انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

دیگر سخنران مراسم افتتاحیه نشست تهران سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران آقای دکتر نصیر احمد نور بود که با تبریک به دست اندرکاران اجرایی نشست برای ابتکار عمل در حمایت بیشتر از پناهندگان و مهاجرین افغانستان در منطقه به شرح کوتاهی از دلایل مهاجرت افغان ها از خانه و کاشانه خود به دلیل اشغال این کشور توسط نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و در ادامه به دلیل جنگ های داخلی فرسایشی و نیز حضور سیاه طالبان در افغانستان پرداختند و بر این نکته تاکید نمودند که دلیل عمده مهاجرت افغان ها از کشورشان به دست آوردن فرصتی برای جهاد علیه بیگانگان و حفظ آزادی و استقلال کشورشان بود .

ما هجرت کردیم تا علیه شوروی جهاد کنیم. اگر هجرت نمی کردیم دستاوردهای صدها ساله ما از میان نمی رفت و محتاج همسایگان نمی شدیم و در 70 کشور پراکنده نمی شدیم. و خانه و کاشانه ما ویران نمی شد. اگر ما خود جهاد نمی کردیم ممکن بود نقشه ی دنیا و نقشه منطقه عوض شود.

اگر جهاد ما نبود افغانستان از نقطه نظر مادی سالم می ماند اما ممکن بود این در به دری های افغانستان دچار همسایگان می گردید.

ما می دانیم که همسایگان ما هزینه بسیاری را برای استقبال و حمایت از مهاجرین  داده اند اما باید توجه کرد که اگر این هجرت و جهاد نبود ممکن بود که این هزینه ها بسیار بیشتر بالا می رفت.

همین امروز هم افغانستان در همه ی گرفتاریها در صف اول مقاومت با سیاه اندیشی هاست. اگر روزی افغانستان کوتاه بیاید این گرفتاریها قطعا دامن گیر منطقه می شود.

در عین حال هجرت اگر مشکلاتی دارد فرصت هایی هم دارد و جوانان افعان ثابت کرده اند که دارای استعداد بالایی هستند. ما ممنون کشورهای مهاجر پذیر هستیم و کشور و ملت ما در حافظه ی تاریخی خود جای خواهد داد که کدام کشور کودکان ما را در و دروازه های مدرسه و تخصص را بر روی آنها باز کرد تا در آینده نقش خود را در سازندگی کشور خود ایفا کند و درعین حال پایه محکمی باشد برای افزایش دوستی و نیز به خاطر خواهد سپرد چه کشورهایی انفجار و انهدام را برای کودکان ما به ارمغان آوردند و جوانان ما را مجبور کردند که اول خود را بکشند و بعد جمع دیگری را نابود کنند.

ما کشورهای این منطقه به قدری مشترکات داریم که در ذهن نمی آید ؛ مشترکاتی که می تواند در تمدن آفرینی و فرهنگ آفرینی های مشترک تاثیر گذار باشد و بر همین اساس همگی ما باید تلاش کنیم تا ضمن حفظ فرهنگ و آئین مشترک بر آنها بیافزائیم و بخصوص بر مرزهای صلح و همکاری بیشتر تاکید کنیم و درهای تعامل و همکاری بیشتر را برای شهروندان خود بر اساس منافع متقابل باز کنیم.

ما در روزهای گذشته شاهد برگزاری انتخابات در افغانستان بودیم و آنچه همه را غافلگیر کرد و خط بطلان بر تمام پیش بینی های گذشته کشید. ما شاهد بودیم که علیرغم تمام تهدیدات امنیتی و حتی انفجارهای گسترده باز هم مرد و زن به خیابان ها آمدند و صفوف طولانی برای رای دادن تشکیل دادند و این موضوع برای ما نقطه عطفی بود که نشان از بلوغ مردم افغانستان برای ایجاد تغییرات مثبت در کشورشان دارد و اینکه ما هم در پی آن هستیم تا با جامعه  بین الملل در فضایی برابر در همکاری و صلح ارتباط داشته باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید