انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

اولین نشست هم اندیشی با شخصیت های فرهنگی و اجتماعی مهاجر افغان از تهران، قم، پاکدشت ورامین، کهریزک و باقر شهر در روز سه شنبه 17 تیر ماه سال جاری در خانه محله خاقانی برگزار شد. این نشست فرصتی بود تا مسایل و مشکلات موجود در جامعه مهاجرین افغان مقیم ایران بخصوص مشکلات مربوط به بالا بودن سطح خشونت های خانگی در خانواده های مهاجر به بحث و نظر گذاشته شود .

در ابتدای نشست فاطمه اشرفی، رییس هیأت مدیره انجمن حامی، ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به مدعوین، با مروری بر فعالیتهای آموزشی این انجمن برای جامعه مهاجرین در ایران و تلاشهای صورت گرفته برای ارتقا مهارتها و آگاهی های مهاجرین افغان در ایران، جلسه را آغاز نمودند. ایشان، با اشاره به تبیین مشکلات ناشی از فراوانی خشونت های خانگی و تاثیرات مخرب آن در تعاملات فردی و اجتماعی بخصوص رشد آسیب های اجتماعی در جامعه مهاجرین افغان در ایران از مدعوین خواستند که در مسیر تغییر نگرش های فکری و رفتارهای خانوادگی و اجتماعی در میان خانواده های مهاجر حضور و مشارکت فعالانه ای ایفا نمایند

در ادامه اشرف گرامی زادگان، حقوقدان و عضو هیات مدیره انجمن حامی به توضیح مبانی قانونی این امر در قانون ایران و افغانستان و با توجه به مبنای فقهی و شرعی آن نمودند. ایشان درعین حال، با توجه به جمعیت بالای مهاجرین افغان در ایران، پیشنهاد ایجاد یک تشکل شامل خود جامعه مهاجرین در ایران، به منظور برقراری ارتباط بیشتر و منظم در قالب یک ساختار رسمی، را ارائه دادند.

در قسمت دوم نشست، دکتر حوریه شمشیری پزشک زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارائه مطالب خود به همراه پخش فایل پاورپوینت نسبت به آثار سوء انواع خشونت به ویژه بر زنان و کودکان از منظر پزشکی پرداختند. ایشان همچنین با اشاره به آمار خشونت های جسمی و روحی نسبت به زنان، به موارد متعددی از آیات قرآن در زمینه منع خشونت نسبت به یکدیگر و لزوم احترام به کرامت انسانی صرفنظر از سن و جنسیت، استناد نمودند.

طوبی کرمانی، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران نیز سخنران دیگری بودند که به ذکر نکات مرتبط از منظر اسلام و نحوه حسن رفتار با یکدیگر براساس سنت پیامبر و رهبران مذهبی پرداختند و بر مشکلات ناشی از افراط و تفریط نسبت به هر امری و از سوی بر اعتدال و اجتناب از زندگی براساس زیاده روی یا سهل انگاری های بیش از اندازه مبتنی بر اندیشه های فکری و عملی اسلام تاکید نمودند .

همچنین در بخش پایانی نشست، شرکت کنندگان با طرح نقطه نظرات و دیدگاه های خود ، آمادگی خود را برای پیوستن به برنامه های مربوط به پیشگیری از خشونت های خانگی در میان مهاجرین افغان و تغییر رویکرد های مبتنی بر خشونت در تربیت فرزندان اعلام نمودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید