انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن
«فاطمه اشرفی» در کنفرانس فرآیند «بودا پست» به چالش بازگشت جوانان تحصیل‌کرده افغانستانی به این کشور اشاره کرد و گفت: ناامنی و مشکلات سیاسی از دلایل اصلی و یکی از موانع بازگشت آنان به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، هشتمین دوره کنفرانس «فرآیند بوداپست» در تاریخ 29-30 ثور/ اردیبهشت، با حضور نمایندگان 30 کشور آسیایی و اروپایی و همچنین 10 سازمان بین‌المللی در «تهران» برگزار شد.

«فاطمه اشرفی» مدیر انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) به عنوان تنها سازمان مردم نهاد شرکت کننده در این کنفرانس به بیان تجربیات و فعالیت‌های این انجمن در جهت خدمت‌رسانی به پناهندگان و مهاجران خارجی با تمرکز بر پناهندگان قانونی و غیرقانونی افغانستانی و عراقی و همچنین شرایط کنونی این جمعیت در ایران پرداخت.

اشرفی پس از بیان آمار موجود از پناهندگان و مهاجران خارجی در ایران، نحوه توزیع جمعیت و مدت سکونت این افراد در این کشور را توضیح داد.

وی همچنین با بیان اهمیت این مسئله که 97 درصد این افراد در مناطق شهری و روستایی و خارج از کمپ‌های پناهندگان زندگی می‌کنند، اظهار داشت: در فاصله سال‌های 2002 تا 2013 حدود 930 هزار نفر از اتباع افغانستانی به کشور خود بازگشتند، اما متاسفانه تعداد بسیار زیادی از این افراد به دلیل شرایط نامناسب داخل افغانستان، مجدداً به ایران بازگشتند.

مدیر انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده به دستاوردهای اخیر سازمان‌های غیردولتی برای بهبود وضعیت پناهندگان و مهاجرین در ایران که در نتیجه تعامل مثبت و هم افزایی با دستگاه های دولتی بدست آمده است، اشاره کرد و گفت: پوشش بیمه سلامت همگانی برای پناهندگان از سوی دولت ایران با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و همچنین اصلاح مصوبه نحوه آموزش اتباع خارجی و اعطای مجوز ورود کودکان بدون مدارک اقامتی به مدارس دولتی، از جمله مهمترین دستاورهای فعالیت های سازنده در این زمینه است.

وی افزود با وجود رویکردهای مثبت ایجاد شده، اقدامات اولیه در جهت شناسایی ازدواج‌های غیرقانونی زنان ایرانی با اتباع خارجی و فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها که بخش بزرگی از افراد فاقد مدارک هویتی و اقامتی را به خود اختصاص داده‌اند، آغاز شده است.

 

 

فاطمه اشرفی در ادامه به چند چالش جدی در این حوزه اشاره کرد و گفت: عدم ثبات امنیتی، سیاسی و اجتماعی در کشور افغانستان مانع از ختم روند مهاجرت اتباع افغانستان به کشورهای دیگر می‌شود، این امر همچنین مانع بسیار جدی بر سر راه اجرای بازگشت داوطلبانه و پایدار پناهندگان افغانستانی به این کشور است.

وی با اشاره به اینکه تنها 3 درصد از پناهندگان افغانستانی در کمپ‌ها زندگی می‌کنند، افزود: موضوع پناهندگان شهری مسئله بسیار جدی برای ایران است. ما در این حوزه به شدت نیاز به کسب تجارب بین‌المللی داریم؛ چراکه این افراد در حالیکه هنوز وضعیت اقامتی پایداری ندارند، تصمیم به بازگشت به کشور خود را در برنامه حال و آینده شان نیز ندارند.

اشرفی گفت: دغدغه مهم دیگر کمبود منابع مالی لازم از سوی سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به جامعه میزبان برای فراهم آوردن امکانات مورد نیاز اعم از بهداشتی، آموزشی و رفاهی کافی برای گروه‌های آسیب پذیر است. این محدودیت و کمبود امکانات و منابع مالی تأثیر سوئی بر افراد آسیب پذیر جامعه مهاجر و پناهنده از جمله کودکان، سالمندان و زنان سرپرست خانوار گذاشته است.

وی در انتها به چالش مهم بازگشت جوانان تحصیلکرده افغانستانی به جامعه افغانستان اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این مشکل به مسائل سیاسی و امنیتی کشور افغانستان و نیز موانع اجتماعی نهفته در این جامعه ارتباط دارد و ضرورت دارد شرایط ادغام پایدار این افراد در کشور خودشان به عنوان نیروی انسانی آموزش دیده و تحصیلکرده فراهم گردد.

از مهمترین مباحث مطرح شده در این کنفرانس لزوم بررسی موضوع بحران پناهندگی اخیر به صورت یک دغدغه جهانی و کمک به کشورهای میزبان برای مدیریت پذیرش پناهجویان و پناهندگان به ویژه از نظر اقتصادی بود.

اهمیت ایجاد بستر مناسب فرهنگی، اجتماعی و فراهم کردن تسهیلات بازگشت داوطلبانه پناهندگان با همکاری متقابل کشورهای عضو از جمله افغانستان و عراق از دیگر نتایج مورد موافقت همه شرکت کنندگان بود.

کشورهای عضو همچنین پس از مباحثات صورت گرفته طی 2 روز به اهمیت ایجاد شرایط فرهنگی و اجتماعی برای ادغام پناهندگان در جامعه میزبان و فراهم آوردن امکانات تحصیلی و شغلی مناسب برای مستقل کردن این افراد از دریافت کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی اذعان کردند.

کنفرانس فرآیند بوداپست یک مجمع بین‌المللی متشکل از 50 کشور و 10 سازمان بین‌المللی است که با هدف توسعه سیستم‌های جامع و مناسب مهاجرت قانونی از سال 1993 فعالیت می‌کند.

این مجمع با 3 حوزه مطالعه منطقه‌ای در اروپای جنوب شرقی، منطقه دریای سیاه و منطقه راه ابریشم سعی در افزایش تعاملات بین‌المللی و همکاری‌های متقابل بین دولت‌های عضو این مجمع در زمینه مدیریت جریان مهاجرت به ویژه در امتداد مسیر راه ابریشم و بین کشورهای فرستنده و دریافت کننده پناهندگان و مهاجران دارد.

لینک خبر : http://af.farsnews.com/social/news/13950301000876

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید