انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 20 ژوئن هر سال را روز جهانی پناهنده نامیده است. این روز، روز بزرگداشت پناهندگان، تاٌمل بر آنچه متحمل شده اند وچاره اندیشی جهت کمک به آنان می باشد.  امروز می بایست سعی کنیم که فقط “1” دقیقه خود را جای پناهندگان قرار دهیم و تصور کنیم که این چگونه حسی است که انسان تمامی چیز های بدست آورده در طول سالیان طولانی را به یک باره و در یک چشم به هم زدن از دست بدهد؛ چگونه بلاهای طبیعی و جنگ بر زندگی خانواده ها تاثیر گذاشته و آنها را از هم جدا کرده و وادار می کند از صفر شروع کنند.

آقای برنارد دویل، نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید ” پناهندگان افرادی هستند که بنا به دلیل جنگ و یا شکنجه و آزار و اذیت مجبور به فرار شده اند، در نتیجه روز جهانی پناهنده واقعاًَ روزی برای جشن گرفتن نیست، چون هیچ کس نمی خواهد یک پناهنده باشد. امروز روزی است که می بایست به ستایش قدرت و استقامت پناهندگان و تشکر از افرادی که به حمایت و کمک آنها می شتابند، بپردازیم.

 

آقای دویل از دولت ایران و سازمان های ملی و بین المللی گوناگون به علت حمایت آنان در زمینه کمک های بشردوستانه در ایران تشکر می نماید و بالاخص به قدردانی از کمک فردی ایرانیان می پردازد، که با مهربانی به پناهندگان، نشانگر بالاترین ارزش های اجتماعی و اخلاقی کشورشان بوده اند. او ادامه می دهد، ” با این همه حمایت و پشتیبانی، پناهندگانی که از ایران به طور داوطلبانه به کشور خود باز می گردند، این کار را در صحت و سلامت، با تحصیلات خوب و با مهارت های لازم جهت خودکفا ساختن آنها در تأمین معاش خود پس از بازگشت به وطنشان؛ یعنی با عناصر لازم برای بازگشتی پایدار، انجام می دهند.

امروزه آوارگی در سطح جهانی با تعداد و آمار و درصد بالایی شرح داده می شود.  امروزه در جهان حدود 45 میلیون نفر آواره شده اند. ولی نباید فراموش کنیم که پشت هر یک از این اعداد انسان هایی هستند که هر یک داستان مربوط به خود را دارد. حتی مردمان این کشور نیر متاسفانه تجربه تلخ جنگ را داشته اند. جنگ و آوارگی چیزی نیست که کسی آن را برای خود انتخاب کند، ولی می تواند برای هر کس پیش آید، حتی یکی از ما. پس بیایم فقط “1” دقیقه راجع به پناهندگان فکر کنیم.

امروزه ایران میزبان بیش از 880،00 پناهنده ثبت شده می باشد که بیش از 840،000 نفر از آنان افغان و حدود 40،000 نفر آنها عراقی می باشند.

منبع: UNHCR

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید