انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

مراسم  نکوداشت کرامت انسانی پناهندگان همزمان با ایام ولادت کریم اهل بیت (ع) و روز جهانی پناهنده توسط انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده با مشارکت شورای شهر تهران و شهرداری منطقه ۱۱ تهران، در تاریخ ۲  تیرماه ۹۵ برگزار گردید.

photo_2016-06-22_09-20-45

مراسم نکوداشت کرامت انسانی پناهندگان همزمان با ایام ولادت کریم اهل بیت (ع) به همت انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) و با حضور رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، وزارت بهداشت ؛ مرجع ملی حقوق کودک ؛ وزارت آموزش و پرورش ؛ نهاد ریاست جمهوری ؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی ؛ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ؛ شهرداری تهران و منطقه 11 تهران ؛ نمایندگان سفارت افغانستان ، مسئولین سازمانهای بین المللی و غیر دولتی فعال در حوزه پناهندگان چهارشنبه شب در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

photo_2016-06-23_13-05-58

فاطمه اشرفی، مدیر انجمن حامی اظهار داشت: روز جهانی پناهنده فرصتی برای پرداختن به مسائل و مشکلات پناهندگان و ایجاد زمینه ی درک متقابل عمیق تر میان جامعه پناهنده و میزبان است.

وی افزود :  27 درصد جمعیت مهاجرین و پناهندگان جهان در آسیا هستند و از این جمعیت 51 درصد را کودکان زیر 18 تشکیل می دهند. گروه سنی 18 تا 59 بعد از کودکان بزرگترین درصد از جمعیت این افراد در آسیا را به خود اختصاص می دهد.

اشرفی خاطر نشان کرد: امسال از سوی سازمان ملل «سال جوانان» اعلام شده است، اما متاسفانه آمار مشخص و رسمی از جوانان پناهنده در سطح بین الملل در کل دنیا وجود ندارد، این موضوع نمایانگر عدم توجهات لازم به مقوله جوانان پناهنده و مهاجر است.

وی افزود: جوانان قشر تاثیر گذار و مهم در بهبود وضعیت و بازسازی کشور شان و همچنین در بهبود وضعیت آنها در جامعه ی میزبان هستند. به همین دلیل توجه به مسائل و نیازهای این قشر اعم از تحصیل، اشتغال و غیره از اهمیت به سزایی برخوردار است.

مدیر انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده گفت: مسئله ای که ما به آن پرداختیم ایجاد حساسیت های لازم در جهت افزایش توجه به این افراد در جامعه و مسئولان و همچنین ایجاد خودباوری در این قشر است.

اشرفی اظهار کرد: حدود سه میلیون مهاجر و پناهنده از کشورهای دیگر در ایران بسرمی برند. وی تهران را به عنوان یکی از بزرگترین پایتخت های پناهنده پذیر عنوان کرد و گفت: تهران طی سالیان گذشته مهاجرین و پناهندگان مختلفی را در خود جای داده است که حکایت از تعامل مثبت مردم پایتخت با پناهندگان افغانستانی در طول بیش از سه دهه است.

photo_2016-06-24_01-17-05

معاون مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور نیز در این مراسم به مقوله جوانان و پناهندگی اشاره کرد وگفت: بزرگترین چالش در خانواده مربوط به قشر جوان است و این امر میان ملت های ایرانی و غیر ایرانی مشترک است.

میترا قدیمی ادامه داد: مهمترین دغدغه کشورهای میزبان رویارویی با خواسته های نسل دوم و سوم پناهندگی در این جوامع است، زیرا این کشورها متحمل وظایفی از جمله فراهم آوردن زندگی بهتر و امرار معاش کافی، ایجاد افق روشنی از آینده برای آنها می شوند.

وی آموزش را مهمترین موضوع در جامعه جوان پناهنده دانست و گفت: نمی توانیم از مقوله آموزشی دور باشیم چرا که امروزه از این مهم می توان خواسته های جامعه جوان را مرتفع کرد.

معاون مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود : در حال حاضر 32 هزار دانش آموز مهاجر از کشورهای دیگر در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی در استان تهران تحصیل می کنند و همچنین 2100 دانشجوی مقاطع کاردانی تا دکترا در دانشگاه های مختلف کشور مشغول تحصیل هستند.

قدیمی اظهارکرد: در طول سال گذشته در استان تهران 39 نشست با مهاجرین به ویژه جوانان افغانستانی برگزار شد تا از نزدیک دغدغه ها و پیشنهادات و انتقادات آن ها را بشنویم.  امسال نیز نشست های مهمی در طول سال با خانواده های پناهنده و مهاجر ساکن در تهران خواهیم داشت.

سخنران دیگر این مراسم رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان آقای سیوانکا دانا پالا اظهار داشت: درسال 2015 بالاترین سطح مهاجرت دردنیا داشتیم که این آمار از جنگ جهانی دوم بیشتر بود. جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که دراین زمینه مهاجرین زیادی طی سالیان گذشته در خود جای داده است که این موضوع نور امیدی به پناهندگان است. در دنیای سیاه امروز اخبار امیدوارکننده ای از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که مهاجرین و پناهندگان به صورت مطلوب زندگی خود را در این کشور سپری می کنند.

photo_2016-06-24_01-16-25

وی با اشاره به سفر “فیلیپو گراندی” کمیسار عالی سازمان ملل به ایران گفت: همکاری کمیساریا در ایران بسیار قابل تقدیر و احترام است.  فیلیپو گراندی در اولین سال ریاست خود در کمیساریا در روز جهانی پناهنده به منطقه و کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان سفر کرد، و اولین مقصد سفر وی ایران بود.

دانا پالا با اشاره به افزایش آمار پناهندگی در سطح جهانی اظهار ناراحتی کرد و گفت: آمار و ارقام کاملا مشخص نیست اما 21درصد افرادی که وارد اروپا شدند افغانستانی هستند و از ان جمعیت 41 درصد افغانستانی هایی هستند که از ایران رفته اند.

به گزارش انجمن حامی، یکی از اهداف مهم برگزاری این مراسم معرفی تعدادی از جوانان موفق و شایسته افغانستانی از جامعه پناهنده و مهاجر مقیم تهران و پاسداشت کرامت انسانی پناهندگان بود. به این منظور به ۱۲ نفر از جوانان افغانستانی مقیم تهران که در عرصه های علمی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی موفقیت هایی را کسب کرده بودند، هدایایی به رسم یادبور تقدیم شد.

فاطمه اشرفی، مدیر انجمن حامی در پایان این مراسم با تشکر ویژه از آقای دکتر صمدیان فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب و سرپرست تیم جراحی «خال محمد» کودک ۱۰ ساله افغانستانی گفت تلاش های انساندوستانه دکتر صمدیان و همکارانشان الگویی است که نشان می دهد «انسانیت» مرزهای سیاسی و ملی را در می نوردد.

photo_2016-06-25_12-44-46

اجرای موسیقی سنتی افغانستانی و همچنین برگزاری نمایشگاه جانبی عکس، خطاطی و نقاشی توسط جمعی از هنرمندان جوان افغانستانی مقیم تهران از دیگر بخش های این نمایشگاه بود.

22

20 ژوئن (31خرداد) روزجهانی پناهنده هر ساله در بسیاری از کشورها توسط سازمان های بین المللی و حقوق بشری گرامی داشته می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید