انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

اوضاع بحرانی قاچاق انسان در بحبوحه کرونا

 

قاچاقچیان انسان در شرایط کرونا، با سو استفاده از پیشنهادها و وعده‌های شغلی جعلی افراد را فریب و با سو استفاده از آنان، راه قاچاق آنان را به سایر کشورها فراهم می کنند. بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، دوران کرونا منجر به وخیم تر شدن وضعیت قاچاق انسان در جهان شده است زیرا آنان فعالیت‌های مجرمانه خود را از طریق فناوری‌های آنلاین گسترده تر کرده اند.

تحقیقات انجام‌شده توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) نشان می‌دهد که چگونه قربانیان از طریق رسانه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های دوست‌یابی آنلاین، جایی که اطلاعات شخصی و جزئیات مکان‌های افراد به آسانی در دسترس است، هدف قرار می گیرند.سوء استفاده جنسی و سایر اشکال بهره‌کشی به‌صورت مجازی اتفاق می‌افتد و عکس‌ها و ویدیوها بیشتر در پلت‌فرم‌های مختلف به مشتریان در سراسر جهان فروخته می‌شوند، که منجر به کسب درآمد بیشتر برای قاچاقچیان بدون هزینه اضافی می‌شود.

گروه مبارزه با قاچاق انسان سازمان ملل با برگزاری جلسه ویژه مجازی با حضور کارشناسان از حدود ۱۰۰ کشور، استراتژی‌های مبارزه با استفاده از فناوری برای جلوگیری از قاچاق انسان ، را مورد بررسی قرار دادند.بنابر گزارش این گروه، قاچاقچیان در حال حاضر از فناوری برای نشان کردن افراد، استخدام، کنترل و استثمار قربانیان خود استفاده و با استفاده از اینترنت، به ویژه وب تاریک، قاچاق انسان را مخفی می کنند.

درآمدهای غیرقانونی حاصل از این جنایت بسیار سودآور نیز به صورت آنلاین از طریق ارزهای رمزنگاری شده پرداخت می شود. پدیده ای که دریافت، مخفی کردن و جابجایی مقادیر زیادی پول را برای قاچاقچیان آسان‌تر و خطر کمتری برای شناسایی دارد. امروزه، اینترنت قربانیان احتمالی بیشتری را به کام خود می گیرد و دیگر محدودیت‌های فیزیکی، جغرافیایی و سنتی وجود ندارد.

قاچاقچیان وب‌سایت‌های جعلی ایجاد می‌کنند یا آگهی‌هایی را در پورتال‌های استخدامی قانونی و وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنند.
برخی از این سایت‌ها دارای گزینه چت زنده هستند. این به قاچاقچی تماس فوری و فرصتی برای به دست آوردن اطلاعات شخصی مانند جزئیات گذرنامه می‌دهد و قدرت او را بر قربانیان هدف افزایش می‌دهد.

قربانیان می‌توانند مکرراً از طریق پخش زنده در چندین وب‌سایت مورد سوء استفاده قرار گیرند، و محدودیتی در تعداد دفعاتی که ویدیوهای سوءاستفاده آنها ممکن است مشاهده شود و تعداد افراد وجود ندارد.خانم کریتین کمیسر کارگروه ویژه مبارزه با قاچاق توضیح می دهد که ماهیت جهانی قاچاق انسان و سوء استفاده از فناوری، مقابله با این جنایت را برای مقامات مجری قانون حتی دشوارتر می کند.وی معتقد است زمانی که جنایتی در یک کشور برنامه‌ریزی می‌شود، با قربانیان در کشوری دیگر، و مشتری در کشور سوم، مقامات مجری قانون با چالش‌های عملی مانند یافتن و ایمن کردن شواهد مواجه می‌شوند، زیرا هر تحقیقی نیازمند همکاری فرامرزی و دیجیتالی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید