انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

 

امروز روز جهانی مهاجران، به یاد میلیون ها مرد، زن و کودک مهاجری است که به دنبال زندگی بهتر مهاجرت کرده اند. در شرایط کنونی، مطابق آمارهای سازمان بین المللی مهاجرت 1 نفر از هر 7 نفر در کره زمین مهاجر محسوب می شود که در حال کار، زندگی یا تشکیل یک خانواده جدید جایی غیر از زادگاه خود است.

missing_migrants_16_dec_2016_banner_en

روز 18 دسامبر  (28 آذر ) همچنین، یادآور هزاران انسانی است که در مسیر مهاجرت جان خود را از دست داده اند. کسانی که به دلیل فقر شدید، تغییرات آب و هوایی یا اقتصاد ناکارآمد و فساد اقتصادی خود و خانواده شان را در معرض خطرات جا به جایی قرار می دهند. بعلاوه به این جمعیت، میلیون ها انسانی را که در نتیجه مخاصمات مسلحانه و نا امنی در کشور خود آواره هستند یا به کشورهای دیگر گریخته اند را نيز باید افزود.

مهاجرت در عصر حاضر را باید از دیدگاه دیگری نیز بررسی کرد، اثرات و فوایدی که مهاجرت نخبگان، تحصیلکردگان و سرمایه داران در جستجوی شرایط مساعدتر فعالیت، برای جوامع میزبان دارد نیز قابل توجه است. گستردگی جا به جایی ها در سطح جهان، توجه ویژه دول عضو سازمان ملل متحد را به این موضوع جلب کرد و منجر به تدوین « اعلامیه مهاجرت و پناهندگی نیویورک» در سپتامبر 2016 شد. دو توافق مهم و جهانی این اعلامیه بر موضوع پناهندگی و همچنین مهاجرت امن، دارای ضابطه و قاعده مند بود.

این روز به ما یادآور می کند، بسیاری از مهاجران تنها به دنبال فرصت های بهتر هرچند فرصت های موقت برای بهبود زندگی خانواده خود در سرزمین مادری خود هستند. بنابراین، تسهیم فرصت ها و امکانات و ایجاد فرصت های کوتاه مدت تحصیل، کارهای فصلی مانند کشاورزی و مانند آن می تواند سهم به سزایی در کاهش مهاجرت های غیرقانونی و تراژدی های انسانی در مسیر مهاجرت داشته باشد.

نویسنده: سعیده مختارزاده

منبع: سایت بین المللی مهاجرت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید