انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

سی و دومین نشست مشورتی سالانه‌ی کمیساریا‌ی عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با ان‌جی‌اوها ۱۶ – ۱۴ ژوئن در ژنو سوئیس برگزار شد. نشستی که بیشترین تعداد شرکت‌کننده از زمان آغاز به کار خود را داشت: ۵۷۴ شرکت‌کننده از ۹۱ کشور و ۳۱۳ سازمان که شامل ۱۶۹ ان‌جی‌اوی داخلی، ۱۲۵ ان‌جی‌اوی بین‌المللی، ۳ آی‌ان‌جی‌او و ۱۶ سازمان از بخش خصوصی و آکادمیک در نشست امسال حضور داشتند.

موضوع نشست امسال «چارچوب جامع پاسخگویی به پناهندگان» بود که پیوست اول بیانیه‌ی نیویورک در مورد پناهندگان و مهاجرین است که در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ توسط مجمع عمومی سازمان ملل و ۱۹۳ کشور عضو مورد توافق قرار گرفت. این بیانیه که شامل تعهد برای بهبود حمایت از پناهندگان و مهاجرین است از کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان می‌خواهد که چارچوب جامع پاسخگویی به پناهندگان را اجرایی کرده و «پیمان جهانی برای پناهندگان» را توسعه دهد تا در سال ۲۰۱۸ به مجمع عمومی سازمان ملل گزارش داده شود.

Consultation 2

تعدادی از کشورها، غالباً از آفریقا و آمریکای مرکزی به عنوان کشورهای پایلوت برای سال ۲۰۱۷ انتخاب شده‌اند که کمیساریا با دولت‌ها و سازمان‌های مشارکت‌کننده برای اجرایی کردن «چارچوب جامع» و گزارش به پیمان جهانی از نتایج برنامه‌های اجرایی و درس‌های آموخته همکاری خواهد کرد. این همکاری در نهایت به همراه یک برنامه‌ی مکمل، اقدامات دقیق لازم برای اجرای برنامه‌ی جامع اجرایی توسط دولت‌ها و سازمان‌های همکار را مشخص خواهد کرد. این چارچوب با هدف درگیر کردن بخش گسترده‌ای از ذینفعان، در نظر دارد بخش خصوصی را درگیر کرده و برنامه‌ها و راه‌حل‌‌های بلند مدت برای پناهندگان را با چهار هدف اصلی پیش رو طراحی نماید: ۱) کاهش فشار بر کشورهای میزبان، ۲) بهبود خوداتکایی پناهندگان، ۳) گسترش راه‌حل‌ها در کشور سوم و ۴) حمایت از شرایط کشورهای مبدأ برای بازگشت امن و با کرامت پناهندگان. «چارچوب جامع پاسخگویی» دارای چهار محور اصلی است که مبنای گفتگوها در جلسات موضوعی و منطقه‌ای متفاوت در نشست مشورتی بود و شامل موضوعات پذیرش و قبول (پناهندگی)، حمایت از نیازهای اولیه و ادامه‌دار پناهندگان (شامل حمایت، بهداشت و آموزش)، حمایت از کشورهای میزبان در پذیرش پناهندگان و راه‌حل‌های پایدار، بود.

IMG_5130

نشست با سخنان خانم کلی کلمنت، معاون کمیسر عالی کمیساریا  و نان بوزارد مدیر شورای بین‌المللی سازمان‌های داوطلب (ایکوا) آغاز شد که به بررسی کلی مشکلات موجود پناهندگان در جهان پرداخت. سپس با جلسه‌ای تخصصی حول موضوع «چارچوب جامع پاسخگویی به پناهندگان» و پیمان جهانی برای پناهندگان توسط دبیر اجرایی این چارچوب و دستیار حمایتی کمیسر عالی کمیساریا ادامه یافت. سایر جلسات با موضوعات متفاوتی شامل موضوعات زیر برگزار شد: پذیرش و قبول (پناهندگی)، چارچوب‌های حقوقی، صدای پناهندگان در پیمان جهانی، رویکرد چند جانبه برای جذب منابع برای «چارچوب جامع پاسخگویی به پناهندگان»، پیشرفت‌های صورت گرفته در حل مشکلات آوارگان داخلی، نشست‌های منطقه‌ای (آسیا، منا (خاورمیانه و شمال آفریقا)، آفریقا، اروپا و امریکا) با تمرکز بر چاچوب جامع، تأمین منابع (برای نیازهای باقی‌مانده) و همکاری، جلسه با نمایندگان بخش خصوصی، پیمان جهانی و جایگاه زنان و دختران، خوداتکایی و پایداری، بازگشت داوطلبانه، و ارتباط بین پیشرفت و فعالیت‌های بشردوستانه.

IMG_5117

نشست مشورتی در روز ۱۶ ژوئن با سخنان فیلیپو گراندی، کمیسر عالی کمیساریا‌ی عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، با اشاره به شرایط اضطراری به وجود آمده در جهان (سودان جنوبی، کنگو، ونزوئلا؛ سوریه و عراق)، بحران‌های نادیده گرفته شده (یمن) و فراموش شده (اوکراین و جمهوری آفریقای مرکزی)، مهاجرت‌های به هم آمیخته و اهمیت برقراری دو پیمان جهانی برای پناهندگان و مهاجرین، شرایط طولانی مدت بحران‌های داخلی (افغانستان و سومالی) و بازگشت به این کشورها و اهمیت تصمیم داوطلبانه، تروریسم جهانی و گسترش ناامنی در جهان، اهمیت همکاری و بسط آن به دیگر سازمان‌های ذینفع (آژانس‌های توسعه و بخش خصوصی)، اهمیت حمایت از کشورهای میزبان پناهندگان، انتشار دستورالعمل‌های استراتژیک کمیساریا برای سال‌های ۲۰۲۱ – ۲۰۱۷ شامل پنج بخش اصلی حمایت، پاسخگویی، مشارکت دادن، توانمندسازی و حل مسائل، حفظ تعهد به اعلامیه‌ی نیویورک، اهمیت بخش‌های اساسی «چارچوب جامع» شامل رویکرد جامعه برای تمام جامعه و تعامل با سایر نقش‌آفرینان، اهمیت مشارکت پناهندگان در تصمیم‌گیری‌ها و اهمیت حفظ انسجام در هر دو پیمان جهانی (برای پناهندگان و مهاجرین) و برنامه‌های اجرایی، پایان یافت. گزارش این نشست سپتامبر امسال در جلسه‌ی کمیته‌ی اجرایی کمیساریا‌ی سازمان ملل در امور پناهندگان ارائه خواهد شد.

1 دیدگاه دربارهٔ «گزارش نماینده‌ی انجمن حامی از نشست مشورتی سالانه‌ی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با ان‌جی‌او‌ها، ژنو، ۱۶ – ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷»

  1. Thanks for finally writing about >گزارش نماینده‌ی انجمن حامی از
    نشست مشورتی سالانه‌ی کمیساریا با ان‌جی‌او‌ها،
    ژنو، ۱۶ – ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ | حامی <Liked it!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید