انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن
در یک دهه اخیر تعداد کسانی که از خانه های خود فراری شده اند به بیش از دو برابر رسیده است

 

بر اساس گزارش سالانه UNHCR که در ماه ژوئن منتشر شد، حدود 89.3 میلیون نفر به دلیل جنگ، خشونت، آزار و اذیت و نقض حقوق بشر در پایان سال 2021 به اجبار آواره شدند. این رقم نسبت به سال قبل 8 درصد افزایش یافته و نسبت به 10 سال قبل بسیار دو برابر شده است. از آن زمان، میلیون‌ها نفر دیگر از اوکراین گریخته‌اند یا در داخل مرزهای این کشور آواره شده‌اند و این رقم به بیش از 100 میلیون نفر رسیده است.

تا پایان سال 2021، 27.1 میلیون نفر به عنوان پناهنده زندگی می کرده اند، در حالی که تعداد پناهجویان با 11 درصد افزایش به 4.6 میلیون نفر رسید. تعداد افراد آواره در کشورهای خود برای پانزدهمین سال متوالی به 53.2 میلیون نفر افزایش یافته است .

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در گفتگو با خبرنگاران هشدار داد که بحران جهانی غذایی ناشی از جنگ در اوکراین، آوارگی را بیشتر تسریع خواهد کرد. گراندی گفت: “اگر این موضوع به سرعت حل نشود، تأثیربسیار ویرانگری بر جا خواهد گذاشت و افزایش ناامنی غذایی، درگیری ها و شرایط اقلیمی ، باعث جابجایی های جدید می شود.”

از سوی دیگر کشورهای اروپایی که یکی از مقاصد پناهندگان هستند با بحران های بیشتر روبرو شده و سیاست های سخت گیرانه‌تری را به اجرا درمی‌آورند

برای مثال تصمیم بریطانیا برای اخراج پناهندگان و اخراج آنان به رواندا می تواند الگویی برای سایر کشورها باشد. هر چند که در سال های گذشته استرالیا نیز چنین رویه ای را برای اخراج در پیش گرفته است. استرالیا و بریطانیا دلیل اتخاذ این تصمیمات را مبارزه با قاچاقچیان و حفاظت از جان انسان ها عنوان می کنند، اما فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، به دلایل متعدد این سیاست را ” اشتباه” توصیف دانسته و نقض حقوق بشر می خواند.

روز جهانی پناهنده

هر سال در روز بیستم ژوئن، دنیا روز جهانی پناهندگان را گرامی می دارد. وز جهانی پناهندگان توسط سازمان ملل متحد برای گرامیداشت پناهندگان در سراسر جهان تعیین شده است. روز جهانی پناهندگان فرصتی است برای ایجاد همدلی و درک مصیبت و به رسمیت شناختن انعطاف پذیری آنها در بازسازی زندگیشان. امسال تمرکز بر حق دست یافتن به امنیت خواهد بود.هر فردی بر روی این کره خاکی حق دارد به دنبال امنیت باشد – هر کسی که باشد، اهل هر کجا که باشد و هر زمان که مجبور به فرار شود.

این روز به دنبال این است که با افرادی که مجبور به فرار می شوند باید محترمانه رفتار شود. هرکسی می تواند به دنبال حمایت باشد، صرف نظر از اینکه چه کسی است یا به چه اعتقادی دارد.حقوق بشر پناهندگان یعنی باید از افرادی که مجبور به فرار می شوند استقبال کرد. پناهندگانی که از سراسر جهان می آیند. برای رهایی از خطر، ممکن است با هواپیما، قایق یا پیاده سفر کنند. حق بشری پناهنده جستجوی امنیت است.همچنین حقوق پناهندگان یعنی هر زمان که مردم مجبور به فرار می شوند، حق دارند از آنها محافظت شود. تهدید هر چه باشد – جنگ، خشونت، آزار و اذیت – همه مستحق حمایت هستند.

هر کس. هر کجا. هر زمان.
هر کس حق دارد به دنبال امنیت باشد.

حامی در این روز ضمن همدلی و درک مشکلات مردمانی که برای فرار از درگیری یا آزار مجبور به فرار از کشور خود شدند به تحمل و تاب‌آوری آن‌ها نه فقط برای داشتن زندگی بلکه برای امنیت خود ارج می‌نهد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید