انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

مرکز خدمات اجتماعی شهر مشهد در ادامه سلسله کارگاه های روانشناسی و مهارت زندگی خود که به صورت سیار در حاشیه شهر مشهد برای جامعه پناهنده و مهاجر و در کنار آنان افراد کم برخوردار از جامعه میزبان برگزار می شود، دوره های روانشناسی کنترل خشم را نیز برای بانوان برگزار کرده است.

دوره های سلامت روان چیست؟

سلامت روان وضعیت روانی و عاطفی است و  منبع ضروری برای داشتن یک زندگی سالم و سلامت است.  سلامت روانی خوب به فرد این امکان را می دهد که احساس کند، فکر کند و به گونه ای عمل کند و باعث شود فرد با آن بتواند با چالش هایش روبرو شود. برخی از مهم ترین سر فصل های این دوره ها عبارتند از :

  • احساس کنترل بر زندگی و تصمیمات شخصی خود
    توانایی مقابله با چالش ها و استرس های زندگی
    عملکرد ذهنی خوب، مانند توانایی تمرکز در حین کار
    احساس سلامت جسمانی و خواب کافی
    احساس تعلق در جامعه خود

علائمی که نشان دهنده تهدید سلامت روانی است:

  • احساس غمگینی، افسردگی یا بدخلقی
  • ترس یا نگرانی بیش از حد، یا احساس گناه شدید
  • برای اینکه کنترل احساسات خود دشوار است
  • بیماری روانی

بیماری روانی کاهش توانایی یک فرد برای عملکرد موثر در یک دوره طولانی به دلیل آن است. و نشانه های مهمی را معمولا در خود نشان می دهد:

  • سطوح قابل توجهی از پریشانی
  • تغییرات در تفکر، خلق و خو یا رفتار
  • احساس انزوا، تنهایی و غم
  • احساس عدم ارتباط با افراد و فعالیت ها
  • ضربه

تروما هم تجربه و هم پاسخی به یک رویداد یا مجموعه ای از رویدادهای منفی است، مانند خشونت بین فردی، فقدان شخصی، جنگ، یا بلایای طبیعی. در زمینه خشونت، تروما می تواند حاد (ناشی از یک رویداد واحد) یا پیچیده (ناشی از تجارب مکرر خشونت بین فردی و/یا سیستمیک) باشد. که معمولا در جوامع پناهنده و مهاجر با این مساله روبرو هستیم.

در سطح جهانی:

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO):

در بین افرادی که در 10 سال گذشته جنگ یا درگیری دیگری را تجربه کرده اند، از هر 11 نفر (9%) یک نفر دارای اختلال روانی متوسط یا شدید خواهد بود.
تخمین زده می شود که از هر پنج نفر (22٪) یک نفر که در منطقه ای جنگی  زندگی می کند، مبتلا به افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PSTD)، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی است.
بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، حدود 15 تا 20 درصد از افراد آواره، مشکلات سلامت روانی را تجربه می کنند و بیشتر آنها در بخش خفیف طیف قرار دارند.

حدود یک نفر از هر سه پناهجو و پناهنده، میزان بالایی از افسردگی، اضطراب و اختلالات استرس پس از سانحه (PSTD) را تجربه می کنند.

تخمین های شیوع اختلالات سلامت روان به طور گسترده ای از 20٪ تا 80٪ متفاوت است که به 4٪ تا 40٪ برای اضطراب، 5٪ تا 44٪ برای افسردگی، و 9٪ تا 36٪ در PSTD تقسیم می شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید