انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن
معاون اتباع سفارت افغانستان در ایران گفت: بیش از 11 هزار دانشجوی افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند که امیدواریم به افغانستان بازگردند و به مردم خود خدمت کنند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «ذبیح‌الله اختری» معاون امور اتباع و مهاجرین سفارت جمهوری اسلامی افغانستان  درباره همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان در زمینه مسئله مهاجرین، گفت: اداره اتباع و مهاجرین دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های زیادی برای تسهیل سکونت اتباع افغانستانی در ایران و ارائه کارت‌های آمایش و شناسایی انجام داده‌اند.

وی افزود: به طور کلی مسأله اقامت مهاجرین افغانستانی در هماهنگی اداره امور مهاجرین و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و می‌توان گفت بخش اعظم فعالیت‌های ما رسیدگی به وضعیت اتباع مهاجر است.

یک میلیون و 800 هزار مهاجر افغانستانی در ایران  

اختری درباره فعالیت‌های اداره متبوعش نسبت به تردد قانونی اتباع افغانستانی، تصریح کرد: ایران و افغانستان به دلیل طولانی‌ترین مرز مشترک، دین، زبان و فرهنگ یکسان از یکدیگر جدا ناشدنی هستند، بنابراین ما یک میلیون و 800 هزار مهاجر در ایران داریم که در این زمینه میزبانی خوبی از سوی جمهوری‌اسلامی‌ایران انجام شده است.

اختری اضافه کرد: ما شاهد همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسهیلات تردد مهاجرین افغانستانی هستیم، چرا که به‌علت وضعیت نابسامان امنیتی در افغانستان، مردم ما مجبور به مهاجرت و پناه بردن به کشور دوست و همسایه یعنی ایران هستند؛ لذا درباره جلوگیری از تردد غیرقانونی مهاجرین، نیروهای انتظامی جمهوری‌اسلامی‌ایران بیشترین نقش را ایفا می‌کنند.

کشورهای مهاجر فرست در قبال اتباعشان مسئولند

معاون اداره آتشه اتباع و مهاجرین سفارت افغانستان درباره وظایف کشورهای مهاجر فرست در قبال اتباع مهاجرش گفت:  هر کشوری در خصوص اتباعش مکلف به وظایفی است که باید آن را انجام دهد و هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند در قبال اتباع مهاجر خود وظیفه‌ای ندارد، اما دولت افغانستان به‌دلیل رویارویی با مشکلات زیاد از قبیل فقر و ناامنی و نیز دارا بودن بیشترین حجم مهاجرت در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان در سال 2015 و بعد از آن، مقداری ضعیف عمل کرده و نتوانسته رضایت شهروندان خود را برای ماندن در افغانستان جلب کند؛ اما در نهایت باید گفت که ما موظف به تامین امنیت و جلب رضایت مردم خود هستیم.

مساعدت ایران در پذیرش پاسپورت دستنویس افغانستان

اختری درباره پاسپورت‌های الکترونیکی نیز بیان داشت: دولت افغانستان از سال 2013 به‌بعد به جمع‌آوری پاسپورت‌های دست‌نویس و تبدیل آن‌ها به نسخه الکترونیکی اقدام کرد. اما در طول این مدت دولت‌های جمهوری‌اسلامی ایران و پاکستان، تنها کشورهایی بودند که پذیرش پاسپورت دست‌نویس شهروندان افغانستان را تا 2 سال پذیرفتند.

معاون اداره آتشه اتباع و مهاجرین سفارت افغانستان تاکید کرد: پاسپورت الکترونیکی و توزیع آن میان شهروندان از وظایف دولت افغانستان است. زیرا امکان تقلب و تخلف در نسخه‌های الکترونیکی این نوع پاسپورت‌ها وجود ندارد و لذا برنامه‌هایی برای اجرایی کردن این تغییر و توزیع پاسپورت الکترونیکی تا حداکثر 2 سال آینده از طریق سفارت افغانستان در دست اجراست.

ثبت نام رایگان 48 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران

اختری درباره ارائه تسهیلات تحصیل رایگان از سوی جمهوری اسلامی ایران به فرزندان اتباع افغانستانی نیز گفت: مقام معظم رهبری در سال گذشته فرمانی را صادر کردند که بر اساس آن می‌بایست فرزندان مهاجران قانونی و غیرقانونی افغانستان در مدارس تحصیل کرده و مثل فرزندان ایرانی از نعمت دانش و سواد بهره‌مند شوند.

وی افزود: طی فرمان ایشان مدارس ایران، 48 هزار دانش‌آموز مهاجران افغانستانی را ثبت‌نام کردند و در ادامه نیز چندی قبل با تاکید وزارت کشور ایران، تمامی هزینه‌های تحصیل از دوش فرزندان مهاجرین در سال جاری برداشته شد.

وی اضافه کرد: با همکاری‌های فراوان وزارت‌کشور ایران ثبت‌نام فرزندان مهاجرین فاقد مدرک درسال گذشته نیز از طریق دفاتر کفالت صورت گرفته بود، اما پیرامون رفع مشکل ثبت‌نام فرزندان مهاجرین در سال‌جاری در اداره اتباع سفارت افغانستان هنوز پروسه‌ای آغاز نشده است و امیدواریم که بر اساس مواد ابلاغی رسیده و با هماهنگی مدارس و اداره کفالت، این فرآیند زودتر عملی شود.

اختری تصریح کرد: درمورد مدارک موردنیاز برای اجرایی شدن روند ثبت نام فرزندان مهاجرین افغانستانی در مدارس با جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیده‌ایم که در طول مردادماه سال جاری، تمامی مهاجرین فاقد مدرک شناسایی شده و سپس برای آنان مدارک لازم توزیع شود.

معاون اداره مهاجرین و اتباع وزارت خارجه افغانستان درباره زمان لازم برای ارائه مدارک ثبت نام به دانش آموزان افغانستانی اظهارداشت: مقام‌های ایرانی به دلیل اینکه روند 2 ماهه لازم برای شناسایی مهاجرین فاقد اسناد قانونی و توزیع مدارک برای آنان، برخی فرزندان مهاجرین را یکسال از رفتن به مدرسه محروم می‌کرد، در این مسأله نیز با حسن همکاری جمهوری اسلامی ایران برخورد کردند و ارائه چنین مدارکی را لازم ندیدند.

اختری تاکید کرد: مقام‌های ایرانی برای تسهیل روند ثبت نام دانش آموزان افغانستانی مدارس را تنها به گرفتن نامه از سفارت ملزم کردند و در این مسیر، هر روز سفارت افغانستان 400الی 500 نامه پیرامون این اقدام به مهاجرین ارائه می‌دهد و امیدواریم ادامه این فرآیند را همانند سال گذشته، بخش کفالت اداره اتباع افغانستان برعهده بگیرد تا فرزندان مهاجران بتوانند مثل سال‌های قبل به مدارس راه یابند. 

حضور افغانستانی‌ها در تلوزیون ایران

وی در ادامه درباره پخش برنامه‌های خاص مهاجرین افغانستانی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حضور مهاجرین افغانستانی در ایران به بیش از چهار دهه می‌رسد، بنابراین مهاجرین از کشوری مانند ایران که آن را به‌عنوان مأمن خود انتخاب کرده‌اند، انتظار مهرورزی و محبت دارند و چنین برنامه‌هایی می‌تواند منجر به فرهنگ‌پذیری شود و اتباع افغانستان در برخورد با شهروندان ایرانی، خود را به‌عنوان یک غریبه احساس نکنند.

بازگشت نیروهای تربیت شده متخصص برای بازسازی افغانستان

وی با بیان اینکه جامعه جهانی و کشورهای همسایه افغانستان، بخصوص دولت ایران می‌توانند به ایجاد صلح و ثبات در افغانستان کمک کرده و در این زمینه نقش خوبی را ایفا کنند، گفت: بازگشت نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده به افغانستان نیز می‌تواند در ایجاد صلح و ثبات در کشور افغانستان کارساز باشد که جمهوری اسلامی ایران در بخش تربیت نیروهای متخصص بیشترین میزان همکاری را با ما داشته است.

وی اضافه کرد: جدیدترین آمار ما حاکی از آن است که بیش از 11 هزار دانشجوی افغانستانی که برخی از آنان نیز بورسیه هستند در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و امیدواریم افغانستان به صلح‌و‌ثبات رسیده و نیروهای متخصص تربیت شده در ایران به کشور بازگشته و بتوانند در خدمت مردم سرزمین خود باشند.

باج‌خواهی کشورهای اروپایی از مهاجرین افغانستانی

معاون اداره اتباع و مهاجرین سفارت افغانستان در گفت‌و گو‌با باشگاه خبرنگاران گفت: نگاه برخی کشورهای اروپایی به مهاجرین را کاسبکارانه عنوان کرد و گفت:  از سال 2015 به‌بعد که بحران مهاجرت و پناهنگی به اروپا در افغانستان آغاز شد موضوعاتی از قبیل پذیرش این مهاجرین از سوی کشورهای اروپایی مطرح شد که با مخالفت شدید دولت افغانستان مواجه بود.

وی افزود: متاسفانه پیرامون مسئله بحران مهاجرت به اروپا و به‌طور خاص ترکیه، از سوی کشورهای میزبان و یا سازمان ملل به‌نوعی از مهاجرین افغانستانی سوء‌استفاده مالی و باج‌خواهی شد، بنابراین دولت افغانستان تاکید دارد مهاجرین به کشور بازگردند و هزینه‌ای که برای آنان در اروپا صرف می‌شود در اختیار دولت قرار گیرد تا از این منابع در قسمت پناهندگان و مهاجران استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید