انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

خانم شکوفه اکبرازده بلخی عصر دیروز از رساله دکترای خود در دانشگاه فردوسی مشهد دفاع کرد.

موضوع رساله دکترای این بانوی افغانستانی تصحیح انتقادی نسخه خطی «مخزن الانشاء» اثر «ملا حسین واعظ کاشفی» بود.

«شکوفه اکبرزاده بلخی»، در این مراسم در مورد تصحیح متون گفت: تصحیح متن یکی از مهم‌ترین شاخه‌های نقد ادبی است که از دیر باز جایگاه ارزشمندی در میان پژوهش‌های ادبی داشته و اکنون نیز در حوزه پژوهش، تصحیح متن به خصوص تصحیح انتقادی از ارزش والایی برخوردار است.

وی ادامه داد: مخزن الانشا از جمله متون ارزشمند و تالیفات مشهور واعظ کاشفی است که به صورت نسخه خطی بوده و تصحیح منقحی از آن در دسترس عموم قرار ندارد، بنابر این با هدف تهیه متنی منقح و انتقادی از این کتاب به تصحیح آن همت گماردم تا یکی از بهترین کتاب های ترسل در اختیار علاقمندان و محققان منشأت نویسی قرار گیرد.

این کتاب که در هرات توسط واعظی کاشفی تالیف شده است از آثار مهم منشأت نویسی قرن نهم و دهم محسوب می شود که تا کنون به صورت نسخه خطی بوده است و برای نخستین بار توسط این دانشجوی دوره دکترای دانشگاه فردوسی مشهد تصحیح شده است.

دکتر یاحقی

دکتر یاحقی استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم ضمن خوشحالی از حضور دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های ایران بخصوص دانشگاه فردوسی گفت: ما حضور افغانستانی ها در ایران بخصوص در دانشگاه ها را سبب وحدت فرهنگی ایران و افغنستان می‌دانیم و خوشحالیم که دانشجویانی از کشور افغانستان داشته ایم و امیدواریم که بعد از این نیز چنین باشد.

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: ارتباطات فرهنگی میان دو ملت ایران و افغانستان بخصوص میان فرهنگیان و چهره های ادبی بسیار زیبا و معنا دار است و امید داریم که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

یاحقی تصریح کرد: ما برای برای مردم افغانستان همیشه سرفرازی و روزگاری خوش آرزو می کنیم و امیدواریم که روزی شرایط در افغانستان به گونه ای فراهم شود که ما بیایم در آنجا درس بخوانیم.

رئیس قطب علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: آنقدر سرمایه های معنوی و فرهنگی در کشور افغانستان فروان است که قطعاً باید دانشجویان ما بروند در آنجا و از نزدیک ببیند و این میراث مشترک را که بسیاری از آن ها اینک در افغانستان است زنده کنند.

وی عنوان کرد: ما همچنان به این چشم انداز خوش امیدوار هستیم و آرزو می کنیم که بعد از این هم در خدمت دانشجویان افغانستان باشیم و ما همچنان دوست داریم که همواره کننده راه برای دانشجویان افغانستان در ایران باشیم تا آن ها بتوانند در ایران و در کنار ما درس بخوانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید