انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

نماینده انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) در نشست مشورتی سازمانهای غیر دولتی با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو شرکت کرد. در طول دو دهه گذشته جلسه مشورتی سالانه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با شرکای اجرایی، نهادهای غیر دولتی فعال را دور هم جمع کرده است که راهکارهای مناسب همکاری در راستای مهاجرت های اجباری را مورد بحث قرار دهند. بیش از 430 شرکت کننده از 86 کشور جهان در جلسه امسال (3-5 جولای 2012) حضور داشتند تا بهترین روشهای همکاری میان سازمانها و کمیساریا در استفاده از راهکارهای جدید و خلاقانه در زمنیه حمایت از پناهندگان و تقویت اعتماد بنفس و تواناهایی های آنها در جلسات متعدد مورد بحث قرار گیرد.

در برنامه افتتاحیه این نشست الکساندر الینیکوف نایب رئیس کمیساریا موضوع حمایت های پایدار از پناهندگان و پناهجویانی که به‌مدت طولانی در مهاجرت بوده اند را مطرح نمود و از سازمانهای شرکت کننده خواست تا با تمرکز بیشتر بر اجرای پروژه های حمایتی و آموزشی در جهت افزایش اعتماد بنفس و استقلال پناهجویان تلاش کنند. بعلاوه این سازمان ابراز تمایل کرد تا در این راستا و در حمایت از پناهجویان شهری و ساکنین کمپ ها با سازمانهای مربوطه همکاریهای لازم را داشته باشد.

مباحث مورد بحث در جلسه امسال شامل بی هویتی، اقامت در کشور سوم، تغییرات آب و هوایی، مدیریت اطلاعات، بیگانه هراسی و نژاد پرستی، پناهندگان شهری، برقراری عدالت در حمایت از آسیب دیدگان و بازماندگان خشونت های جنسیتی، بهار عربی و… بوده است.

در این جلسات بر کمبود کمک های بین المللی برای بحران های منطقه ای بویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) که 7 کشور سوریه، عراق، لبنان، اردن، یمن، لیبی و موریتانیا را در برگرفته است تاکید شد که نه تنها پاسخ گوی شرایط حاضر و بحران موجود نیست بلکه برای بازسازی و تقویت جامعه مدنی آینده این کشورها نیز ناکافی خواهد بود. افزایش جابجایی ها از آفریقا به سمت منطقه منا در کنار سخت گیری کشورهای اروپایی در کنترل مرزها لزوم افزایش ارتباطات و تعاملات برای یافتن راه کار منطقه ای را حائز اهمیت کرده است.

همچنین تقویت جامعه مدنی و سازمانهای غیر دولتی در کشورهای منطقه بویژه سازمانهای فعال در زمینه زنان و جوانان و ایجاد شبکه ارتباطی برای انتقال تجربیات و افزایش ظرفیت های منطقه ای از راهکارهای توصیه شده بود. در جلسات درون گروهی و در قاره آسیا بر لزوم تعامل بیشتر جامعه مدنی، کمیساریا و دولتها برای دستیابی به شرایط حفاظتی و مراقبتی مناسبتر برای پناهندگان و پناهجویان در منطقه ای که میزبان بزرگترین گروه از مهاجرتهای اجباری است بحث و برلزوم برقراری همکاری میان طرفین بر مبنای برابری، درک متقابل و شفافیت تاکید شد.

کمبودهای موجود در زمینه حمایت‌های حقوقی از مهاجرین از دیگر مسائل مورد توجه در کنفرانس امسال بود. لزوم افزایش کارگروهای آموزشی در زمنیه RSD برای کارکنان کمیساریا، دولت و سازمانهای مربوطه و تعامل متقابل نمایندگان حقوقی با کمیساریا و تقویت همکاریهای بین المللی بر اجرای موثرتر طرح مورد نظر و پر کردن شکاف میان چارچوب های حقوقی موجود و موارد عملی آنها از موارد مورد بحث در راستای بهبود نتایج و شرایط برای پناهجویان بود.

از دیگر سرفصل‌های جلسات امسال مسئله بی ملیتی ها و زمینه های حمایتی از افراد فاقد ملیت و هویت بود. چنین افرادی عموما و پس از چندین سال زندگی در کشور میزبان از دسترسی به حقوق اولیه شهروندی محروم است. بدین منظور تهیه گزارش های ویژه و آماری از افراد فاقد ملیت در کنار تغییر قوانین تبعیض آمیز در کشورها و فواید دستیابی به راه حلهای کاربردی برای تمام افراد و سازمانهای دخیل بعنوان راهکارهای پیشنهادی معرفی شدند.

از اتفاقات قابل توجه در جلسات امسال توجه ویژه به موضوع کودک بود که اهمیت ارائه تعریفی مجدد در حمایت از کودکان در شرایط دشوار و اضطرار با ارائه چارچوبی جدید از طرف بخش حمایت بین المللی کمیساریای عالی پناهندگان مطرح شد. طبق آمار ارائه شده 46درصد پناهندگان را کودکان تشکیل می‌دهند در حالی که 54 درصد افراد بی ملیت و 50درصد پناهجویان نیز کودک هستند.

هیچ کودکی نباید مورد بازداشت قرار گیرد . دولت ها نه تنها نباید کودکان را بازداشت نمایند بلکه مسئول حمایت و فراهم نمودن نیاز آنها نیز هستند. بازداشت میتواند منجر به آسیبهای روانی و اجتماعی، تهدید سلامت فیزیکی، کاهش رشد روانی، افزایش رفتارهای خطرساز ، بی اعتمادی ، کاهش ارتباطات و انسجام خانوادگی شود.

در ادامه این بیانیه دولت ها ملزم به رعایت ثبت تولد کودکان و ارائه کارتهای هویتی برای هر کودک شدند. کاهش فقر و برابری جنسیتی از دیگر موارد مطرح شده در نشست حمایت از کودکان در شرایط فوق العاده بود. این برنامه پس از سه روز برگزاری نشست‌های متفاوت با سخنرانی آنتونیو گوتیرس، رئیس کمیسایای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و جمع بندی مطالب عنوان شده به پایان رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید