انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

آیین‌نامه نحوه بازگشت پناهندگان و آوارگان عراقی ساکن در کشور به عراق‌

شماره‌ : .53872ت‌29507ک‌

تاریخ‌ : 1382.09.26

وزارت کشور

وزرای عضو شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه در جلسه مورخ 1382.6.3 به استناد اصل یکصد وسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه‌های شماره .58858ت‌23538 هـ مورخ 1379.12.22 و شماره .13521ت‌26697هـ مورخ 1382.4.8 آیین‌نامه نحوه بازگشت پناهندگان‌و آوارگان عراقی ساکن در کشور به عراق را به شرح ذیل تصویب نمودند:

آیین‌نامه نحوه بازگشت پناهندگان و آوارگان عراقی ساکن در کشور به عراق

ماده 1ـ وزارت کشور موظف است بازگشت داوطلبانه اعم از حمایت شده و خودانگیخته پناهندگان وآوارگان عراقی به کشور عراق را از سال 1382 با رعایت اصول ذیل برنامه‌ریزی و اجرا نماید:

الف ـ توجه به تعهدات بین المللی به ویژه کنوانسیون 1951 ژنو و پروتکل 1967 مصوب 1355

ب ـ توجه به تحولات شرایط اوضاع در عراق و سیاست‌های کلی نظام

ج ـ اتخاذ راهکارهای تسهیل و تشویق کننده و تأثیر گزار بر بازگشت حسب سیاست‌هایی که به تصویب‌کارگروه دائمی اتباع بیگانه خواهد رسید.

د ـ استفاده از شیوه‌های بازگشت داوطلبانه حمایت شده (باکمک‌های بین‌المللی و تسهیلات دولت‌) وبازگشت خود انگیخته (با اطلاع مجامع بین‌المللی و تسهیلات دولت‌)

تبصره 1ـ ازتاریخ تصویب این آیین نامه ورود و اقامت اتباع عراق به کشور صرفاً با گذرنامه و روادیدمعتبر از مرزهای قانونی مجاز خواهد بود. پذیرش پناهندگان با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوط ازشمول این تصویبنامه مستثنی می‌باشد.

تبصره 2ـ هم زمان با اجرای مراحل بازگشت‌، ستادکل نیروهای مسلح ج‌.ا.ا پس از هماهنگی با وزارتکشور، دستورات لازم را درخصوص تشدید اقدامات حفاظتی در جلوگیری از ورود غیرقانونی به نیروهای‌نظامی و انتظامی (ارتش ج‌.ا.ا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی ج‌.ا.ا) ابلاغ خواهد نمود.

ماده 2ـ درصورت احراز از بین رفتن اوضاع و احوالی که باعث شده بود اتباع عراق پناهنده شناخته‌شوند و امکان بهره‌مند شدن این افراد از حمایت دولت عراق‌، پناهندگان عراقی مقیم ایران با تشخیص‌شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه از مزایای پناهندگان بهره مند نخواهد شد.

ماده 3ـ وزارت کشور براساس ضوابطی که توسط کارگروه دائمی اتباع بیگانه تصویب می‌شود، حداکثرظرف شش ماه پس از تشکیل مراکزی جهت بررسی درخواست آن دسته از اتباع عراقی که بتوانند مستنداًتهدید جانی مندرج در ماده 2 را اثبات کنند، مطابق با تصمیمات کارگروه مذکور کارت هویت ویژه اتباع‌خارجی صادر و یا مراتب را به نیروی انتظامی جهت صدور دفترچه پناهندگی ابلاغ خواهد نمود.

ماده 4ـ وزارت کشور برای سایر اتباع عراقی که درخواست حمایت آنان رد شده است و یا اصولاً درمهلت مقرر به مراکز فوق‌الذکر مراجعه ننموده‌اند، به منظور بازگشت اختیاری و محترمانه آنان به کشور عراق‌،برگه خروجی مدت دار صادر خواهد نمود.

تبصره 1ـ نحوه صدور و مدت اعتبار برگه‌های خروجی‌، وظایف دستگاههای ذی‌ربط در این مرحله وتاریخ پایان مهلت سکونت اتباع عراقی در کشور، توسط کارگروه دائمی اتباع بیگانه تصویب می‌گردد. مهلت‌زمانی مذکور می‌بایست حداکثر محدود به پایان سال انتهایی برنامه‌ریزی سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی‌فرهنگی کشور تعیین شود.

تبصره 2ـ پس از انقضای مهلت زمانی تعیین شده در تبصره 1، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران‌موظف است با هماهنگی وزارت کشور با اتباع عراقی فاقد گذرنامه و کارت هویت ویژه اتباع خارجی طبق‌مقررات و ضوابط رفتار نماید.

ماده 5 ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است در اجرای ماده 7 تصویبنامه شماره‌.58858ت‌23538هـ مورخ 1379.12.22 اعتبارات لازم برای اجرای این آیین‌نامه در بودجه سنواتی‌دستگاههای ذی‌ربط را تأمین نماید.

این تصویبنامه در تاریخ 1382.9.24 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید