این الگو در عین حال که فضا برای استقلال فکری زن را فراهم می کند اما نسبت به رعایت شئونات انسانی و اخلاقی حساس است که مانع از شکسته شدن حرمت زن و انسان می شود. این الگو در جوامع اسلامی هم مورد استقبال گرفت چون پشتوانه فکری داشت و مباحث دکتر شریعتی،آیت الله مطهری و حضرت امام (ره) بسیار مورد استقبال قرار گرفت. بعد از انقلاب ما گرایش به حجاب در زنان خاورمیانه را در کشورهایی مثل مصر، ترکیه و سوریه می بینیم” وی به نامه ایی به ژاک شیراک اشاره می کند که پس از منع حجاب در فرنسه برای وی نوشته بود و توضیح داد که زنان و دختران مسلمان فرانسوی بر اساس یک انتخاب آزادانه این حجاب را انتخاب می کنند و شما نمی توانید مانع آنها شوید و این حرکت مخل آزادی فردی است و به عنوان رییس جمهور نباید از کلیشه های ذهنی تبعیت کنید. چرا که آنها می گفتند نباید از نماد دینی استفاده کرد و ما توضیح دادیم که حجاب نماد نیست بلکه این یک سبک زندگی است که بخشی از آن رفتار و حجاب و پایبندی به اخلاق است.

ابتکار معتقد است که زن مسلمان توانسته خود را با وجود همه محدودیت ها به اثبات برساند وی در عین حال اظهار می کند که نمی توان نسخه ای واحد برای همه کشورهای اسلامی در نظر گرفت. کل برآیند بردارها برای حضور زنان، تحصیل آنها و تجربه اجرایی زنان مثبت است و فضا بازتر شده است. تحولات منطقه در راستای ارتقای حضور اجتماعی زنان و بهبود وضعیت آنان رقم خورده است. اما نمی توان یک نسخه واحد پیچید. در مورد ایران متاسفانه فضای دوقطبی ایجاد شده موجب محدودیت فعالیت زنان فعال در عرصه اجتماعی شد. اگرچه در دولت وزیر زن حضور داشت اما در مجموع فضا مناسب نبود

وی حضور زن در کابینه را امری عادی تلقی می کند و حضور زنان در عرصه های اجتماعی و فرهنگی را موجب افزایش تعادل می داند.

وی درباره این موضوع که وضعیت زنان در دولت و عرصه های تصمیم گیری در کدام کشور مطلوب تر است می گوید:” وضعیت مطلوب تر برای زنان به دلیل پیشینه ای که داشتند، وضعیت زنان مصر بود اما به نظر نمی رسد که اخوان المسلمین سهمی برای آنها قایل باشد.” در خصوص وضعیت زنان در افغانستان نیز اشاره می کند که با وجو داشتن وزرای زن در افغانستان، طالبان فضای دوقطبی شدیدی ایجاد کرده و هجمه و فشار موجود علیه زنان کماکان شرایط را برای خانم ها دشوار کرده و خشونت علیه زنان بالاست.

دکتر معصومه ابتکار در پاسخ به وضعیت اسفبار موجود در سوریه و بحران حقوق بشری به خصوص در خصوص زنان و کودکان و اینکه زنان جهان اسلام چه کارهایی می توانند برای زنان سوریه انجام دهند می گوید: “این وضعیت متاسفانه در افغانستان، عراق و سوریه طی دهه اخیر در حال تکرار است. به نظرم باید حکومت سوریه گروه های مختلف را کنار هم جمع کند و  کنار گذاشتن خشونت را در اولویت قرار دهد. دخالت بیگانگان باید متوقف شود و فقط مردم سوریه درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. شما سوریه را مطرح کردید اما من کل جهان اسلام را در نظر می گیرم. به نظر می رسد یک سیاست کاملا حساب شده ای برای تشدید مناقشات فرقه ای به ویژه شیعه و سنی در حال وقوع است. این مساله را قبلا در هند و پاکستان میدیدم اما الان در عراق و سوریه و بحرین می بینیم و متاسفانه برادرکشی و اشاعه نفرت پدیده خطرناک رایجی شده است. تریبون ها را ببینید، کسانی که جوامع انتظار دارند با عقلانیت و خردمندانه سخن بگویند با کینه و نفرت پیام می دهند و در اینجا زنان مسلمان وظیفه و مسوولیتی دارند که در برابر افرادی که عامدا اختلافات را تشدید می کنند و عامدا شکاف بین شیعه و سنی را محملی برای ایجاد ناپایداری در جوامع اسلامی و بعد حضور بیگانگان و اضمحلال این جوامع پیش می برند، بایستند. زیرا زنان و کودکانی که در این مساله بسیار آسیب می بینند خودشان می توانند ابتکار عمل را به دست گیرند و در نزدیک کردن قلوب نقش داشته باشند. نمی دانم گروه های تقریب ادیان الان کجا هستند.

دکتر مهاتیر محمد و آقای خاتمی اقدام جالبی انجام دادند و پیام مشترک علیه فرقه گرایی در جهان اسلام منتشر کردند. زنان جهان اسلام می توانند از این شیوه استفاده کنند، کار مشترک و پیام مشترکی داشته باشند تا در برابر این گونه مناقشات فرقه ای بایستند و اقدامات خشونت بار و تروریستی را متوقف کنند. این امر نیازمند حرکتی اجتماعی از سوی زنان است و فکر می کنم شفقنا می تواند در این زمینه کمک کند. پیشنهاد می کنم شفقنا کمپینی را آغاز کند با محوریت زنان برای دفع خشونت های فرقه ای و خشونت میان شیعیان و سنی ها.

“باید دعوتی از مادران صلح شیعه و سنی صورت گیرد، در این زمینه می توان کارهای زیادی کرد و من هم حاضرم کمک کنم و می شود به این موضوع پرداخت که چقدر شیعه و سنی به هم نزدیک هستند و می توان پیام هایی از افراد موثر گرفت. باید افشا شود که برنامه ریزی انجام شده برای خاورمیانه بخشی از زنان و دختران جهان اسلام را هدف قرار داده است. می توان یک جنبش مدنی ایجاد کرد”

وی در پایان معتقد است که می تواند پیام خود را با صدای بلند عرضه کرد، می توان گفت که ما زنده هستیم و مخالف خشونت های فرقه ای، می دانیم دست هایی پنهان این خشونت ها را هدایت و تشدید می کند و برخی سخنان که به نام رهبران دینی صورت می گیرد، ریشه در اعتقادات دینی مسلمانان ندارد. باید گفت خشونت های فجیعی که رخ می دهد هیچ نسبتی با دین ما ندارد.

وی از رسانه هایی چون شفقنا و سایر رسانه های فعال در حوزه مذاهب و نیز با فعال کردن رسانه های دیگر و تشکل های غیر دولتی منطقه می خواهد که  در این خصوص اقدام کنند.

او پیشنهاد داد، مادران صلح جهان اسلام پیشگام دعوت به آرامش شوند و زنان همه مذاهب گردهم آیند و به این خونریزی و مناقشه بی انتها، پایان دهند.

برگرفته از مصاحبه شفقنا با معصومه ابتکار

لینک اصلی خبر: http://www.shafaqna.com/persian/dialogue/item/45925

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید