انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

بانک مرکزی در اطلاعیه ای شرایط بهره‌مندی اتباع خارجی از خدمات و تسهیلات بانکی را برای همه بانک‌های دولتی، غیردولتی و مؤسسات اعتباری اعلام کرد.

اتباع خارجی در صورت «احراز» دارا بودن پروانه اقامت دائم می توانند از خدمات و تسهیلات بانکی بهره‌مندی شوند.
در خصوص اتباع خارجی همواره پرسش هایی مطرح بوده که حاکی از وجود ابهام در قوانین و مقررات یا تفاوت در استنباط همکاران بانکی درباره مفهوم «اجازه اقامت دائم» است.
با توجه به بررسی‌ها و نتایج حاصل از استعلام از پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، این تعریف
به عنوان چارچوب جامع و مانع برای تشخیص «اجازه اقامت دائم» ارائه می‌ شود:
اجازه اقامت دائم، اجازه اقامت یک‌ساله تا سه‌ساله‌ای است که پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) صادر می‌ کند و با رعایت شرایط لازم قابل تمدید بوده و مستند آن مهر سبز رنگ با عبارت «پروانه اقامت» ـ بدون صفت «دائم» ـ مندرج در گذرنامه است. این اجازه در هر لحظه که سازمان مذکور تشخیص دهد ، قابل ابطال است.

بانک مرکزی افزوده است :
ب‌رغم استفاده از واژه «دائم» در عبارت «پروانه اقامت دائم»، این پروانه صرفاً به مدت یک تا سه سال معتبر بوده و هرچند قابل تمدید است؛ اما در صورت تشخیص پلیس مهاجرت، قابل ابطال نیز است.
اعطای تسهیلات و ارائه خدمات بانکی به این‌گونه افراد با لحاظ کردن مدت یک تا سه ساله «پروانه اقامت» صورت پذیرد و لازم است همه پیش‌بینی‌های لازم در باره مخاطرات احتمالی موجود در این امر که ناشی از علل مختلف از جمله ابطال «اجازه اقامت دائم» از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا و خروج از حوزه قضایی ایران بدون اطلاع بانک است ، انجام گیرد.
بعلاوه با دریافت وثایق کافی و قابل اتکاء (با آگاهی از قوانین راجع به مالکیت اموال غیرمنقول اتباع خارجی) پوشش لازم تأمین شود در غیر این‌صورت، بانک مسئول خسارت احتمالی خواهد بود.

منبع:

بانک مرکزی و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید