انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

 

استان البرز از جمله استان های مهاجر نشین کشور است که به دلیل  همجواری با پایتخت و وجود شهرک های صنعتی و کشاورزی ؛ تعداد بی شماری از جمعیت مهاجرین داخلی و خارجی را در خود جای داده است.

نشست یک روزه هم اندیشی و آموزشی آشنایی با چالش ها و فرصت های پناهندگان و مهاجرین خارجی برای اولین بار در این استان با هماهنگی اداره کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون ؛ کار و رفاه اجتماعی و با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی و نهادهای مرتبط به حوزه پناهندگان و نیز سازمانهای غیر دولتی فعال در این بخش در روز سه شنبه 20 آبان ماه 1393 در محل اداره کل بهزیستی استان البرز برگزار شد.

در ابتدای جلسه ؛ پس از معرفی شرکت کنندگان حاضر در جلسه ؛ تسهیلگر نشست به تاریخچه حضور سیاسی پناهندگان و مهاجرین خارجی در کشور پرداخت و با تشریح وضعیت عمومی آنان در ایران سیاست ها ؛ برنامه ها و اقداماتی که در طول سی سال گذشته در این خصوص در کشور انجام شده است را تشریح نمود .

وظایف و مسئولیت های متقابل دولت ها و پناهندگان براساس کنوانسیون حقوق پناهندگان 1951 که دولت ایران هم به آن پیوسته و اجرای آن جزء تعهدات داخلی و بین المللی کشور می باشد ؛ از دیگر مباحث طرح شده در نشست بود .

پس از طرح مفاد و مواد مربوط به کنوانسیون حقوق پناهندگان 1951 و چگونگی تطبیق قوانین داخلی با آن ؛ شرکت کنندگان به طرح نقطه نظرات خود پرداختند که از آن جمله نمایندگان نیروی انتظامی ؛ دادگستری بهزیستی و فرمانداری استان بودند که غالبا به چالش های فراروی که ناشی از حضور و اقامت مهاجرین فاقد مدارک اقامت قانونی در استان است ؛ اشاره داشتند و در مقابل نمایندگان سازمانهای غیر دولتی شرکت کننده در نشست به موانع فراروی کودکان مهاجر برای آموزش در مدارس دولتی استان و فقدان دسترسی مناسب زنان مهاجر به امکانات بهداشتی پرداختند ؛ مشکلاتی که نادیده انگاشتن آنها می تواند بر توسعه بحران ها و آسیب های اجتماعی استان بیفزاید .

در پایان جلسه با پیشنهاد شرکت کنندگان مبنی بر ضرورت توجه و تمرکز بیشتر بر موضوع ؛ مقرر شد تا کار گروهی متشکل از مسئولین و نمایندگان دستگاههای اجرایی و نیز سازمانهای غیر دولتی فعال در حوزه های اجتماعی و آموزشی تشکیل گردد که نماینده شرکت کننده از سوی فرمانداری کرج ؛ مسئولیت هماهنگی های اولیه برای تشکیل کارگروه مذکور را قبول نمودند.
DSC02582

DSC02610

 

 

DSC02590

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید