انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

نشست کودک و حق بر کودکی در تاریخ ۱۵ مهرماه در سالن اجتماعات دفتر کانون وکلای دادگستری تهران مرکز با حضور جمعی از اساتید و فعالان اجتماعی برگزار شد.

در این نشست آقای منصور مقاره عابد٬ وکیل پایه یک دادگستری و یکی از فعالان حوزه حقوق کودک در مجلس شورای اسلامی در سالهای پیش٬ به بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و سیر تطورات آن پرداخت.

فاطمه اشرفی٬ مدیر عامل انجمن حامی؛ حمایت از زنان و کودکان پناهنده٬ به چهار دهه مهاجرت پناهندگان و مهاجران خارجی به کشور ایران اشاره نمودند و به ترتیب٬ سیاست ها و قوانین حوزه آموزش کودکان مهاجر و پناهنده را مورد بررسی قرار دادند. در دوره ی ابتدایی حضور٬ در دهه شصت شمسی٬ پناهندگان و مهاجران به راحتی حق تحصیل در مدارس ایران را داشتند. این سیاست در دهه ی دوم٬ دهه هفتاد شمسی٬ به دلیل افزایش ورود پناهندگان به ایران به علت شرایط ناامن کشور افغانستان٬ با فراز و نشیب هایی همراه بود. در دوره سوم پس از خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان و از اولویت پناهنده پذیری خارج شدن این کشور در لیست کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان٬ سیاست ها به سمت عودت مهاجران و پناهندگان به کشورشان معطوف گشت و محدودیت هایی برای تحصیل اتباع خارجی اعمال شد اما با رایزنی های انجمن حامی و فعالین حوزه کودک٬ نهایتا در دهه چهارم و در سال ۹۵ آیین نامه ی آموزشی با بیان فرمان مقام معظم رهبری و اصلاح شد و کودکان مهاجر و پناهنده حق تحصیل رایگان در تمام مدارس کشور را دریافت نمودند. همچنین ایشان تاکید نمودند: گرچه در سالهای اخیر همواره چالش هایی در این حوزه بوده است که اکثر آن ها بدلیل اعمال سلیقه های فردی بوده است اما باید توجه داشت که این موانع قانونی نبوده اند.

همچنین ایشان یادآوری کردند که ایران در دهه ۵۰ به کنوانسیون بین المللی حقوق پناهندگان 1951 و کنوانسیون الحاقی 1967 پیوسته است و تاکنون به آن پایبند بوده و هست.

خانم دکتر شیوا دولت آبادی٬ یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که درباره اهمیت «امنیت» و نقش کلیدی آن در شکل گیری شخصیت کودکان و در ادامه در بزرگسالی اشاره نمودند. ایشان جنگ و خشونت جهانی علیه کودکان در جهان را یکی از مصادیق آسیب زننده به روان کودکان و تهدیدی برای امنیت جهانی دانستند.

همچنین در حاشیه این نشست٬ نمایشگاه نقاشی کودکان کار نیز در راهروی دفتر کانون وکلا نیز برپا بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید