انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

اولين گروه از دانش آموزان مرکز آموزشی حامی در مشهد فارغ التحصيلي خود را در مقطع ابتدايي جشن گرفتند.

در این مراسم که 5 خرداد برگزار شد و 35کودک افغان پایان تحصیلات ابتدایی خود را جشن گرفتند، مشاور استاندار خراسان رضوی در امور بانوان، نمایندگانی از سازمان های بین المللی از جمله صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف)، کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان همچنین سازمان های خیریه فعال در حوزه پناهندگان خراسان رضوی در سالن شهيد مشکي مشهد نیز حضور داشتند.

این کودکان تحصيل خود را با وجود موانعی که بر سر راهشان قرار داشت، در سال 1387آغاز کردند. آنها که به دليل مشکلات اقتصادي خانواده ها در تامين شهريه هاي ثبت نام، بازمانده بودن از تحصیل برای بیشتر از دو سال، فشارهاي ناشي از تفاوت هاي فرهنگي در مدارس دولتي و مشکلات مربوط به مدارک اقامتشان، امکان تحصیل در مدارس دولتی را نيافته بودند به همت انجمن حامی توانستند در مرکز آموزشی این انجمن، درس بخوانند.

این برنامه که در فضایی بسیار شاد و همراه با برگزاری مسابقات مختلف میان دانش آموزان انجام شد، شور و هیجان زیادی را در میان کودکان ایجاد کرده بود. در پایان برنامه هم قبل از اعطای کارنامه های تحصیلی، یکی از دانش آموزان فارع التحصیل دکلمه ای خواند.

ديدن چهره هاي شاداب و پر انرژي کودکاني که با لباس هاي يک شکل و پاکيزه در سالن حاضر شده و مانند همه همسالان خود، به شيطنت هاي کودکانه مشغول بودند ؛ زحماتی را که بردوش مسئولين آموزشي و اجرايي اين مرکز براي ايجاد و اداره آن بود، بر مي داشت.

چرا که اگر همت و تلاش آنها نبود اين کودکان در کنار کوهي از زباله هاي شهري و صنعتي و يا بر سر چهار راه هاي شهر در حال گدايي و دستفروشي بودند. کودکاني که ناکامي هاي بسياري را در زندگي خانوادگي و اجتماعي خود تحمل می کنند و ما بدون در نظر گرفتن کودکي اين کودکان و همچنین آسیب های نگران کننده و غیر قابل جبرانی که بی سوادی و فقدان دسترسي آنها به حداقل هاي آموزشي بر پيکر جامعه و محيط اجتماعي خودمان ايجاد مي کند، به راحتي از کنار آنها مي گذريم و بودنشان را ناديده به فراموشي مي سپاريم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید