انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

گزارش مراسم روز جهانی پناهنده ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

۲۰ ژوئن روزی متعلق به پناهندگان است. روزی است که تلاش می‌شود تا به جهانیان یادآوری کنیم میلیون‌ها انسان پناهنده که مجبور به ترک خانه‌ي خود شده‌اند با چه مشکلاتی روبرو هستند .

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی پناهنده، ضیافت افطاری به همت انجمن حامی (انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده) روز سه‌شنبه مورخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ (مصادف با ۲۰ ژوئن و ۲۶ ماه رمضان) در محل سالن همایش هتل بابا طاهر برگزار شد. این همایش با حضور سرکار خانم شهیندخت مولاوردی معاون محترم ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده و هیأت همراه، مسئولین دستگاه‌های اجرایی، آژانس‌های سازمان ملل متحد، سازمان‌های دولتی و  غیردولتی داخلی و بین‌المللی، فعالین حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، اصحاب رسانه، خبرنگاران و برخی مهمانان پناهنده و مهاجر برگزار گردید.

افطاری

در ابتدای برنامه فاطمه اشرفی مدیرعامل انجمن حامی ضمن گرامیداشت این روز،  به اهمیت توجه به شرایط جمعیت ۶۳ میلیونی پناهنده در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: «ایران به عنوان چهارمین کشور پناهنده‌پذیر در جهان برای برقراری شرایط مناسب برای پناهندگان بر اساس ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی خود، دست از تلاش برنخواهد داشت.» وی در ادامه، گزارش مبسوطی از فعالیت‌های یک ساله‌ی انجمن، از جمله خدمات آموزشی – تحصیلی برای بیش از ۱۱۰۰ دانش آموز پناهنده در چهار شهر (تهران، مشهد، سمنان و قم) در پنج مرکز و همچنین مراکز جامع خدمات اجتماعی برای پناهندگان که در استان‌های خراسان رضوی، قم و سمنان جهت ارائه‌ی خدمات روانشناسی، حقوقی، آموزشی و اجتماعی در جریان است ارائه نمود.

_MG_2249

در ادامه خانم مولاوردی ضمن گرامی‌داشت روز جهانی پناهنده، از تلاش‌ها و فعالیت‌های انجمن حامی در سال‌های متمادی در حوزه‌ی پناهندگان افغانستانی تقدیر به عمل آوردند و اعلام نمودند کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه‌ی طولانی مدت در پذیرش پناهنده و با توجه به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های مربوط به این قشر، با همکاری سازمان‌های دولتی و غیردولتی تلاش خود را برای بهبود شرایط و وضعیت پناهندگان ادامه خواهد داد.

در ادامه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به جمعیت بیش از ۶۵ میلیون نفری پناهندگان در دنیا به درصد بالای زنان پناهنده در این آمار اشاره کرد و با تأکید بر آسیب‌پذیری بیشتر زنان در مسیر مهاجرت‌های اجباری، اهمیت تعریف چهارچوب‌های حمایتی مؤثرتر و جامع‌تر برای زنان پناهنده در جوامع محلی از سوی سازمان‌های بین‌المللی، دولت‌های میزبان و نیز سازمان‌های مدنی فعال در این حوزه را گوشزد نمود.

وی در ضمن اجرای برنامه‌های توان‌افزایی برای پناهندگان در مسیر کاهش ناملایمات طبیعی زندگی در مهاجرت را مورد اهمیت دانست؛ برنامه‌هایی که می‌تواند ضمن ایجاد بهبود نسبی در جامعه‌ی مهاجرین، به کاهش آسیب‌های اجتماعی جوامع میزبان نیز بیانجامد.

_MG_2261

سپس خانم استفانی رینویل نماینده‌ی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ضمن تبریک این روز به تمام پناهندگان جهان، به نمایندگی از طرف آقای داناپالا رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان در ایران، بیانیه‌ی کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان سازمان ملل به مناسبت روز جهانی پناهنده را قرائت کرد.

آقای اسلامی مدیر کل آسیای جنوب غربی وزارت امور خارجه از دیگر میهمانان این نشست، در صحبتی کوتاه ضمن گرامی‌داشت این روز و یادآوری تلاش‌هایی که در سرتاسر جهان برای پاسخگویی به نیازهای پناهندگان و مهاجرین که به دلیل مناقشات و بحران‌های رو به افزایش در سطح منطقه و دنیا ناگزیر از ترک دیار و وطن هستند؛ به تلاش‌هایی که در کشور در این راستا در بیش از سه دهه‌ی گذشته تاکنون در جریان داشته است، اشاره داشتند.

در انتهای این گفتگوی صمیمانه، آقای سرور رجایی شاعر و نویسنده‌ی گرانقدر افغانستانی ضمن تقدیر از این روز، به مناسبت روز جهانی پناهنده یکی از اشعار خود با مضمون همدلی و همراهی با پناهندگان افغانستانی و نیز تمام پناهندگان جهان را به جمع حاضر در مراسم تقدیم کرد.

_MG_2267

در این همایش آقای عابدین مهدوی عکاس خبری – اجتماعی و مستندساز کودکان جنگ؛ عکسی با موضوع کودک افغانستانی که در کابل گرفته بود را به حراج گذاشت تا عواید حاصل از فروش آن در مسیر آموزش کودکان بازمانده از تحصیل مهاجر تحت پوشش حامی قرار گیرد. ( این تابلو – عکس توسط آقای فرامرز نفریه از خیرین و حامیان انجمن حامی خریده شد.)

_MG_2319

در این مراسم از دهمین گزارش عملکرد انجمن حامی در حوزه‌ی پناهندگان مقیم ایران در پنج حوزه‌ی آموزش، ترویج، خدمات و ظرفیت‌سازی اجتماعی، حمایت و امدادرسانی و بین‌الملل رونمایی شد.

photo_2017-06-25_09-31-23

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید