انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

خبرگزاری تسنیم نوشت: جمعی از عدالتخواهان ایرانی، امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که با قوت تمام از مسیر تغییر دید رسانه‌ها حمایت می‌کنند. اشاره خاص آنها به برنامه «خندوانه» است که ۳ روز پیش پخش شد و موجی از تحسین و تقدیر با خود به همراه آورد.

اتفاق رخ داده است و هر چه‌قدر که موانع پافشاری بیشتری داشته باشند، انگیزه آرمانی تغییردهندگان وضعیت قبل بیشتر خواهد شد. پنج‌شنبه هفته پیش، ساعت 23 برنامه‌ پربیننده «خندوانه» از شبکه «نسیم» تلویزیون ایران پخش شد و نشانه‌ای دیگر و مهم بر دوران جدیدی شد که در آن چیزی به نام «عدالت» و نه «مرز» ها و «شناسنامه‌»ها و «صورت‌»ها و… حکم می راند. تغییر در نگاه رسانه‌های ایرانی به مهاجرین افغانستانی سرانجام به عالی‌ترین سطح فراگیرترین رسانه ایرانی رسید و رامبد جوان، نفر شماره اول پنجشنبه شب هفته گذشته، نمایشی انسانی و تحسین‌برانگیز از به وجود آوردن شرایطی برابر و اخلاقی در یک برنامه رسانه‌ای برای مهاجرین افغانستانی به وجود آورد.

برنامه «خندوانه» این روزها با استقبال قراوانی از جامعه ایرانی ومهاجر مواجه شده است. هر چند برخی از واکنش‌های شرم‌آور در شبکه‌های مجازی که هنوز در دوران جاهلیت پیش از تغییر به سر می‌برند،  موجبات ناامیدی برخی از انسان‌دوستان ایرانی و افغانستانی شد، اما واکنش اکثریت نزدیک به مطلق جامعه ایرانی و مهاجر به شدت امیدوارکننده و تاییدکننده آغاز این دوران بود.

اما امروز اتفاق جالبی رخ داد. سال گذشته برای اولین بار جمعی از تشکل‌های دانشجویی وارد میدان حمایت از حقوق مهاجرین افغانستانی شدند. علاوه بر آنها سال‌های سال است که جوانانی ایرانی و متعهد به آرمان‌های بزرگ انقلاب امام؛ شیوه جدیدی از فعالیت آرمانگرایانه را در ایران انتخاب کردند. رهایی از همه قیدوبندهای بورکراتیک و اداری، آمدن به میان میدان و پایان حرافی و سروصدا و آغاز فعالیت برای صاحبان اصلی این انقلاب. این فعالیت‌های جهادی در سالهای اخیر با استقبال خوبی از سوی روستاییان و محرومین ودردکشیده‌های روزگار مواجه شده است و روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ ایرانی اسلامی، این روزها شاهد تولد نسل جدیدی از آرمانگرایان جوان انقلابی است

امروز صبح جمعی از این فعالین عدالت‌خواه، به همراه چند موسسه و گروه و تشکل فعال دیگر در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی با ارسال نامه‌ای به رسانه‌ها، شکل جدیدی از فعالیت‌های خود را نمایش داده‌اند. آنها از تغییر نگاه رسانه‌ها به شدت حمایت کرده‌اند و مهاجرین افغانستانی را فارغ از مرزهای کشیده شده قدرت‌های بزرگ همسایگانی نزدیک‌تر از خانواده نامیده‌اند. همان تعبیری که رامبد جوان دربرنامه‌اش به کار برده بود.

این‌ها همه نشانه‌های برای تغییر است. تغییری بزرگ و امروز ایرانی‌ها، در کنار مهاجرین افغانستانی به حمایت از این برنامه بلند شده‌اند.

این متن نامه آنهاست:

بسمه‌تعالی

« و همینطور مهمان هایی که داریم، خوب افغانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند یا بیچاره ها را از خانه های شان دور کردند، مال شان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با این‌ها؟ نباید این‌ها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آنها هم مسلمانند، ما باید از آن ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آنها و این دولت است که دارد این کارها را می کند» امام خمینی(ره)

« مهاجرین افغانستانی در ایران باید تکریم شوند» مقام معظم رهبری

سالهای سال پیش با طلوع نوید انقلابی بزرگ در مرزهای سرزمینی ایران، مردمانی از دیار نزدیک، همان‌ها که سالهای سال چشم‌انتظار تحقق آرمانشهری در روزگار تلخ ‌شان بودند؛ رنج مهاجرت را به تن خریدند و روانه سرزمین ایران شدند.

با حضور مهاجرین افغانستانی در سرزمین ایران؛ فصل دیگری از روابط بین دو ملت شکل گرفت. روابطی که قدمتی به درازای تاریخ داشت. چیزی در حدود 3000 شهید و جانباز افغانستانی، بزرگترین ثمره این دوران جدید بود. مهاجرین افغانستانی در سختی‌ها و تلخی‌ها، در شیرینی‌ها و خوشی‌ها با ایرانی‌ها شریک شدند و فاصله‌ای که توسط مرزهای ساخته استعمار شکل گرفته بود، رفته رفته کاهش یافت و گویا سرنوشت ازلی و ابدی آنها که بر یکی شدن رقم خورده بود، این جا دوباره فرصت تحقق یافته بود.

اما حضور مهاجرین افغانستانی در ایران، با ناملایماتی نیز همراه شد. به تدریج و با فاصله گرفتن از دوران شیرین آرمانگرایی دفاع مقدس، آدم‌هایی بر سر کار آمدند که چیزی به نام «مرز» را محور اساسی تعاملات و رفتارهایشان با مهاجرین قرار دادند و این نکاه به تدریج مهاجرین افغانستانی را تبدیل به «اتباع بیگانه» کرد. آنچه در این میان به شدت رنج‌آور بود همراهی رسانه‌های رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی ایران با این نگاه بیگانه‌محور، همسایگانی نزدیکتر از خانواده به ما بود.

در تمام این سالها رسانه‌های ایرانی، مهاجرین افغانستانی را یا به شکلی مضحک و غیرواقعی و تمسخرآمیز نشان دادند و یا از آنها افرادی مجرم و ترسناک ساختند. اگر حرکت پیشرویی هم در این میان صورت گرفت مهاجرین را آدم‌هایی غرق شده در مصیبت و انبوه فرض گرفتند.

مهاجرین افغانستانی ایران، افرادی شریف، نجیب، امین و اخلاقمدار هستند. این چیزی است که در تمام این سالها از مجاورت و نزدیکی با آنها آموخته‌ایم و امروز اگر قرار باشد که رسانه‌ای واقعیت چهره مهاجرین را معرفی کند باید این تصویر واقعی را نشان دهد نه تصاویری که سالیان است تبدیل به کلیشه‌های ناروا و جعلی در رسانه‌ها شده بود.

اما امروز به یمن رخ دادن برخی اتفاقات مبارک، دوران تازه‌ای آغاز شده است. این روند از مدت‌ها پیش در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها مجازی و مکتوب آغاز شده بود؛ اما سرانجام دو روز پیش برنامه‌ای به نام «خنداونه» از تلویزیون ایران پخش شد که نقطه عطفی در روابط تاریخ دو ملت ایران و افغانستان بود.

آخرین اتفاقات شیرین رسانه‌ها، ساخت و پخش برنامه «خنداونه» و «ماه عسل» بود. دو برنامه‌ای که به خصوص در دومی، نمایش چهره‌ای واقعی از مهاجرین افغانستانی در ایران بود. چهره‌ای که در تمام این سالها پنهان نگه داشته بود و مسبب مصائب مختلفی برای آنها شده بود.

ما جوانان آرمانگرای ایرانی اعلام می‌کنیم که این بازگشت رسانه‌ها به مسیر اساسی عقلانیت و انسانیت، مسیر مبارکی است که تازه آغاز شده است و این روند رو به جلو با حمایت کامل نیروهای آرمانگرای انقلابی ایرانی به پیش خواهد رفت.

ضمن تشکر از صداوسیمای جمهوری اسلامی و عوامل برنامه «خندوانه» و «ماه عسل»، گروه‌های امضاءکننده این بیانیه، اعلام می‌دارند که امروز دوران جدید آغاز شده است که قرار است بعد از سالها، عدالت در حق مهاجرین افغانستانی، روا شود. بدیهی است هرگونه بازگشت به عقب و واپس‌گرایی؛ با توجهیات مختلف مثل ناسیونالیسم بیمار، منفعت‌گرایی افراطی و…. با واکنش شدید جوانان انقلابی مواجه خواهد شد.

آرمانگرایی نهفته در ذات انقلاب، امروز متوجه بی‌عدالتی بزرگ این سالها شده است و روند جدید رسانه‌ها، بزرگترین گام فعلی در تکریم مهاجرین افغانستانی است. اتفاقی آغاز شده است و این اتفاق به سرانجام خواهد رسید. انشاا…

انجمن اسلامى دانشجویان مستقل دانشگاه تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف

بسیج دانشجویى دانشگاه صداوسیما

اتحادیه دانشجویی جنبش عدالتخواه

اتحادیه بین المللی امت واحده

انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی)

موسسه گفتمان اجتماعی مسلمانان

انجمن دوستی ایران و افغانستان

مجمع خبرنگاران و فعالان رسانه ای دفاع مقدس

بنیاد علمی فرهنگی امام موسی صدر

پایگاه خبرى جام نیوز

گروه نرم افزارى رخ

جبهه ى فرهنگى حجاب و عفاف

شبکه ى اجتماعى ویسگون

جبهه ى ایمانى بنیان

موسسه شباب المقاومه

انجمن فیلم سازان شمیم کوثر

مؤسسه ى فیلم سازى شهید گمنام

گروه مستند سازان مصیر

قرارگاه جهادی امام رضا

مجتمع صبح رویش

موسسه سفیران صبح

هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی

کانون جهادگران ارزش آفرین

اندیشکده ى مطالعات جهان اسلام

موسسه سرزمین مهر

کانون مستندسازان جهادی

موسسه فرهنگی آموزشی پروان

موسسه تربیت اسلامی امام سجاد علیه السلام

گروه جهادی روح الله

گروه جهادی مهاجر

شبکه طلایه داران جهاد

گروه جهادی رضوان

موسسه فرهنگی جهادی بنیان مرصوص

گروه جهادی بی‌نهایت

گروه جهادی شهید چمران

گروه جهادی منتظران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید