انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

روز چهارشنبه 27 خرداد ماه ، به همت انجمن حامی نشستی با عنوان “هم اندیشی عدالت اجتماعی و آموزشی کودکان پناهنده در ایران” در سالن ویژه مرکز همایش های برج میلاد برگزار گردید.
در این نشست که شماری از مسئولین نهادهای مختلف دولتی ، نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد و سازمان های بین المللی مرتبط با امور پناهندگان ، حضور داشتند، ابعاد مختلف دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حق تحصیل همه ی کودکان افغان در مدارس ایران صرف نظر از قانونی یا غیر قانونی بودن آنها ، بررسی شد و شرکت کنندگان راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این طرح ارائه کردند و هم چنین چالش های فراروی آن را برشمردند.

در بخش افتتاحیه‌ی نشست، خانم اشرفی رئیس هیات مدیره انجمن حامی درباره‌ی تاثیر شگرف این دستور رهبری بر زندگی افغان ها و نیز ارتقای سطح خدمات ارائه شده به آنها سخن گفت.سپس جمشیدی نژاد معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان و مرز مشترک آن با کشورهای افغانستان و پاکستان از چالش‌های موجود در این رابطه سخن گفت.

وی بیشترین تراکم دانش‌آموزی استان را مربوط به مناطق حاشیه‌نشین زاهدان دانست که بیشتر اتباع افغان در این منطقه سکونت دارند. او در این باره گفت:” تعداد دانش‌آموزان شاغل به تحصیل افغان در این استان را 5014 نفر می‌باشد که در صورت اجرایی‌ شدن دستور رهبری حدود 1000 نفر به این تعداد افزوده خواهد شد. با توجه به اینکه مبلغ 500 هزار تومانی که به عنوان سرانه هر دانش‌آموز در نظر گرفته شده است رقم مناسبی نیست ، ما برای رفع کاستی‌ها و نواقص نیازمند حمایت از طرف دولت، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد هستیم.”

در ادامه اسلامی مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه، با اشاره به مشترکات تاریخی زبانی و فرهنگی دو ملت افغانستان و ایران خاطر نشان کرد در طی چهار دهه فراز و نشیب های افغانستان، ایران همواره در کنار ملت افغانستان بوده است و صلح و امنیت منطقه و به تبع آن افغانستان را در راستای منافع خود می داند.

وی افزود:” علی رغم محدودیت ها و شرایط ناشی از تحریم در حال حاضر حدود 340 هزار نفر دانش آموز و 12 هزار دانشجو در ایران از تسهیلات آموزشی استفاده می‌کنند که این امر باعث شده مهاجران در طی سال های گذشته مهارت‌ها و تخصص‌های بسیاری را فراگیرند.
از 5/2 میلیون تبعه‌ی مجاز و غیر مجازی که در ایران زندگی می‌کنند حدود 50 درصد آن ها زیر 18 سال هستند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است. همه‌ی ما واقفیم که فقدان آموزش لازم می‌تواند در فقر فرهنگی و در نتیجه افزایش خشونت های اجتماعی به دلیل شکاف‌های موجود در اجتماع موثر باشد. منویات مقام معظم رهبری مبنی براینکه هیچ کودک افغانی حتی غیرقانونی نباید از تحصیل محروم شود در واقع فصل‌الخطابی برای مسئولین می‌باشد.”
اسلامی در پایان پیشنهادات خود را ارائه داد:
” 1- با توجه به توان و نیرو و بودجه عظیمی که حضور بیش از دو و میلیون مهاجر در ایران به خود جلب کرده است ما از سازمان های بین المللی درخواست داریم برای خروج این اتباع از ایران و مشارکت در بازسازی افغانستان راهکارهایی ارائه دهند.

2- حضور مهاجران در ایران باید قانونمند شود. در سفر رییس جمهور افغانستان به ایران توافقاتی در این زمینه صورت گرفت که حضور افغان ها ساماندهی و قانونمند شود چراکه این امر به نفع هر دو کشور است و تامین کننده ی حقوق قانونی مهاجران است و امیدواریم دولت افغانستان با همکاری ایران و کمیساریا و جامعه بین الملل زمینه بازگشت این مهاجران و مشارکت در باسازی افغانستان را فراهم کنند.

3- توقع ما این است که سازمان های بین المللی در برخی از هزینه های آموزش و بهداشت اتباع افغان به ایران کمک کند.”

می توانید سایر گزارش های تهیه شده در ارتباط با این نشست را در لینک های زیر مشاهده کنید:

   روزنامه شرق 

روزنامه اعتماد 

روزنامه فرهیختگان 

خبرگزاری ایلنا 

پایگاه خبری صاحب خبر

پایگاه خبری شهروندان

پایگاه خبری تحلیلی مهرخانه 

 


6
7

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید