انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

دوشنبه هفته گذشته، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، به میانمار سفر کرد. منتقدان از خودداری باب از صحبت کردن در مورد ماه‌ها شکنجه و آزار و اذیت مردم روهینگیا در طی سفر چهار روزه او خبر دادند. فرانسیس به صحبت‌های ۱۶ پناهنده ۱۲ مرد –۲ زن، ۲ دختر جوان- که یک به یک به اون نزدیک شدند، گوش فراداد. او گفت: «رنج شما بسیار عمیق است، همگی ما به دنبال صلح هستیم. ما به دنبال ایجاد صلح در همه جاهایی هستیم که بیماری و درد وجود دارد.»

علی مجهی، یکی از پناهندگان کمپ بلوخالی به الجزیره گفت: از پاپ درخواست کردم که صدای درد و رنج ما را به جهانیان برساند. او گفت: «ارتش میانمار، به خانواده و همسایه من تجاوز کرده و آن‌ها را به قتل رساندند. خانه‌های ما سوزانده شد و آن‌ها همه چیز را از ما گرفتند. من از پاپ درخواست عدالت‌خواهی کردم.»

ابوالسید پناهنده دیگری از درخواست‌هایش از پاپ گفت: «مهم‌ترین درخواست ما این است که هویت ما ره بازگردانند. ما هویت روهینگیای خود در میانمار را f66f76c311964688807bdc6884f21813_18می‌خواهیم.» وی افزود: « هیچ چیز در ایالت راخین –جایی که بیشتر روهینگیا از آنجا فرار کردند- تغییر نخواهد کرد مگر آنکه هویت ما بازگردانده شود. اگر ما بدون هویت به راخین بازگردیم، ما هرگز در امان نخواهیم بود.» سید از جانب مردم روهینگیا گفت: «آن‌ها درخواست دارند که میانمار بازگشت امن و مطمئن تمام روهینگیا که از راخین فرار کردند را تأمین کند.» او افزود: «پاپ به حرف‌های ما گوش کرد و اطمینان داد در مورد خواسته‌های ما با جهان صحبت خواهد کرد.» رحمت یکی از پناهندگان کمپ کوتوپالونگ گفت: «ما از ملاقات پاپ اطلاع داشتیم و می‌دانستیم با افراد تحصیل کرده ملاقات خواهد داشت. ما به آن‌ها اطمینان داریم و آن‌ها درخواست‌های ما را منتقل خواهند کرد.»

در گذشته، فرانسیس –که در سمت پاپ همواره به عنوان حامی پناهندگان و اقلیت‌های آسیب‌دیده شناخته شده است- مکررا خشونت نسبت به اقلیت مسلمان را محکوم کرده است، آن‌ها را برادران و خواهران روهینگیا و مسیحیان را که از رفتار انسانی نسبت به آن‌ها خودداری کردند، منافق خواند. اما پس از ملاقات با رهبر میانمار آن سو چی، مورد اتهامات گسترده قرار گرفت و هیچ اشاره‌ای به این اقلیت نکرد. در همین حال محسنا یک دختر روهینگیایی گفت: مطمئن نیست نکته خوب سفر فرانسیس چیست. «افراد و مقامات مهم زیادی در طول این دو ماه از کمپ دیدار کردند، اما هنوز ما در زندگی روزانه خود با درد و رنج زیادی روبرو هستیم.»

بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مردم روهینگیا، از ترس آزار و اذیت ارتش میانمار به بنگلادش پناه بردند. این گروه قومی، توسط دولت میانمار تحت فشار اقدامات تبعیض‌آمیزی چون محرومیت از شهروندی قرار گرفتند. خبرنگاران و فعالان حقوق بشر آمار بسیار زیادی از تجاوز، قتل و تخریب خانه‌ها را توسط دولت مانمار گزارش دادند اما آنگ سو چی هنوز این جنایات را به رسمیت نشناخته و دولت را محکوم نکرده است.

منبع: الجزیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید