انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

طرح ایجاد آموزش پایه برای کودکان و زنان بازمانده از تحصیل مهاجر افغان در ایران توسط انجمن حامی و با حمایت و پشتیبانی صندوق کودکان ملل متحد در ایران از سال 1387 آغاز به کار کرد. فراهم نمودن امکان دسترسی به آموزش پایه برای کودکان بازمانده از تحصیل افغان در ایران و تحقق اهداف توسعه پایدار مبنی بر دست یافتن به حق آموزش در مقطع ابتدایی برای همگان ؛ کمرنگ نمودن اختلاف جنسیتی در امر آموزش و درنتیجه فراهم نمودن شرایط فرهنگی، اجتماعی و ایجاد فرصتهای برابر برای حضور هرچه بیشتر دختران و نیز ایجاد دوره های سوادآموزی برای زنان به منظور افزایش نرخ مشارکت اجتماعی  و متعاقبا اقتصادی زنان از اهداف اولیه اجرای این طرح بوده است .

در این مسیر حامی با گذشت 20 سال از شروع فعالیت خود در راستای مک به آموزش کودکان بازمانده از تحصیل فعالیت های خود را در مراکز آموزشی خود در 4 استان و با حکایت نهادهای مختلف ادامه داده است.

تعهدات پذیرفته شده در طرح به همراه نیاز سنجی های انجام شده در طول سال های تحصیلی گذشته از نیازها و ضرورت های آموزشی دانش آموزان تحت پوشش و نیز خانواده های آنان منجر به اجرای برنامه های آموزشی و فوق برنامه بسیاری گردید که شرح مختصری از آنها به ترتیب ذیل می باشد :

  • توسعه توانایی های آموزشی کودکان مهاجر افغان از طریق برگزاری دوره های آموزش پایه در مقطع ابتدایی از اول تا ششم برای بیش از صد هزار کودک بازمانده از تحصیل افغان در 4 مرکز آموزش پایه درسراسر کشور داشته است.
  • برگزاری دوره های آموزش مهارت های زندگی با موضوعات مفهوم خشم و اشکال آن و شیوه های بردباری و کنترل خشم برای دانش آموزان
  • برگزاری دوره های آموزش پایه و سواد آموزی برای زنان
  • برگزاری دوره های آموزشی جانبی برای والدین به ویژه درخصوص روشهای فرزند پروری مطلوب، مهارتهای ارتباط موثر و کار آمد با فرزندان، روشهای برخورد بدون خشونت با فرزندان
  • آموزش مهارتهای تدریس و به روزرسانی و کارآمد نمودن روشهای تدریس و اداره کلاس برای آموزشگران افغان مراکز
  • تقویت استانداردهای سلامت جسمی خانواده های افغان با تشکیل پرونده پزشکی و انجام معاینات پزشکی توسط پزشک برای دانش آموزان و زنان به منظور شناسایی بیماریها، جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیر دار یا بیماریهای خاص با ارجاع به پزشک متخصص و پیگیری فرایند درمان
  • برگزاری دوره های آموزش بهداشت فردی، خانوادگی و بهداشت بلوغ برای دانش آموزان و خانواده های آنان
  • تقویت استانداردهای سلامت روحی خانواده های افغان با ارائه خدمات مددکاری و مشاروه به دانش آموزان به ویژه کودکان آسیب دیده یا در معرض آسیب و کودکان کار و خانواده های آنان
  • تقویت هویت ملی و فراهم نمودن آشنایی هرچه بیشتر کودکان با تاریخ و فرهنگ افغانستان ، سرگذشت و ویژگیهای آن از طریق برگزاری کلاسهای تاریخ و جغرافیای افغانستان .
  • فراهم نمودن تسهیلات سرویس رفت و برگشت خانه به مدرسه و بالعکس برای دانش آموزان به منظور افزایش امنیت و سهولت بیشتر دانش آموزان به ویژه دختران به آموزش .
  • برقراری ارتباط مستمر، هدفمند و موثر با مسئولین و سیاستگذاران اجرایی و آموزشی کشور به منظور تغییر سیاستهای آموزشی در مسیر افزایش دسترسی کودکان مهاجر افغان مقیم ایران به آموزش با توجه به بند 3 اصل 3 قانون اساسی و بند 1 ماده 43 همان قانون مبنی بر برخورداری همه افراد از حق تحصیل صرفنظر از تابعیت آنها
  • برقراری ارتباط موثر و پایدار با جامعه مهاجران افغان و شناسایی مسایل و مشکلات و دغدغه های آنها

خیریه، مانند همه مفاهیم داوطلبانه و بشردوستانه، پیوند اجتماعی واقعی را فراهم و به ایجاد جوامع فراگیر و انعطاف پذیرتر کمک می کند. خیریه می تواند بدترین اثرات بحران های انسانی را کاهش دهد، خدمات عمومی را در مراقبت های بهداشتی، آموزش، مسکن و حمایت از کودکان تکمیل کند. به پیشرفت فرهنگ، علم، ورزش و حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی کمک می کند. همچنین حقوق حاشیه نشینان و محرومان را ترویج می کند و پیام انسانیت را در شرایط درگیری منتشر می کند.

در دستور کار 2030 توسعه پایدار که در سپتامبر 2015 به تصویب رسید، سازمان ملل، ریشه کنی فقر در همه اشکال و ابعاد آن را بزرگترین چالش جهانی و یک نیاز ضروری برای توسعه پایدار می داند. اهداف توسعه پایدار همچنین خواستار روحیه تقویت همبستگی جهانی است برای کمک به نیازهای فقیرترین و آسیب پذیرترین اقشار است.
در این راستا نقش بخش خصوصی بسیار مهم و متنوع بوده و شرکت‌های خرد گرفته تا تعاونی‌ها ، شرکت‌های چندملیتی، سازمان‌های جامعه مدنی و سازمان‌های بشردوستانه این وظیفه را می بایست به بهترین شکل عمل کنند.
17 هدف توسعه پایدار (SDGs) مندرج در دستور کار را می توان در شش حوزه مهم گروه بندی کرد: مردم، سیاره زمین، رفاه، صلح و مشارکت. آنها این پتانسیل را دارند که زندگی و سیاره ما را با فراهم کردن چارچوب مورد نیاز برای مؤسسات بشردوستانه متحول کنند تا همه مردم بتوانند در بهبود جهان ما مشارکت کنند.

آنچه ذکر آن در اینجا لازم به نظر می رسد، توجه ویژه انجمن حامی به نیازهای خاص جامعه مهاجران افغان در ایران و تلاش بسیار برای حساس سازی خانواده های مهاجر نسبت به آموزش و تحصیل فرزندانشان است . امری که متاسفانه به دلیل نیازهای اقتصادی، ضعف فرهنگی و نیز عدم احساس نیاز به سواد و کاربرد آن در زندگی فعلی خانواده های مهاجر با مشکلاتی روبرو است و در عین حال  دشواری مربوط به روند اداری ثبت نام و نیز شهریه های بالا در مدارس دولتی ، بر نگرانی های مربوط به کاهش دسترسی کودکان مهاجر افغان به آموزش افزوده است.

در عین حال با وجود تحریمهای اقتصادی و دشواریهای بسیار برای جذب منابع و کمکهای بین المللی که کاهش شدید منابع مالی در سطح ملی و بین المللی را برای انجمن در پی داشت اما با همت بالای همکاران آموزشی و اجرایی در کلیه مراکز آموزشی موفق به پیشبرد اهداف تعریف شده برای توسعه دسترسی کودکان بازمانده از تحصیل مهاجر افغان گردید که گزارش تفصیلی فعالیت های انجام شده شاهدی بر اقدامات صورت گرفته در طول سال تحصیلی گذشته می باشد.

در پایان لازم است  از تمام همکاری ها  و کمک های سخاوتمندانه صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران، اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، اداره کل نظارت و بازرسی وزارت آموزش و پرورش ،اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان های تهران ؛ اداره آموزش و پرورش کهریزک و منطقه 5 تهران ؛ شورای شهر و شهرداری تهران و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی خیری که با حمایتهای خود، ما را در فراگیر نمودن آموزش برای کودکان مهاجر افغان در ایران ، یاری نمودند، تشکر می نماییم.

ایونت پاییزه کادو پال در راستای کمک به طزح کودکان بازمانده  از تحصیل

انجمن حامی در راستای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل علاوه بر اقدامات آموزشی فعالیت های فرهنگی خود را نیز ادامه داده است.امسال و به مناسبت فصل پاییز و  در راستای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل گالری هنری  مد و لباس کادوپال با همکاری  انجمن حامی، ایونت پاییزه خود را برگزار می کند.

اهداف این رویداد:

-گالری کادوپال، بخشی از عواید فروش خود را به کمپین حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل تحت پوشش انجمن حامی اختصاص داده است.

-به همین مناسبت انجمن حامی و گالری کادوپال پذیرای گرم شما حامیان  گرامی در این ایونت می باشند.

-زمان: ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه 1400

-مکان: گالری هنری کادوپال، پاسداران شمالی، بهارستان نهم

-با توجه به شرایط کرونا و به علت رعایت پروتکل های بهداشتی بازدید شما عزیزان تنها با هماهنگی قبلی امکان پذیر است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید