انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

در جلسه روز سه شنبه 22 اردیبهشت ماه سال 92،  در بهارستان، رحمانی فضلی، وزیر کشور، جهت پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره علت حضور صدها هزار اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور و در ارتباط با تجمع کارگران در مقابل درب شمالی ساختمان مجلس و اعتراضشان نسبت به حضور کارگران افغانستانی در ایران، در صحن علنی مجلس حاضر شد. در این جلسه حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل 90، بیان کرد: در تهران۷۰۰ هزار اتباع بیگانه زندگی می‌کنند و مشکلاتی به‌وجود آورده‌اند.

وی همچنین به ضرورت تعیین تکلیف مباحث هویتی اتباع افغان اشاره کرد، چه آنها که از مادر ایرانی متولد شده‌اند و چه آنها که به‌طور کلی سال‌های متمادی در ایران زندگی کرده‌اند.

رحمانی فضلی نیز در پاسخ به این نماینده ی مجلس گفت:” حجم تخلفات، جرم و ناامنی‌هایی که از سوی اتباع غیرمجاز و بیگانه صورت می‌گیرد، به‌قدری نیست که درباره آن تبلیغ شده است.” وی در ادامه در ارتباط با مسائل پناهندگان بیان کرد: “به‌دلیل رعایت قوانین بین‌المللی، مجبور شدیم پس از جنگ افغانستان به افغان‌ها پناه دهیم. پس از پیروزی مجاهدین، حدود یک‌میلیون نفر از اتباع بیگانه به افغانستان بازگشتند، اما بعد از ورود مجدد به قدرت، موج مهاجرت افغان‌ها به ایران ادامه یافت . حدود دومیلیون‌و ۵۰۰ مهاجر افغان در کشور هستند که اقامت یک میلیون نفر در قالب طرح آمایش و به‌صورت قانونی بوده و کارت دارند و ۴۵۰ هزار نفر نیز گذرنامه دارند؛ اما یک میلیون نفر از افغانستانی‌ها به‌صورت غیرمجاز در کشور ما حضور دارند. در ۱۰ سال گذشته حدود پنج میلیون نفر از این اتباع غیرمجاز از کشور طرد شده‌اند که شامل سالانه ۵۰۰ هزار نفر است.”
رحمانی فضلی هم چنین در ارتباط با جمع آوری اتباع بیگانه افزود: با تشکیل ۲۲ اردوگاه، نیروی انتظامی درصدد جمع‌آوری اتباع بیگانه است و با هزینه‌های زیادی آنها را به مرز منتقل می‌کند، اما به‌خاطر ‌تسلط ‌نداشتن دولت افغانستان بر مرزها، دوباره این اتباع غیرمجاز به کشور بازمی‌گردند. در سفر اخیر «احمدزی»، رئیس‌جمهور افغانستان، وعده‌هایی برای ساماندهی این موضوع داده شده است. رحمانی‌فضلی همچنین از تصویب آیین‌نامه جدیدی خبر داد که براساس آن ساماندهی اتباع، ظرف سه سال با ظرفیت‌های قانونی انجام خواهد شد. این مصوبه در کمیسیون ساماندهی اتباع شورای‌عالی امنیت ملی به تصویب رسیده است.
۲۲ مرکز نگهداری اتباع در کشور وجود دارد و در ۱۹ استان کشور، ممنوعیت تردد اتباع بیگانه اجرا شده است. در بقیه استان‌ها نیز به تناسب حضور اتباع غیرمجاز، مقرراتی اجرا شده است.

وزیر کشور درباره ی اقدامات ایران برای حمایت از اتباع افغان چنین گفت “هم‌اکنون ۳۵۰ هزار دانش‌آموز و ۱۱ هزار دانشجوی افغان در کشور تحصیل می‌کنند. علاوه‌براین، ۱۷ هزار جوان افغان از دانشگاه‌های کشور ما فارغ‌التحصیل شده‌اند.
بازار کار و اشتغالی که افغانستانی‌ها در دست گرفته‌اند، به‌گونه‌ای نیست که کارگران ایرانی برای کار در این حوزه‌ها تمایلی داشته باشند، بنابراین عملا بازار کاری از ایرانیان گرفته نشده است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید