انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

 

سازمان ملل متحد به مناسبت سالگرد فاجعه میانمار بیانیه ای را خطاب به جامعه جهانی و دولت نظامی میانمار صادر کرده است. دولت میانمار  در طول این سال ها همواره از سوی جامعه بین المللی متهم به نقض بنیادین حقوق بشر شامل تبعیض نژادی، نسل کشی و نقض آزادی بیان و غیره بوده است.

بیانیه گوترش  که به مناسبت پنجمین سالگرد حمله نظامی وحشیانه میانمار که بیش از 700000 غیرنظامی روهینگیا را به بنگلادش کشاند، صادر شد. اخراج‌های خشونت‌آمیز، که کارشناسان سازمان ملل آت را نسل کشی خوادند  بیش از یک میلیون نفر آواره و پناهنده منجر شده بود. وضعیتی که کماکان ادامه دارد.

این بیانیه اعلام داشت که  که حتی در بحبوحه بحران کنونی، «بسیار حیاتی است که جامعه بین‌المللی همچنان به دنبال راه‌حل‌های جامع، بادوام و فراگیر برای بحران روهینگیا باشد».و  عاملان تمامی جنایات بین المللی مرتکب شده در میانمار باید پاسخگو باشند، زیرا که  عدالت برای قربانیان به آینده سیاسی پایدار و فراگیر برای کشور و مردم آن کمک خواهد کرد.

رویترز در اوایل این ماه گزارش داده است که  محققان کمیسیون عدالت و پاسخگویی بین المللی (CIJA) اکنون شواهد زیادی از ماهیت از پیش برنامه ریزی شده حملات ارتش به روهینگیاها در اوت 2017 جمع آوری کرده اند.

به گزارش رویترز، در چند سال گذشته، سیجا مجموعه‌ای از 25000 صفحه از اسناد رسمی را جمع‌آوری کرده است که بازرسان معتقدند ماهیت از پیش برنامه‌ریزی شده حملات ارتش را ثابت می‌کند. رویترز گزارش داد: «این اسناد نشان می دهد که چگونه ارتش به طور سیستماتیک با همکاری روحانیون بودایی  اقلیت مسلمان را شیطانی معرفی می کند و ، شبه نظامیانی را تشویق می کرد  که در عملیات علیه روهینگیا شرکت کنند. این خبرگزاری افزود، این اسناد و مدارک «نشان دهنده وسواس مقامات برای کاهش جمعیتی است که به عنوان یک تهدید وجودی تلقی می‌کردند».

واقعیت غم انگیز این است که تنها شانس بهبود بحران عظیم انسانی در بنگلادش، ایجاد  راه حلی پایدار برای بحران سیاسی میانمار است – راه حلی که در حال حاضر بسیار دور به نظر می رسد.

 

بحران فاجعه بار

از زمان فرار از خشونت های مرگبار در میانمار در آگوست 2017، یک میلیون پناهنده روهینگیا به طور کامل در همسایگی بنگلادش وابسته به کمک هستند. آنها در 31 کمپ  پراکنده شده اند که در مجموع به عنوان بزرگترین کمپ پناهندگان در جهان شناخته می شود.

حدود 450000 نفر از جمعیت پناهندگان را کودکان، جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند که در معرض خطر جدی تبدیل شدن به “نسل گمشده” قرار دارند. با از بین رفتن توجه بین‌المللی و کاهش شدید بودجه، فرصت‌های تحصیل و اشتغال بسیار ناکافی است.

یک ارزیابی اخیر که توسط NRC روی 317 جوان پناهنده انجام شد، نشان داد که 95 درصد آنها بیکار بوده و در نتیجه از سطح بالایی از اضطراب و استرس رنج می برند.

آمار و ارقام در مورد بحران انسانی در میانمار:

در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در سراسر میانمار آواره هستند. طبق گزارش سازمان ملل متحد، این شامل نزدیک به 866000 نفر می شود که به دلیل درگیری و ناامنی از زمان تسلط ارتش در سال گذشته میلادی آواره شده اند.
بیش از 14 میلیون نفر برای زنده ماندن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.
برنامه پاسخ به کمک های میانمار برای سال 2022 کمتر از 17 درصد است علیرغم محدودیت های دسترسی، سازمان های بشردوستانه به ارائه خدمات ضروری به اکثر جمعیت های آسیب پذیر ادامه می دهند.

سیاست های تبعیض آمیز دولت میانمار و اعمال خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان روهینگیایی از اواخر دهه 70 میلادی، این کشور را به یکی از کشورهای پناهنده فرست در آسیای جنوب شرقی تبدیل کرده است. شدت گرفتن فشارها علیه مسلمانان و توسل به زور و خشونت برای اخراج آنها در آگوست 2017 منجر به بروز یکی از فجیع ترین جنایت های بشری مبتنی بر تبعیض نژادی در دنیا شد.

 

حضور انجمن حامی در بنگلادش

به دنبال بروز بحران، هیاتی از انجمن حامی برای بررسی و ارزیابی شرایط و امکان سنجی برای حمایت ، راهی بنگلادش و سپس منطقه کاکس بازار در جنوب شرقی بنگلادش و منطقه مرزی این کشور با میانمار شدند که در کوتاهترین زمان ممکن به یکی از بزرگترین اردوگاههای اجباری پناهندگان در دنیا تبدیل شده بود. منطقه ای محصور در جنگل و فاقد امکانات حداقلی برای زندگی میلیونها نفر آواره و پناهجوی روهینگیایی.

برخی از مهم ترین نکات تهیه شده در گزارش حامی از این سفر:

  • در این بحران صدها هزار نفر روهینگیایی ناگزیر به فرار و مهاجرت اجباری از خانه و کاشانه اشان شدند، بدون اینکه فرصت یابند حداقل امکانات و وسایل ضروری خود را همراه کنند .
  • 60  درصد آوارگان را زنان و کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند. پناهجویان از کودکانی صحبت می‌کنند که در معرض تعرضات گسترده جنسی قرار گرفته، کشته و یا آسیب دیده اند.
  • بسیاری از زنان مسلمانان روهینگیایی از خشونت ها و تجاوزات دسته جمعی حکایت می کردند. مساله ای که به یک بحران فردی و خانوادگی برای اغلب زنان پناهجوی روهینگیایی تبدیل شده بود .
  • تبعیض سازمان یافته علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار به شدت بر شاخص های توسعه انسانی مانند آموزش و بهداشت تاثیر نموده است . به طوریکه به ندرت زنان و مردان را می توانست پیدا کرد که با سواد باشد و به غیر از زبان بومی به زبان دیگری تسلط داشته باشد .
  • جای تقدیرفراوان  از جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی وجود دارد که در اسرع وقت و در زمره کشورهایی با بزرگترین کمک های دارویی و غذایی در منطقه حضور یافته بود و در تیم بین المللی حضوری فعال داشتند .
  • حکایت میلیونها پناهجو و پناهنده روهینگیایی در بنگلادش ، هند ، تایلند و سایر کشورهای آسیایی همچنان در زمره یکی از سخت ترین و تلخ ترین بحران های انسانی است که با وجود تلاش های سیاسی و بین المللی همچنان وجود دارد .

 

#انجمن_حامی

#پناهندگان_روهینگیایی

#حمایت_از_زنان_کودکان_پناهنده

#هلال_احمر_جمهوری_اسلامی_ایران

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید