انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

هیات عالی رتبه وزارت صحت عامه افغانستان به ریاست آقای دکتر فیروزالدین فیروز ؛ وزیر صحت عامه در روز شنبه 31مرداد ماه سال‌جاری میهمان انجمن حامی بودند .

سایر اعضای این هیات بهداشتی – درمانی را آقایان دکتر محمد سلجوقی ؛ عضور کمیته بهداشت مجلس افغانستان ؛ دکتراحمد جواد عثمانی ؛ رئیس روابط بین الملل ؛ دکتر عارف پردیس ؛ مشاور ارشد وزیر ؛ دکتر باختر راسخ از اداره مبارزه و پیشگیری از اعتیاد ؛ دکتر نجیب الله صافی مدیر کل اداره پیشگیری بیماریهای واگیر و دکتر حامد فرملی رئیس اداره کنترل کیفیت غذا و داروی تشکیل می دادند که وزیر محترم صحت عامه افغانستان را همراهی می نمودند.

در این میزبانی شام که در محل برج میلاد تهران برگزار شد ؛ مدعوین دیگری نیز از مسئولین حوزه های درمان ؛ بهداشت و داروی کشور ؛ معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی ؛ رئیس رادیو سلامت ؛ اعضای گفتمان اجتماعی مسلمانان ؛ سازمان بیمه ایران و نیز انجمن طبی مهاجرین افغان در ایران حضور داشتند

این نشست صمیمانه فرصتی شد تا صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان دو کشور به مبادله نظرات و بررسی زمینه های توسعه همکاری های متقابل به منظور ارتقای توانمندی های نظام سلامت افغانستان بپردازند.

در ابتدا خانم فاطمه اشرفی ؛ مسئول انجمن حامی ( حمایت از زنان و کودکان پناهنده ) گزارشی از فعالیت ها و اقدامات حامی برای افزایش خدمات پایدار به پناهندگان و مهاجرین افغان و به ویژه تلاش هایی که در مسیر تغییر سیاست های جاری و رویکردهای موجود با توجه به تغییر دولت و نگرش دولت فعلی به موضوع پناهندگان افغان و به نفع مهاجرین داشته است ؛ ارائه نمود که از جمله آن می توان به تلاش برای پوشش بیمه خدمات درمانی برای پناهندگان افغان و تغییر رویه معمول از بخش خصوصی به دولتی و نیز افزایش دسترسی کودکان مهاجر به مدرسه و آموزش است که به برکت فرمان مقام معظم رهبری در سال تحصیلی جاری ؛ صورت اجرایی یافته است . همینطور با توجه به شناختی که از داخل افغانستان در طول سالهای فعالیت در این کشور داشته است ؛ همواره تلاش داشته است تا در طراحی و اجرای پروژه های داخلی و خارجی خود، نیازمندی واقعی مردم که به توانمندی واقعی آنها ختم شود را در نظر داشته باشد و از سویی دیگر زمینه افزایش تعاملات و همکاری بین بخشی میان سازمانهای موثر در بخش های خدماتی و اجرایی را تسهیل نماید و در آینده نیز این آمادگی را دارد تا در حوزه بهداشت و درمان در افغانستان ؛ اقدامات موثر و پایداری را برنامه ریزی نماید .

آقای دکتر واعظ مهدوی ؛ معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و رئیس موسسه گفتمان اجتماعی مسلمانان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و طرح های همکاری که در قالب گفتمان اجتماعی مسلمانان با بخش بهداشت و درمان افغانستان صورت گرفته است ؛ آمادگی کامل موسسه را برای افزایش تعاملات به منظور تبادل تجربیات و دانش علوم پزشکی از طریق اعزام پزشکان افغان به ایران و یا برگزاری دوره های کوتاه مدت در داخل افغانستان و از طریق پزشکان کارآمد ایرانی اعلام نمود .

آقای دکتر خوئی ؛ نائب رئیس سازمان نظام پزشکی ایران و معاون سندیکای داروسازان ایرانی نیز آمادگی بخش های دارویی کشور اعم از دولتی و خصوصی برای هر گونه سرمایه گذاری مشترک ؛ برگزاری کنگره های علمی ؛ انتقال دانش ؛ فن آوری و تجربیات مفید به نظام دارویی افغانستان و تحت نظارت وزارت صحت عامه را اعلام داشت.

خانم دکتر اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت ایران نیز در ادامه اشاره نمود که با توجه به اشتراکات گسترده ای که میان مردم ایران و افغانستان از نظر فرهنگ ؛ جامعه پذیری و زبان وجود دارد و همچنین ظرفیت های بسیاری که در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری در تولیدات رادیویی ایران ایجاد شده است ، به راحتی می توان زمینه انتقال آنها را به داخل افغانستان فراهم و در اختیار مردم این کشور قرار داد . تولیداتی که بر فرهنگ بهداشتی ؛ تعاملات اجتماعی و نیز کنش های تاثیر گذار بر روابط خانواده ها و تربیت فرزندان تاثیر گذار خواهد بود . برنامه هایی که می تواند بر پیشگری تاکید نماید و جامعه سالمی را برایمان رقم بزند .

آقای دکتر ماهر معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت ؛ درمان و آموزش پزشکی ؛ در گزارش کوتاهی به آخرین تحولات و اقدامات مربوط به ارائه خدمات بیمه درمان برای پناهندگان افغان پرداختند و این اقدام را در راستای خدمات رسانی بیشتر به گروههای آسیب دیده مهاجر افغان همانند اتباع ایرانی دانست و موقعیتی که آسیب پذیری جامعه پناهندگان را از طریق کاهش هزینه های درمانی کم نماید.

آقای دکتر کریمی ؛ رئیس انجمن طبی مهاجرین افغانستان که از متخصصین توانمند مهاجر افغان و دانش آموخته دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران هستند نیز به تعداد و ظرفیت های بالای فارغ التحصیلان مهاجر افغان از دانشگاههای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند که به راحتی می توانند پاسخگوی کمبودهای مربوط به نیروی انسانی متخصص در حوزه های بهداشتی و درمانی افغانستان باشند . نیروهای متخصصی که متاسفانه به دلیل عدم استقبال از سوی مسئولین کشورشان ؛ راهی غرب شده و مشخص نیست با چه کارآمدی در آن کشورهای زندگی می کنند ؛ در حالی که مردم افغانستان برای دسترسی به حداقل ها دچار مشکل و مضیقه هستند.

پس از پایان گزارش دهی ها و اعلام آمادگی شرکت کنندگان ؛ آقای دکتر فیروز ضمن تشکر از تمامی تلاش های انجام شده و ارزیابی خوبی که از فعالیت ها و اقدامات نتیجه بخش جمهوری اسلامی ایران که بخصوص در خدمات رسانی به پناهندگان و مهاجرین افغان صورت پذیرفته شده است ؛ از نیازهای گسترده وزات صحت عامه افغانستان برای دریافت خدمات نرم افزاری و سخت افزاری از سایر کشورها و به ویژه کشورهای همسایه و دوست صحبت به میان آوردند که شامل برنامه های پیشگیری که مربوط به تغییر عادات و رویه رفتاری مردم برای حفظ و کنترل سلامتشان تا ارائه برنامه های مشترک درمانی و دارویی است که ما ترجیح می دهیم جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ها فعالتر عمل نماید . مردم ما تنها در یک سال بیش از 300 میلیون دلار هزینه دریافت خدمات درمانی به بیمارستانهای هند پرداخت کرده اند و نیز بیش از 400 میلیون دلار مصرف دارو در داخل افغانستان است که متاسفانه بخش قابل توجهی از این هزینه ها صرف خرید داروهای بدون کیفیت و نامرغوب پاکستانی شده است . در شرایطی که مردم افغانستان به دلیل سیاست های غلط دولت پاکستان به شدت با این کشور و هر محصولی که به نام پاکستان باشد ؛ مشکل دارند و حتی اخیرا کمپینی تشکیل شد تا نه تنها داروی پاکستانی خرید و فروش نشود ؛ بلکه برخی تصمیم گرفتنه اند تا داروهای پاکستانی را وسط خیابان ها به آتش بکشند . بنابراین ما آمادگی کامل داریم تا زمینه مساعدی برای همکاری های مشترک دارویی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم و از هر گونه سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کنیم . پیشنهادات شما هم برای ما قابل توجه است که به جای صادرات دارو ؛ برنامه و طرح انتقال دانش و فن آوری را در دستور کار دارید و این برای ما مهم است که ظرفیت سازی ما برای شما اهمیت دارد .

علاوه بر این ما تمایل داریم از تجارب شما برای راه اندازی و اداره نظام بیمه ای در کشور استفاده کنیم تا مکانیزم های لازم برای آغاز ارائه خدمات بیمه در افغانستان هم فراهم شود .

DSC05001 - Copy

سبد خرید