انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

فاطمه اشرفی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد فرمان اخیر رهبر طالبان در مورد حجاب زنان و اینکه بهترین نوع پوشش زنان چادری یا برقع دانسته شده، گفت: چه بسا چنین برداشت هایی از دین و حجاب زنان اثر معکوسی روی اعتقادات برخی اقشار جامعه به خصوص جوانان بگذارد و این در حالی است که مردم افغانستان به دین اسلام و پیامبری حضرت محمد (ص) اعتقاد کامل دارند.

وی افزود: تفسیری را که طالبان از حجاب زنان بر اساس برداشت های خودشان از دین ارایه کرده اند از سوی هیچ یک از عالمان دینی ارایه نشده است. احکام اسلامی بر اساس قرآن کریم و سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) مشخص است و چنین چیزی از آن ها برداشت نمی شود.

رئیس هیات مدیره انجمن حامی عنوان کرد: در پنج سالی که طالبان در گذشته روی کار بودند نظرات خاصی در حوزه های اجتماعی با تاکید بر روی موضوع زنان داشتند، نوع برداشت طالبان از مفاهیم دینی و اسلامی و حتی سیره حضرت رسول گرامی اسلام (ص) در همان زمان هم مورد ایراد اساسی بسیاری از علماء، مراجع و صاحبنظران دینی بود.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: اگرچه انتظاراتی وجود دارد و ادعاهایی مطرح می شود که طالبان در نقطه نظرات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی خود تعدیلات و تغیراتی را ایجاد کرده اند اما اینگونه نیست و هر روز که از ادامه حکومت طالبان می گذرد تصویر دیگری از عملکرد و سیاست های آنان رونما می شود. به این ترتیب طالبان امروز با طالبان بیست و پنج سال قبل تفاوت چندانی نکرده و همان برداشت های به خصوص و تفسیرهای سلیقه ای از دین، مفاهیم و ارزش های دینی و حتی آیات مسلم قرآن را دارند.

اشرفی تصریح کرد: طالبان هنوز به همان سنت های جاهلی خودشان اولویت می دهند و با همان سنت ها ارزش های دینی و مفاهیم اعتقادی و اسلامی را تعبیر و تفسیر کرده و آن را ارائه می کنند.

این فعال فرهنگی-اجتماعی عنوان کرد: آنچه را که امروز طالبان از مساله پوشش زنان بر اساس برداشت خودشان از دین مطرح می کند که علاوه بر پوشش بدن پوشش صورت را هم شامل می شود از آیات قرآن کریم برداشت نمی شود و در دین هم جز در موارد اضطراری که ممکن است مسائل امنیتی وجود داشته باشد به آن توصیه نشده است.

وی اضافه کرد: اسلام یک دین مشخص با یک پیامبر و یک کتاب الهی است و هیچ یک از جوامع کشورهای اسلامی و علمای بزرگ کشورهای اسلامی تاکنون برداشتی مانند برداشت طالبان از مفاهیم دینی و قرآنی نداشته که بر اساس آن زنان ملزم باشند چهره خود را کاملاً بپوشانند در حالی که امروز طالبان این برداشت خود را به دین نسبت می دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید