انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

سازمان ملل میزان درخواست کمک مالی به سوریه را به 4.4 میلیارد دلار افزایش داد؛ این درخواست، بیشترین میزان کمک بشر دوستانه ای است که تا به حال سازمان ملل در طول حیات خود تقاضا کرده است. حدود 6.8 میلیون نفر در سوریه تخمین زده شده است که نیازمند کمک های بشر دوستانه هستند به همین نسبت 1.6 میلیون نفر از مردمان سوریه نیز که از کشور خود گریخته اند نیازمند کمک های بشر دوستانه هستند.

سازمان ملل، شرکا و همکارانش درخواست بشردوستانه خود را برای سوریه در سال 2013 از 1.5 میلیارد دلار به 4.4 میلیارد دلار به طور ناگهانی افزایش دادند.این افزایش ناگهانی بیان کننده نیازهای مردم سوریه و آن دسته از مردمی است که از کشور خود فرار کرده اند و روزانه افزایش پیدا می کند.

این درخواست مالی بیشترین میزان کمک مالی بشر دوستانه است.

در ادامه 8 موردی که لازم است درباره درخواست بی سابقه کمک مالی از سوی سازمان ملل را بدانید خواهیم آورد؛

1-    6.8 میلیون نفر در سوریه نیازمند کمک فوری و حمایت هستند. شهروندان در این بین بیشترین آسیب را در مناقشات دیده اند؛ کشته و زخمی شده اند و از کمک هایی که به آن نیازمند بوده و حقوقی که انتظار داشتند محروم شدند. این تعداد شامل 4.25 میلیون نفر می شود که در داخل کشور بی خانمان هستند، این رقم از آغاز سال 2013 تا کنون دو برابر شده است.

به منظور کمک به مردم در داخل سوریه، سازمان ملل اکنون تقاضای 1.41 میلیارد دلارکرده است، از این میزان تا کنون تنها 404 میلیون دلار دریافت شده است.

2-    از آغاز جنگ تا کنون، 1.6 میلیون نفر از مردم سوریه از کشور خود فرار کرده اند و در کشورهای همسایه به دنبال پناهنده شدن هستند. این کشورها شامل اردن، لبنان، عراق، مصر و ترکیه و نیز شمال آفریقا می شود. بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، انتظار می رود که این رقم به 3.5 میلیون پناهنده تا آخر سال افزایش پیدا کند. این مناقشه هم اکنون نفوذ و تاثیر بی ثبات کننده ایی در منطقه داشته و وضعیت در آینده بدتر نیز خواهد شد.

2.9 میلیارد دلار هم اکنون مورد نیاز است تا به آن افرادی که از کشور خود گریخته اند (شامل صد هزار پناهنده فلسطینی) و نیز به آنهایی که انتظار داریم از کشور فرار کنند کمک و یاری رسانده شود.  1.8 میلیون نفر از جوامعی که میزبان این پناهندگان هستند نیز به کمک مبرم احتیاج دارند.

3- تمامی نسل کودکان سوریه در معرض خطر هستند و با ضربات روحی و روانی فراوانی در حال بزرگ شدن هستند. نزدیک به 4 میلیون کودک چه آنهایی که در سوریه یا در جای دیگر به عنوان پناهنده زندگی می کنند نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف و شرکایش در حال تلاش برای کم کردن و به حداقل رساندن تاثیر جنگ و کشمش ها بر روی کودکان از طریق فراهم آوردن حمایت در حوزه های سلامت، تغذیه، مصونیت و نیز آموزش و پرورش هستند.

3-    این مناقشات موجب نابودی اقتصاد سوریه شده است. فروشگاه ها بسته شده و مواد غذایی کمیاب شده است.

برنامه جهانی غذا و شرکایش قصد کمک به چهار میلیون نفر مردم سوریه و نیز 420.000 هزار پناهنده فلسطینی ساکن در سوریه با فراهم آوردن غذا برای این عده تا پایان سال 2013 را دارد. در حال حاضر این سازمان به 2.5 میلیون نفر در سراسر کشور شامل صدها نفر از مردمی که بر اثر مناقشات ارتباطشان با سایر مناطق قطع شده است، یاری رسانده است.

6- از ابتدای سال، آژانس های سازمان ملل و دیگر شرکای فعال در عرضه حقوق بشر، برای 9.3 نفر آب آشامیدنی سالم فراهم کرده اند. هدف فراهم کردن آب سالم برای ده میلیون نفر در سوریه تا پایان سال است.

7- سازمان ملل مکراراً از همه طرف های مناقشه درخواست نموده تا تحت قوانین بین المللی حقوق بشر دوستانه و حقوق بشر به تعهدات خود عمل کنند. می بایست از شهروندان، زیربناهای درمانی مانند کلینیک ها و بیمارستان ها حمایت شود. نهادهای بشر دوستانه باید مجاز به دسترسی به افراد نیازمند کمک را داشته باشند. نیروهای امدادی شامل آن دسته از مردم سوریه که زندگی خود را برای یاری رساندن به زنان و مردان هموطن خود به خطر می اندازند، نباید هدف قرار گیرند.

8- در ماه آوریل، رئیس بشردوستانه سازمان ملل متحد، والری آموس از شورای امنیت درخواست یافتن راه حلی برای پایان مناقشه کرد. وی اظهار کرد: “درخواست من از شورای امنیت از طرف تمامی مردم سوریه و نیز آن دسته از افراد آماده به کمک به مردم سوریه است.”

“ما مشتاقانه منتظر اقدام لازم و ضروری برای پایان دادن به درگیری های وحشیانه هستیم.”

هزینه درخواست مجدد و تجدید نظر شده مالی سازمان ملل ممکن است زیاد به نظر برسد اما اگر به هزینه انسانی این درگیری ها پرداخته نشود، نتیجه وحشتناک خواهد بود. راه حل دیپلماتیک تنها چاره برای توقف این رنج و درد که موجب آن خود انسانها هستند، خواهد بود.  اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد، هزینه عملیات بشر دوستانه به مراتب بالاتر خواهد رفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید