انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

بیانیه کمیسر عالی در ارتباط با روز جهانی پناهنده

روز ۳۰ خرداد ماه، در روز جهانی پناهنده، ما به تاب‌آوری و شجاعت بیش از ۶۵ میلیون نفر که مجبور به فرار از جنگ، آزار و اذیت و خشونت شده‌اند، احترام می‌گذاریم. اما این نیز زمانی است که تقدیر کنیم از آن جوامع و مردمی در سراسر جهان که پناهندگان و جابجاشدگان داخلی را در میان خود پذیرا هستند، برای آن‌ها یک پناهگاه امن فراهم می‌کنند و در مدارس، محل کار و جوامع خود را به روی آن ها باز می‌کنند.

امروزه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن عدم اطمینان اغلب فراوان است. بی‌ثباتی اقتصادی، تحولات سیاسی و خشونت در نزدیکی خود ما می‌تواند باعث شود که ما چشم‌ها‌یمان و درب خانه‌هایمان را ببندیم. اما ترس و محرومیت ما را به موقعیتی بهتر نمی‌رسانند؛ بلکه تنها می‌توانند به موانع، بیگانگی و ناامیدی منجر شوند.

زمان آن رسیده است که این مسیر را به جهت بهتر تغییر دهیم.

در جوامع بی‌شماری در سراسر جهان، از جمله در فقیرترین کشورها که میزبان اکثریت قریب به اتفاق پناهندگان جهان می‌باشند، تجار، جوامع مذهبی، معلمان، روزنامه‌نگاران و بسیاری دیگر با یکدیگر متحد هستند تا برای جابجاشدگان پناهگاه تامین کرده و شمول آن‌ها در جوامع خود را تقویت نمایند.

به واسطه فعالیت‌های کمیساریا که اغلب در خط مقدم درگیری‌ها می‌باشد، هر روز شاهد شجاعت، استقامت و درخشندگی پناهندگان هستیم.

آن‌ها با وجود از دست دادن خانه، کار و بعضی اوقات خانواده‌هایشان ناامید نمی‌شوند و راهی برای شروع دوباره پیدا می‌کنند. با تلاش برای تعلق و مشارکت، آن‌ها به سوی همسایگان جدید خود رفته و ارتباطات و فرصت‌های جدید را به دست می‌آورند. تجربه به ما نشان داده که پناهندگان با قرار گرفتن در محیط مناسب همراه خود راه حل‌ها می‌آورند نه مشکلات.

شمول، باز کردن ذهن، قلب و جوامع‌مان به روی پناهندگان، نیازمند یک رویکرد کلی جامعه برای متحد شدن دانش‌آموزان، رهبران تجاری، ورزشکاران، رهبران مذهبی، سیاستمداران و هنرمندان و مشارکت دراین مسئولیت می‌باشد و استقبال از پناهندگان نمی‌تواند به هزینه کمک به دیگران باشد، بلکه باید حمایت از همه کسانی که نیازمند هستند، گسترش داده شود.

نمونه‌های برجسته‌ای از این همبستگی در روستاها، شهرها و کشورهای هر قاره‌ای وجود دارد. به شکل‌های مختلف، بزرگ یا کوچک، جوامع در سراسر جهان #همراه هم با پناهندگان می‌ایستند و به این واقعیت که وقتی مردم با هم همکاری می‌کنند، همه برنده می‌شوند ارج می‌‌نهند.

بنابراین در روز جهانی پناهنده، زمانی که ما در مورد سرنوشت میلیون‌ها نفر که امشب به دلیل جنگ یا آزار و شکنجه نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند، تأمل می‌کنیم، زمانی است که باید از خود بپرسیم چه کاری می‌توانیم بکنیم برای غلبه بر بی‌تفاوتی یا ترس و پذیرفتن ایده شمول، استقبال از پناهندگان در جوامع خود و مقابله با روایاتی که به دنبال حذف و به حاشیه راندن پناهندگان و دیگر افراد بی‌سرپناه هستند.

هنگامی که ما #همراه هم برای پناهندگان می‌ایستیم، همچنین برای احترام و پذیرش تنوع ایستاده‌ایم. – پایان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید