انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

گزارش کمیساریای ایران از سفر کمیسر عالی

تهران، جمهوری اسلامی ایران، ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ – آقای گوتِرِس، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، از اطمینان دادن جمهوری اسلامی برای تداوم فضای حمایت از هزاران پناهنده افغان استقبال کرد.

 این تعهدات در جلسات روز شنبه با رئیس جمهور ایران، آقای احمدی نژاد، وزیر امور خارجه، آقای علی اکبر صالحی و نیز وزیر کشور، آقای مصطفی محمد نجار به جناب گوتِرِس ارائه شد. آقای دویل، نماینده کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران گفت: “ایشان تعهد خود برای حمایت و کمک به پناهندگان و بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان را تصدیق و تثبیت نمودند.”

 جناب کمیسر عالی همینطور در جریان جزئیات برنامه ایران در راستای فراهم کردن چهارچوبی حقوقی برای آن دسته از افغان هایی که بدون مدرک در ایران زندگی می کنند، قرار گرفتند. در این برنامه مسئولین افغانستان، گذزنامه در اختیار افاغنه قرار می دهند و دولت ایران مجوز های اقامت موقت به آنها می دهد.

 گوتِرِس در سومین سفر خود به ایران و در سمت کمیسر عالی، همچنین با نمایند گان پناهندگان صحبت کرد. او به دیدار یکی از مراکز بازگشت داوطلبانه در تهران رفت که در آنجا کارت های شناسایی و آمایش برای پناهندگان صادر می گردد. کارتی به عنوان نمونه برای جناب گوتِرِس نیز صادر شد.

 گوتِرِس به تصدیق بیش از سه دهه مصلحت اندیشی سخاوت مندانه دولت جمهوری اسلامی برای پناهندگان افغان پرداخت و گفت: “من خطاب به جامعه بین الملل خواستار تعهد بیشتر برای حمایت بیشتر از پناهندگان افغان در ایران هستم و میخواهم برنامه های اسکان مجدد نیز ارتقا پیدا کنند.”

 ایران در حال حاضر پذیرای 800.000 پناهنده افغان است. چندی پیش ایران با همکاری افغانستان، پاکستان و کمیساریا به ارائه “راه حل های راهبردی” با اهداف بازگشت، ادغام پایدار و کمک به کشور های میزبان پرداخت. این پیشنهاد در یک کنفرانس بین المللی در اردیبهشت ماه در کشور ژِنِو به تصویب رسید.

 کمیسر عالی همچنین طی جلسات متعدد خود نسبت به ادامه تعهدات کمیساریا در زمینه بازگشت داوطلبانه و تلاش بیشتر در زمینه های آموزش و بهداشت متعهد گشت.

 کمیساریا مجری یک طرح بیمه درمانی بسیار کامل می باشد. این طرح با همکاری دولت جمهوری اسلامی و نیز یک شرکت بیمه خصوصی انجام میگیرد، همچنین به عنوان کمک نمادین ، کمیساریا هزینه آموزش فنی حرفه ای هزاران افغان جوان را تامین می نماید.

 در برنامه ای در روز یکشنبه، آقای گوترس تمبر پستی یاد بودی که دولت ایران بمناسبت شصتمین سالگرد کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان چاپ کرده است را رونمائی نمودند.

ث. ملکی  روابط عمومی کمیساریا ی ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید