انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

نسل جدید افغان‏های مهاجر بیگانه با وطن

 شرق: هر دم از این باغ بری می‏رسد. یک روز جنگ است و یه روز تهدید و ماحصل همه این ها فقری است دامنگیر برای کشورهای آسیب از جنگ و تباهی. سازمان های جهانی و نهادهای مدنی این روزها ادبیات تازه‏ای را به کمک‏های مالی خود اضافه کرده‏اند؛«پناهندگان سوری» و خلق این واژه در ادبیات تازه کمک‏های مالی آنها موجب شده تا سرانه کمک به پناهندگان افغان از حالت اضطرار درآمده و در اولویت‏های بعدی قرار گیرد. مساله ای که بدون تردید وضعیت زندگی، سلامت، بهداشت و آموزش افغان‏های مهاجر در ایران و پاکستان را با مشکلات عمده مواجه خواهد کرد. مهاجرانی که هنوز طعم زندگی در کمپ های پاکستان را می چشند و زندگی شان در ایران نیز پس از اجرا شدن هدفمندی یارانه ها با موجی از گرانی و تورم همراه شده است.

 نشست منطقه‏ای فرصت‏ها و چالش‏های پیش روی پناهندگان افغان برای نخستین بار فرصتی شد تا نمایندگانی از کشورهای پاکستان و افغانستان و ایران و سازمان های بین المللی حاضر در این سه کشور دور یک میز بنشینند و بعد از سی سال درباره مسائلی بگویند که شباهت‏های زیادی به هم دارد. هدف این بود تا از اتلاف وقت و انرژی و تکرار موازی کاری‏ها جلوگیری شود. نمایندگان سازمان‏های مردم‏نهاد این سه کشور در کنار ان.جی.او های بین المللی به این نتیجه رسیدند که باید شبکه‏ای از روابط و اطلاعات کاری میان فعلان مدنی به وجود آید و اطلاعات و برنامه ها مدام میان افراد رد و بدل شود؛ همان شبکه‏سازی های ملی و منطقه ای که بارها از آن سخن به میان آمده بود.

زندگی بلاتکلیف پناهندگان افغان ساکن در پاکستان

 اما نشست منطقه ای تهران به دعوت ان.جی.اوی «حامی»، فرصتی برای بیان دغدغه‏های ملی و منطقه‏ای بود،. عمده‏ترین مشکل سر ریز کمک‏های مالی از پناهندگان افغان به پناهندگان «سوری» بود و اینکه تولید جنگ‏های منطقه‏ای تا چه میزان بر زندگی روزمره مهاجران ساکن در گوشه و کنار تاثیرگذار بوده است. آن هم در شرایطی که هنوز تکیف نزدیک به یک میلیون پناهنده رسمی و سه میلیون پناهنده غیر رسمی در ایران مشخص نیست و پاکستان نیز سیاست های تازه ای برای بازگرداندن پناهندگان افغان به وطن در دستور کار قرار داده، سیاستی که در نهایت افغان ها را ملزم می کند تا خردادماه خاک این کشور را قطع کنند.

«ربیعه صبری»، یکی از فعالان سازمان های مدنی افغان در پاکستان به قطع حمایت های مالی دولت ها از سازمان های مدنی و سوق دادن آن به سمت دولت ها خبر می دهد، تصمیمی که بدون تردید به دلایل سیاسی و نفوذ هر چه بیشتر در دولت افغانستان در دستور کار قرار گرفته است.

 فاطمه اشرفی، مدیر موسسه حامی ( انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده) میزبان این نشست دور روزه است و درباره اهداف برگزاری آن می‏گوید:« ایجاد و گسترش همکاری سازمانهای بین المللی و محلی درحوزه پناهندگی، بررسی موانع و چالش‏ها و فرصت‏های بازگشت در داخل افغانستان و میزبانان ( ایران و پاکستان)، بررسی زمینه‌های مناسب برای بهبود وضعیت پناهندگان و پناهجویان در کشورهای میزبان، بهبود شرایط منطقه برای ادامه‌ی پناهندگی و تلاش برای ارائه گزارش‏های کشوری و ایجاد کارگروه‌های تخصصی دولتی، غیردولتی و بین المللی برای بازگشت، بهبود وضعیت، آموزش، بهداشت و تنظیم حمایت‌های زیست محیطی از جمله هداف برگزاری این نشست است.»

 نسل جدید افغان‏های مهاجر، بیگانه با افغانستان

 اما این نشست دو روزه فرصتی بود برای بازگو کردن مشکلات فعالان مدنی و روایتی از تیره و روشن های پیش روی آنها. روایت زندگی در کمپ‏های پاکستان و مشکلاتی که این روزها پناهندگان ایرانی و افغانی با آن مواجه شده اند. «بازگشت»، شاه کلید مشکلات پناهندگان است، آن هم پناهندگانی که بیش از آنکه افغانستان را بشناسند، به ایران و پاکستان و فرهنگ آن خو گرفته اند؛ فارسی افغان‏های ساکن در ایران شبیه فارسی استان‏ها و شهرهایی شده که در آن ساکن شده‏اند و به لهجه یزدی و اصفهانی و مشهدی سلیسس سخن می گویند. افغان های ساکن در پاکستان هم رفته رفته لهجه پشتویی پاکستانی به خود گرفته اند و به این سادگی ها حاضر به ترک پاکستان نیستند؛ هرچند زندگی شان در کمپ های مخصوص پناهندگان شکل گرفته باشد و ورود و خروج از آن منوط به مجوزهای اداری.

 همه داستان از آنجا شروع شده که چشم باز کرده‏اند و مفهوم وطن و خاک را در مهاجرت یافته اند. برخی از فعالان سازمان‏ مدنی افغان این مساله را مطرح می‏کنند که چرا نباید کشورهای میزبانی که سی سال پذیرای پناهندگان ایرانی بوده‏اند، به آنها حق شهروندی دهند و ماجرا را با مساله ارایه حق پناهندگی و شهروندی کشورهای غربی مقایسه می‏کنند. منتقدان این پیشنهاد هم آنها را متوجه آمار و اعداد میلیونی پناهندگاه افغان در دو کشور پاکستان و افعانستان می کنند و مشکلاتی که این دو کشور در حوزه‏های اقتصادی و سیاسی با آن مواجه اند.

 با این همه گفت و گو ختم می‏شود و کماکان سوال اصلی بی‏پاسخ روی میز می‏ماند؛ اینکه تکلیف افعان‏هایی که نمی‏خواهند پاکستان و ایران را به مقصد افغانستان ترک کنند چه می‏شود؟

غیبت سوال برانگیز سفیر افغانستان در نشست

 سفیر افغانستان در ایران خلف وعده کرده و به نشست نیامده است. آرزو غنی از فعالان سازمان های مردم نهاد در افغانستان که تمام این سال‏ها در افغانستان حضور داشته خطاب به سفیر نیامده می‏گوید:«ای کاش آقای سفیر دست کم نیم روزی به ما اختصاص می دادنن و پای صحبت افرادی می‏نشستند که زندگی شان را برای بهبود وضعیت پناهندگان افغان‏ گذاشته‏اند. متاسفانه پولهای زیادی که در این سال ها راهی افغانستان شد به به جای کمک به خدمات اجتماعی صرف تسهیلات نظامی شده است.»

 امیری؛ نماینده سفیر افغانستان به جای او به نشست آمده و درباره دلایل عدم بازگشت افغان ها به ایران ایده‏های تازه‏ای دارد:« افغان‏هایی که در ایران و پاکستان به دنیا می‏آیند، افغانستان را از یاد می‏برند و در همین راستا از دولت ایران می‏خواهیم تا به نهادهای فرهنگی افغان در ایران اجازه فعالیت داده تا این هویت و تصویر روشن از افغانستان هر چه سریعتر شکل بگیرد.»

 او در جایی دیگری از سخنانش به تصویر اشتباهی از افغانستان در رسانه های جهان اشاره دارد و می‏گوید:«زندگی در کابل و هرات و بامایان و مزار شریف و گوشه و کنار افغانستان در جریان است اما مدام رسانه های جهان به جای تبلیغ این جریان زندگی به انتشار اخبار کشت و کار و مرگ و میر و انفجار محدود شده اند، هیچ پناهنده ای با دیدن این تصاویر حاضر به بازگشت نخواهد بود و همه این‏ها از فقدان آگاهی و ارایه تصویر درست در رسانه ناشی می‏شود.»

 او از سوی دیگر خطاب به مسوولان ایران در پروژه بازگشت پناهندگان افغان پیشنهاد می‏دهد که در صورت بازگشت مدارک اقامت پناهچویان باطل نشود اما اسماعیل جعفری، مسئول بین‌الملل اداره كل اتباع خارجی وزارت كشور به شرق می‏گوید:«موضوع ابطال مدارک پس از بازگشت پناهندگان از سوی مقام های ایرانی صحت ندارد.»

 نشست منطقه ای پایان می یابد و قرار است شبکه های دسترسی به اطلاعات در میان سازمان های مدنی ایران؛ پاکستان، افغانستان و نهادهای بین المللی شکل گیرد.

 عکس: صبا طاهریان

 عکس : صبا طاهریان

عکس : صبا طاهریان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید