انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

گزارش اجلاس سراسري زنان داوطلب ورود به پارلمان « زن ، قدرت و تصميم گيري سياسي »

كابل _ 14 و 15 شهريور 1384

اين برنامه به پيشنهاد وزير امور زنان افغانستان و تاييد سفير ايران در كابل و با حضور طيف گسترده اي از داوطلبان زن افغان از ولايت هاي مختلف ، فعالان سياسي و اجتماعي افغانستان و مقامات سياسي اين كشور از جمله وزير امور زنان و وزير امور شهدا و معلولين 14 و 15 شهريور 1348 توسط انجمن حامي برگزار شد .

فاطمه اشرفي ، دبير اجلاس و رئيس هيات مديره انجمن حامي در ابتداي برنامه ضمن خوش آمد گويي به حاضران به ضرورت تلاش فراگير براي توسعه مشاركت زنان افغانستان در عرصه هاي تصميم گيري و سياست گزاري كشورشان اشاره كرد و گفت : « بدون شركت فعال زنان و گنجاندن ديدگاه زنان در كليه سطوح تصميم گيري ،‌ اهداف برابري ،‌ توسعه و صلح قابل دستيابي نيست . »

وي با اشاره به موانع مشاركت سياسي زنان در جامعه افغانستان تلاش هاي انجام شده براي تغيير ساختارهاي سياسي در جهت بهبود وضعيت زنان افغان را قابل توجه دانست و انتخابات اولين پارلمان را نقطه عطفي در تاريخ سياسي اين كشور دانست .

سپس دكتر مسعوده جلال وزير امور زنان افغانستان ،‌ ضمن تشريح تحولات سياسي افغانستان ، آزادي شرعي و قانوني زنان افغانستان ، به رسميت شناختن حقوق آنان از سوي حكومت و جامعه و آغاز رشد و پيشرفت زنان در كشور را دستاورد ارزشمند اين تغييرات خواند و گفت : « تا زماني كه زنان در نقاط اساسي و رهبري كننده قدرت سياسي اداره دولتي در حد قابل اعتنا راه نيابند و در تصميم گيري هاي سرنوشت ساز از برابري لازم برخوردار نباشند ، عدالت اجتماعي و ترقي همگاني تحقق نمي يابد . »

وي صدور بيانيه ها ، فراخوان ها ، برگزاري كنفرانس ها و … را از اقدامات وزارت زنان در انتخابات پارلمان برشمرد و كانديد شدن 600 نفر از زنان افغان در اين انتخابات را پديده اي نو و دستاوردي اميدواركننده دانست .

در بخش بعدي اين برنامه ، اشرف گرامي زادگان ، حقوق دان و فعال حوزه زنان در ايران محتواي كلي قانون اساسي افغانستان مصوب سال 1382 را بررسي كرد و ضمن يادآوري تعهداتي كه در مقدمه قانون اساسي آمده است موادي كه در آن به حقوق زنان پرداخته شده را تشريح كرد . وي در نظر گرفتن سهميه و نگاه مثبت به زنان در قانون اساسي و عدم ذكر محدوديت هاي خاص براي زنان در محورهاي تصميم گيري و مديريت كلان را از نكات مثبت آن دانست .

فاطمه صادقي سخنران بعدي بود كه مشاركت سياسي زنان و ابعاد آن را بررسي كرد و بروز مناقشات مسلحانه و درگيريهاي نظامي را مسبب زيان ديدن زنان و افزايش آسيب پذيري آنان در بحران هاي اجتماعي دانست . و اين صدمات را دليل تلاش هاي جنبش هاي اجتماعي براي محدود كردن فعاليت هاي تسليحاتي و جنگ افروز دولت هاي بزرگ و افزايش زمينه هاي مشاركت زنان برشمرد .

دورنماي آينده زنان در افغانستان موضوع سخنراني الموت ويلند كريمي بود كه به عنوان مسوول دفتر بنياد فريدريش ايبرت در افغانستان ضمن ابراز نگراني از تغييرات فرهنگي مردم اين كشور پرهيز ازبه فراموشي سپردن فرهنگ اصيل افغانستان را توصيه كرد . و ضمن تاكيد بر حفظ بنيان خانواده در جامعه ، باسواد كردن زنان و مادران را در ترقي و پيشرفت خانواده و به طبع آن جامعه ضروري دانست .

بخش دوم اجلاس با سخنراني اشرف گرامي زادگان در زمينه وظايف و تكاليف نمايندگي در پارلمان آغاز شد . تصويب آيين نامه داخلي و سوگند نمايندگان در پاسداري از استقلال و منافع ملي كشور موضوعاتي بود كه بررسي شد . گرامي زادگان ضمن اشاره به نقش و لزوم آگاهي مردم از مذاكرات و مصوبات مجلس ، مواردي چون اختيارات پارلمان و صلاحيت آن در شرح و تفسير قوانين ، مصونيت نماينده پارلمان و ….. را تشريح كرد .

پس از سخنراني ها ميزگردي با عنوان ” موانع مشاركت سياسي و اجتماعي زنان و راهبرهاي رفع موانع در افغانستان ” با حضور اشرف گرامي زادگان و فاطمه صادقي از ايران و مزاري صفا و ناجيه حنيفي از افغانستان تشكيل شد و مشكلات عمده زنان براي قرارگرفتن در جايگاه هاي تصميم گيري مشاركت سياسي مورد بحث و بررسي قرار گرفت .

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید