انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

ه گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در راستای حفظ بنیان خانواده، کارگاه آموزشی تقویت خانواده سالم با حضور زوج‌های جوان مهاجر افغانستانی، از طرف انجمن حامی در مشهد برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که از روز شنبه با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در سالن اجتماعات انجمن حامی برگزار شد و تا روز گذشته ادامه داشت، سلامت و بهداشت فردی، افزایش مهارت‌های زندگی و آشنایی با قوانین حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«راضیه حافظ شعرباف» روانشناس و مدرس دانشگاه فردوسی مشهد که در این کارگاه 3 روزه برای زوج‌های جوان مهاجر مهارت‌های زندگی را آموزش می‌داد در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در مورد برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: این دوره 3 روزه در راستای ارتقای بهداشت روان و بهبود وضعیت اجتماعی زوج‌های جوان مهاجر افغانستانی برگزار شده و هدف تقویت بنیان خانواده سالم است.

این استاد روانشناس در ادامه یادآور شد: ما می‌خواهیم که جوانان مهاجر را برای مقابله با مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند، توانمند سازیم و همچنین زوج‌های جوانی که در آستانه ازدواج هستند یا تازه ازدواج کردند یک زندگی آرام و بهتری را تجربه کنند.

وی در ادامه افزود: من از حدود 6 سال پیش از طریق انجمن حامی در این دوره‌های آموزشی مشارکت دارم و استقبال بسیار خوبی که از دوره‌های قبل صورت گرفت، موجب برگزاری دوباره این سلسله نشست‌ها شد و در این کارگاه  که در حال برگزاری است، تعدادی از زوج‌های جوان مشارکت کردند.

این استاد دانشگاه در ادامه به توانمندی‌های جامعه مهاجر اشاره کرد و افزود: من با بسیاری از دانشجویان و قشر تحصیل کرده مهاجر در مشهد ارتباط دارم و برخی از آنها از شاگردان من در دانشگاه بودند، مهاجرین انسان‌های بسیار خود ساخته‌ای هستند و اینها مثل همان کشتی هستند که در دریا هیچ ناخدایی ندارد و باید هر کس خودش ناخدای کشتی خود باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: مهاجرین به خاطر برخی محدودیت‌هایی که در مهاجرت با آن دست به گریبان هستند انسان‌های توانمندی بار آمدند و همت و توانمندی خوبی در کمک به یکدیگر دارند.

حافظ شعر باف در ادامه به استعداد درخشان دانش آموزان و دانشجویان مهاجر اشاره کرد و یادآور شد: قشری که من با آنها سر کار دارم و داشتم قشر تحصیل کرده بودند و استعداد و اشتیاق فراوانی در کسب علم و دانش دارند، من در کلاس دانشگاه فردوسی مشهد فارسی حرف می‌زدم و دانشجوی مهاجر را می‌دیدم که حرف‌های مرا هم زمان به انگلیسی ترجمه و یاداشت می‌کند.

وی ادامه داد: سه ماه پیش من در المپیاد ورزشی دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی حضور داشتم که مشاهده کردم که دانشجویان ورزشکار مهاجر در میان آن همه دانشجو از کشورهای مختلف، اکثر جوایز در رشته‌های مختلف را به خود اختصاص دادند.

این مدرس دانشگاه در مورد علت توانمندی و استعداد دانشجویان مهاجر افزود: گاهی محدودیت باعث رشد می‌شود و این افراد هم در مهاجرت با برخی محدودیت‌ها مواجه بودند که همین باعث رشد آنها شده است، شعر معروفی است که اگر سقف آسمان به زانو هایم برسد زانوهای من خم نخواهد شد و این را مهاجرین ثابت کردند که اگر سقف آسمان به زانوهای آنها هم برسد در مقابل مشکلات زانوهای آنان خم نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید