انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

روز جهانی صلح

پیام سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی صلح

هنگامی که از بیماری همه گیر کووید شفا می یابیم ، می تواند مکاشفه ای برای ما باشد که چگونه می توانیم به زندگی بهتر همه ، ایجاد تاب آوری ، و چگونگی تبدیل جهان خود به جهانی برابرتر و عادلانه تر فکر کنیم. در سال گذشته بیماری کرونا نشان داد که یک ویروس می تواند همه را مورد حمله قرار دهد بدون این که بداند اهل کجا هستیم ، جنسیت ما چیست و یا به چه چیزی اعتقاد داریم. مقابله با این دشمن مشترک بشریت ، به ما یادآوری می کند که ما دشمن یکدیگر نیستیم. برای اینکه بتوانیم از ویرانی همه گیری رهایی یابیم ، باید با یکدیگر صلح کنیم.

ما باید با طبیعت صلح کنیم. با وجود محدودیت های سفر و تعطیلی اقتصادی ، تغییرات آب و هوایی متوقف نشده است. آنچه ما نیاز داریم یک اقتصاد جهانی سبز و پایدار است که باعث ایجاد شغل ، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و ایجاد تاب آوری در برابر اثرات آب و هوایی شود.شعار سال ۲۰۲۱ روز جهانی صلح “مراقبت بهتر برای جهانی عادلانه ” است. ما از شما دعوت می کنیم تا به تلاش های خانواده ملل متحد بپیوندید ، زیرا ما راهی نداریم به غیر از این که به بهبود بهتر برای جهانی عادلانه تر و صلح آمیز تمرکز کنیم. صلح را با گسترش شفقت، مهربانی و امید و بهبودی خود و همگان جشن بگیریم.

 

ارکان صلح سازمان ملل متحد

یکی از اهداف تشکیل سازمان ملل صلح و امنیت بین المللی بوده است. هر چند این سازمان نتوانسته است، حفظ صلح و امنیت بین الملل در چند دهه اخیر را تضمین نماید و در بازی قدرت های جهان به ایفای نقش خود بپردازد، اما در ترویج فرهنگ صلح و حقوق بشر و مطالبه گری آن نقشی اساسی را ایفا کرده است.سازمان ملل متحد برای ترویج صلح از ابزار ها و ارکان خود بنابر منشور می تواند استفاده کند. که این ابزار ها بدین شرح می باشند:روز

شورای امنیت

هنگامی که شکایتی مبنی بر تهدید صلح دریافت می شود، شورا ابتدا به طرفین توصیه می کند که از طریق مسالمت آمیز به دنبال توافق باشند. در برخی موارد ، خود شورا تحقیق کرده و میانجیگری می کند. ممکن است نمایندگان خاصی را تعیین کند یا از دبیرکل بخواهد این کار را انجام دهد یا از مناصب خوب خود استفاده کند. ممکن است اصولی برای حل و فصل مسالمت آمیز ارائه دهد.
هنگامی که اختلاف به جنگ منجر می شود ، اولین نگرانی شورا این است که در اسرع وقت به آن پایان دهد. در بسیاری از موارد ، شورا دستورالعمل های آتش بس صادر کرده است که به جلوگیری از خصومت های بزرگ کمک کرده است. همچنین سازمان ملل متحد عملیات حفظ صلح را برای کاهش تنش ها در مناطق مشکل دار ، دور نگه داشتن نیروهای مخالف و ایجاد شرایط برای صلح پایدار پس از دستیابی به شهرک ها به کار می گیرد. شورا ممکن است در مورد اقدامات اجرایی ، تحریم های اقتصادی (مانند تحریم های تجاری) یا اقدامات نظامی جمعی تصمیم گیری کند.

مجمع عمومی

بر اساس منشور، مجمع عمومی می تواند در مورد اصول کلی همکاری برای حفظ صلح و امنیت بین المللی ، از جمله خلع سلاح ، و حل و فصل مسالمت آمیز هر وضعیتی که ممکن است روابط دوستانه بین ملت ها را مختل کند ، توصیه کند.بر اساس قطعنامه “اتحاد برای صلح” در نوامبر 1950 (قطعنامه 377 (V)) ، مجمع عمومی همچنین می تواند در صورت عدم اقدام شورای امنیت، در مواردی که به نظر می رسد تهدید یا نقض صلح یا اقدام تجاوزکارانه صورت گرفته، می تواند موضوع را فوراً مورد بررسی قرار دهد تا به اعضا توصیه هایی برای اقدامات جمعی برای حفظ یا بازگرداندن صلح و امنیت بین المللی ارائه دهد.

دبیرکل

منشور به دبیرکل این اختیار را می دهد که “هر موضوعی را که به نظر وی ممکن است حفظ صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند، به اطلاع شورای امنیت برساند.” در معنای عملی وظیفه اصلی دبیر کل، ترویج گری صلح است.

پیشگیری از جنگ از طریق ابزارهای

-دیپلماسی پیشگیرانه(Preventive diplomacy)

-خلع سلاح پیشگیرانه(Preventive disarmament)

-جلوگیری از نسل کشی و مسئولیت حفاظتRTP

حفظ صلح

عملیات حفظ صلح سازمان ملل متحد یک ابزار های حیاتی است که توسط جامعه بین المللی برای پیشبرد صلح و امنیت به کار گرفته شده است. اولین مأموریت صلح بین المللی سازمان ملل متحد در سال 1948 زمانی ایجاد شد که شورای امنیت اعزام سازمان نظارت بر آتش بس سازمان ملل متحد (UNTSO) به خاورمیانه را برای نظارت بر توافق آتش بس در سرزمین های فلسطین بود. از آن زمان تاکنون بیش از 70 عملیات صلح بین المللی سازمان ملل در سراسر جهان انجام شده است.

صلح سازی

در سازمان ملل متحد ، ایجاد صلح به تلاش برای کمک به کشورها و مناطق در انتقال آنها از جنگ به صلح و کاهش خطر وقوع یا وقوع مجدد کشوری در کشور با تقویت ظرفیت های ملی برای مدیریت تعارض و ایجاد پایه های صلح و توسعه پایدار اشاره دارد. ایجاد صلح پایدار در جوامع جنگ زده چالشی دلهره آور برای صلح و امنیت جهانی است. ایجاد صلح مستلزم حمایت مداوم بین المللی از تلاش های ملی در طیف وسیع تری از فعالیت ها است.

به عنوان مثال ، سازندگان صلح بر آتش بس نظارت می کنند ، سربازان نظامی خود را مجدداً ادغام می کنند ، به بازگشت پناهندگان و آوارگان کمک می کنند ، به سازماندهی و نظارت بر انتخابات دولت جدید ، حمایت از اصلاحات در بخش عدالت و امنیت ، افزایش حمایت از حقوق بشر و تقویت آشتی پس از جنایات گذشته کمک می کنند.ایجاد صلح شامل اقدامات گسترده ای از سازمان های سازمان ملل متحد، جمله بانک جهانی ، کمیسیون های اقتصادی منطقه ای ، NGO ها و گروه های شهروندان محلی است.

 

اقدامات صلح سازمان ملل همواره با مانع بزرگ شورای امنیت و تداخل قدرت ها در صلح و ایحاد تنش همراه بوده است، اما در پاسخ به همه انتقادها علیه این سازمان باید گفت که ترویج گری صلح این سازمان تا حدودی از جنگ و درگیری های بیشتر در جهان جلوگیری کرده و در یک کلام به ترویج فرهنگ و اهمیت صلح کمک کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید