انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

 

 حق تحصیل کودکان مهاجر و پناهنده به عنوان یک حق شناخته شده در کنوانسیون حقوق کودک و حقوق پناهندگان از مهمترین الزامات جهت رشد جامعه پناهنده و مهاجر، همواره از دغدغه های اصلی انجمن حامی و دیگر فعالان حوزه حقوق کودک بوده است. این حق از سال 83 دستخوش چالش هایی در زمینه ثبت نام کودکان مهاجر در مدارس دولتی و اخذ شهریه های سنگین شده بود. پس از سالها تلاش مستمر انجمن حامی برای تسهیل راه تحصیل کودکان پناهنده و مهاجر و بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به کلاس درس، به ویژه بعد از ابلاغ فرمان رهبری در ابتدای سال گذشته به عنوان فصل الخطاب سیاست های آموزشی کشور برای دسترسی تمام کودکان مهاجر به آموزش، و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان زیربط از قوه مققنه و مجریه، اصلاحیه آیین نامه آموزش اتباع خارجی در تاریخ 1 اردیبهشت 95 به تصویب هیأت محترم دولت رسید.

طبق بند ت این آیین نامه در صورتی که کودکی فاقد مجوز اقامت باشد نیز می تواند با دریافت کارت ویژه حمایت تحصیلی در یکی از مدارس دولتی ثبت نام و تحصیل نماید.

ماده 2 این آیین نامه نیز با ممنوع کردن هرگونه تبعیض نسبت به کودکان مهاجر در مقابل کودکان ایرانی، امکان تحصیل برابر دانش آموزان مهاجر با شرایط ثبت نام همانند دانش آموزان ایرانی تا مقطع دیپلم را ایجاد کرده است. بنابراین، از این پس اخذ شهریه اضافه برای ثبت نام دانش آموزان مهاجر منع قانونی خواهد داشت.

برای مطالعه این آیین نامه به لینک زیر مراجعه نمایید.

اصلاح آیین نامه نحوه آموزش اتباع خارجی – 1 -2 -95

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید