انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

 جشن روز دانش آموز در حامی

 

علیرغم اینکه پناهجویان افغان بیش از سه دهه است که در ایران اقامت دارند و سیاست های مثبت در زمینه دسترسی گسترده کودکان پناهنده افغان به مدارس دولتی، تعداد قابل توجهی از کودکان افغان به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی تحصیلات رسمی را ترک کرده اند. بی ثباتی ناشی از مهاجرت و پناهندگی، عدم حساسیت فرهنگی خانواده ها نسبت به اهمیت آموزش فرزندان و ازدواج های زودهنگام دختران.

نگران کننده تر این است که با حذف یارانه های اقتصادی از سیستم توزیع کشور در چند سال اخیر، فقر در میان خانواده های مهاجر افغان بیشتر شده است. یکی از پیامدهای فوری تأثیر منفی بر روند تحصیل کودکان مهاجر، به ویژه آنهایی که در خانواده هایی با درآمد پایین تر هستند، است. این روند با افزایش تعداد کودکان کار و خیابان – عمدتا افغان – که برای کمک به اقتصاد خانواده خود وارد محیط های کاری چالش برانگیز می شوند به خوبی نشان داده می شود.

سازمان‌های غیردولتی به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در حمایت از پناهندگان می‌توانند اقدام مثبتی در رفع شکاف ایجاد کنند، در حالی که پروژه «آموزش پایه برای زنان و کودکان پناهنده افغان در ایران» که با همکاری و حمایت یونیسف-ایران در سال 2008 راه‌اندازی شد. منجر به تغییرات پایدار گسترده در شرایط زنان و کودکان تحت پوشش این پروژه و حتی خانواده های آنها شد.

آموزش حق بشر است

حق تحصیل در ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده است. این اعلامیه خواستار آموزش ابتدایی رایگان و اجباری است. کنوانسیون حقوق کودک که در سال 1989 به تصویب رسید، فراتر رفته و تصریح می کند که کشورها باید آموزش عالی را برای همه در دسترس قرار دهند.

آموزش کلید توسعه پایدار است

هنگامی که در سپتامبر 2015 دستور کار 2030 برای توسعه پایدار را تصویب کرد، جامعه بین‌المللی دریافت که آموزش برای موفقیت هر 17 هدف آن ضروری است. هدف توسعه پایدار 4، به ویژه، “تضمین آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه و ارتقای فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه” تا سال 2030 است.

چالش های دستیابی به آموزش همگانی

آموزش به کودکان نردبانی برای خروج از فقر و راهی به سوی آینده ای امیدوارکننده ارائه می دهد. اما حدود 265 میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان فرصت ورود یا تکمیل مدرسه را ندارند. 617 میلیون کودک و نوجوان نمی توانند ریاضیات پایه را بخوانند و انجام دهند. کمتر از 40 درصد از دختران در جنوب صحرای آفریقا دوره متوسطه را به پایان می‌رسانند و حدود چهار میلیون کودک و نوجوان پناهنده از مدرسه بازمانده‌اند. حق تحصیل آنها نقض می شود و غیرقابل قبول است.

بدون آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه و فرصت های مادام العمر برای همه، کشورها در دستیابی به برابری جنسیتی و شکستن چرخه فقر که میلیون ها کودک، جوان و بزرگسال را پشت سر گذاشته است، موفق نخواهند شد.

 

به مناسبت روز دانش آموز مراکز حامی جشنی مفرح با همکاری سرای محله جنت آباد و حضور دانش آموزان برگزار کرد.  در این جشن که با پذیرایی تمام کودکان کار مرکز همراه بود هدیه ای نیز به آنها اهدا گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید