انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران گفت: اکنون ۴۰ درصد مردم افغانستان بی‌سواد و ۲۰ درصد هم کم سواد هستند که اگر وجود ۳ میلیون اتباع در ایران درست باشد، یک میلیون و ۸۰۰ هزار اتباع افغانستانی در ایران بیسواد و کم سواد هستند.

«علی باقرزاده» رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا سوادآموزی اتباع خارجی هم در دستور کار قرار دارد و چه تعدادی از اتباع تاکنون باسواد شده‌اند»، اظهار داشت: بله، سوادآموزی اتباع خارجی هم در ایران دنبال می‌شود.

وی افزود: یک آمایشی اخیراً دفتر اتباع و مهاجران خارجی وزارت ایران انجام داده است که تحت عنوان «آمایش ۱۱» از آن یاد می‌شود که تمام دفاتر کفالت در سراسر ایران موظف بودند تمام اتباع مجاز و غیر مجاز ایران را سرشماری کنند.

آمار اتباع موجود ایران خیلی بیشتر از آمار رسمی

باقرزاده با اشاره به اینکه آمار اتباع موجود ایران خیلی بیشتر از اطلاعات و آمار رسمی است، خاطرنشان کرد: البته اطلاعات دقیقی از وضعیت سواد اتباع خارجی نداریم مخصوصا اتباعی که غیرمجاز و در استان‌هایی هستند که تحت پوشش استانهای مجاز نیستند.

وی افزود: در مجموع ۱۵ استان مجاز برای حضور اتباع خارجی در ایران معرفی و می‌توانند اقامت داشته باشند؛ استانهای دیگر ممکن است اتباع داشته باشند و دفاتر کفالت در آنجا وجود نداشته باشد و هیچ اطلاعاتی از آنها جمع آوری نمی‌شود.

وضعیت سواد اتباع خارجی در ایران

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران در خصوص وضعیت سواد افراد اتباع در ایران گفت: اگر همین ۴۰ درصد بیسوادی که در افغانستان است در بین اتباع هم باشد و با توجه به اینکه گفته می‌شود ۳ میلیون اتباع خارجی در ایران داریم، یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار اتباع بیسواد در ایران وجود دارد.

وی اضافه کرد: بخشی از افراد با توجه به اینکه در ایران زندگی می‌کنند حتی ممکن است در سرشماری به عنوان اتباع ایرانی ثبت شوند و در آمار بی‌سوادان ایرانی بیایند.

۶۰ درصد افغانستانی بی‌سواد و کم سواد در ایران

وی تأکید کرد: اکنون ۴۰ درصد مردم افغانستان بی‌سواد و ۲۰ درصد هم کم سواد هستند که اگر وجود ۳میلیون اتباع در ایران درست باشد، یعنی یک میلیون ۸۰۰ هزار اتباع افغانستانی در ایران بی‌سواد و کم سواد هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه با روندی که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دارد یعنی مشارکت در سوادآموزی ۳ هزار نفر در سال، ۶۰ سال طول می‌کشد تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بی‌سواد و کم سواد اتباع را آموزش دهیم، گفت: حتما نیاز به یک سرمایه گذاری جدی تر از سوی وزارت کشور و وزارت امور خارجه ایران برای آوردن سهم بیشتر از سوی کمیساریای عالی پناهندگان داریم تا عدد بیشتری را تحت پوشش ببریم تا عدد سوادآموزی اتباع به میانگین سوادآموزی کشور نزدیک شود.

وی با بیان اینکه برای سوادآموزی اتباع خارجی سرمایه گذاری زیادی انجام شده است، گفت: در طول ۳۰ سال گذشته در ایران درصد بیسوادی اتباع از ۶ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است و حدود ۷۵۰ هزار اتباع را تاکنون آموزش داده‌ایم که عدد قابل توجه‌ای است.

باقرزاده اظهار کرد: آنهایی که باقی مانده‌اند و یا هر روز به مجموع بی‌سوادان داخلی اضافه می‌شوند عدد قابل توجه‌ای است؛ اتباع عراقی به خاطر شرایط داخلی کشورشان وارد می‌شوند و بیش از همه اتباع افغانستانی هستند که به این آمار اضافه می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید