انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

مرکز آموزش پایه کن در منطقه کن واقع در شمال غربی شهر تهران از جمله مناطق مهاجر نشینی است که تعداد قابل توجهی از مهاجرین افغان را از سالهای دور در خود اسکان داده است . بافت روستایی و وجود باغات کشاورزی در منطقه از جمله دلایلی است که همزیستی ساکنین ایرانی و مهاجر افغان را که عمده ترین دلیل انتخاب محل سکونت را در موقعیت های اشتغالزایی جستجو می کنند را تسهیل کرده است . هر چند که در سالهای اخیر به دلیل تغییرات اجتماعی ؛ اقتصادی و فرهنگی ؛ تنش های نگران کننده ای در قالب بیگانه ستیزی و کاهش تحمل عمومی برای حضور مهاجرین افغان در منطقه مشاهده شده است که در صورت عدم توجه به این نگرانی ها ؛ شاهد عمیق تر شدن شکاف اجتماعی موجود و در نتیجه مناقشات محلی خواهیم بود که عوارض سوء آن هم جامعه میزبان و هم جامعه مهاجر را در بر خواهد گرفت. هر چند که بروز این پدیده را می توان در کاهش علاقه کودکان مهاجر افغان برای ثبت نام در مدارس دولتی و یا خروج اجباری از محیط های آموزشی رسمی به دلیل بالا رفتن تنش های روانی از سوی دانش آموزان ایرانی نسبت به کودکان افغان و در نتیجه احساس عدم امنیت روانی در مدارس دولتی یافت که زمینه خروج ناخواسته از چرخه آموزش و ورود به چرخه کار یا خیابان را فراهم می کند . در این ارتباط آمار و شواهد موجود هم حکایت از آن دارد که منطقه 5 شهرداری تهران از جمله مناطقی است که دارای بیشترین تعداد کودکان کار و خیابان را در خود جای داده است و در عین حال بیش از دو – سوم این کودکان نیز از میان اتباع افغانستان هستند .

افزایش شهریه های ثبت نام در سال تحصیلی 92- 1391 نیز در کنار سایر دلایل ؛ تمایل و توانایی خانواده های پر جمعیت مهاجر افغان را برای ثبت نام کودکانشان در مدارس دولتی کاهش داده است که از جهت تاثیرات منفی اجتماعی ؛ فرهنگی و آموزشی که این پدیده می تواند ایجاد کند قابلیت توجه ویژه دست اندرکاران سیاستگذاری و آموزشی کشور را طلب می نماید .

مرکز آموزشی کن نیز علیرغم تمام موانع و محدودیتهای کند کننده اداری که از سوی آموزش و پرورش منطقه 5 اعمال گردید ؛ تلاش خستگی ناپذیری را برای اداره و اجرای طرح و جذب حداکثری دانش آموزان بازمانده از تحصیل مهاجر در منطقه اعم از دختر و پسر به کار برد تا به این نیاز حداقلی کودکان مهاجر برای دسترسی به آموزش به عنوان طبیعی ترین حق انسانی پاسخ دهد .

 

فعالیت ها:

همچون سایر مراکز ؛ مرکز آموزشی کن نیز همزمان با شروع سال تحصيلي 92 – 91 پنجمین سال فعالیت خود را آغاز نمود. این فعالیت ها که براساس چهارچوب تعریف شده در قرارداد 3 جانبه حامی با اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) برنامه ریزی شده است به تفکیک در محورهای فعالیت زیر به مورد اجرا گذاشته و گزارش پیشرفت آن نیز به پیوست ارائه می گردد.

1-     آموزش پایه به دانش آموزان لازم التعليم و بازمانده از تحصيل مهاجر افغان

2-    آموزش زنان و والدين در حوزه هاي بهداشت، مهارت هاي زندگي، تنظيم خانواده، پيشگيري از بيماريها، کنترل خشم

3-   آموزش ضمن خدمت براي مربيان مراكز آموزشي

4-    آموزشهای جانبی برای دانش آموزان بزرگسال

5-    ارائه خدمات مددکاری و مشاوره (کودکان کار با نیازهای ویژه)

6-    تامين امنيت دانش آموزان با ارائه سرويس حمل و نقل

7-    فعالیتهای فوق برنامه 

مجموع کلاس های تشکیل شده برای 185 دانش آموز موجود در مرکز کن 9 کلاس می باشد که شامل تمام مقاطع ابتدایی از اول دبستان تا ششم می باشد که مسئولیت اداره کلاس ها را نیز آموزشگرانی بعهده دارند که یا از معلمین مجرب و بازنشسته آموزش و پرورش هستند و یا از میان نیروهای رسمی و حق التدریسی انتخاب شده اند که در کنار کفایت دانش و تجربه آموزشی ؛ احساس تعلق و مسئولیت در سرنوشت کودکان مهاجر را نیز داشته باشند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید