انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

حامی به‌مناسبت روز جهانی زن امسال، میزبان برنامه‌ای متفاوت بود

در ویژه برنامه ی روز جهانی زن امسال٬ ترجیح دادیم به‌جای اینکه از دریچه‌ی واژگان خودمان درباره‌ی زنان و مخصوصا زنان پناهنده صحبت کنیم، از یک زن مهاجر دعوت کنیم تا دنیایش را برای ما روایت کند.

خانم دکتر فاطمه فاطمی، اولین مهمان کتابخانه انسانی انجمن حامی بودند. از زنان فرزانه و فرهیخته‌‌ای که در قندهار متولد شده بودند و در ۱۵ سالگی به ایران هجرت کردند. در این نشست٬ ایشان از محدودیت ها و سختی هایی که برای ادامه تحصیل، فعالیت سیاسی، مصائب حفظ تعلقات مذهبی در شرایط آن زمان کشورشان و… داشتند روایت خود را آغاز کردند تا رسیدند به قسمت های شیرین داستان زندگیشان… قسمت لذت‌بخش ازدواج و متولد شدن فرزندان‌شان، که هر کدومشان الان مدارج عالی تحصیلی را در ایران طی نمودند، ورود خودشان به دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه تهران و ادامه‌ی تحصیل تا مقطع دکترای ادبیات فارسی در این رشته و در نهایت به گوشه‌ای از تلاشهایی اشاره کردند که برای زنان و به‌خصوص زنان کشور افغانستان انجام داده اند.

مسئولیت نهضت زنان مسلمان افغانستان، مسئول کمسیون زنان حزب وحدت، عضویت در لویه جرگه و منشی هیات رئیسه لویه جرگه تصویب قانون اساسی (لویی جرگه یا لویه جرگه مجلسی است متشکل از نمایندگان و افراد متنفذ قومیت‌های مختلف در افغانستان) و فعالیت در صدای جمهوری اسلامی ایران، تنها بخشی از فعالیت‌های دکتر فاطمی می باشد.

خانم فاطمی به تمام شنونده‌های حاضر در جلسه، بردباری، استقامت و پایداری برای رسیدن به هدف را آموختند و لبخند رضایتی که روی لب مخاطب‌های برنامه بود، نشان دهنده‌ی این هست که زنان مهاجر و پناهنده، دریاهای کشف نشده‌ای هستند که می‌توان با رجوع به تجربیاتشان، به صید معناهای جدیدی از زندگی پرداخت و جهان را از قاب دیگری تماشا نمود.

در انتهای مراسم٬ فاطمه اشرفی مدیرعامل انجمن حامی از دکتر فاطمی تقدیر نمودند و حضور ایشان در اولین جلسه ی کتابخانه انسانی انجمن حامی شایسته ی تحسین دانستند.

روز جهانی زن را به تمامی زنانی که کمر همت بر فرصت آفرینی از دل تهدیدها، بستند، تبریک می‌گوییم و تبریک ویژه‌ی حامی را به زنان پناهنده و مهاجری می‌گوییم که محدودیت، برای آنها هویتی ندارد و همواره در تلاشند…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید