انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

نخستین همایش مشترک دانشگاه علامه طباطبایی و موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان صبح روز 14 آذر با عنوان «گفتگوی فرهنگی ایران و افغانستان» آغاز به کار کرد. مهمانان ویژه این همایش دکتر حداد عادل، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی،دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر رسول موسوی مشاور وزیر امور خارجه، داوود مرادیان رییس موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان و هیأتی از استادان افغانستانی شامل دکتر مخدوم رهین وزیر پیشین فرهنگ و اطلاعات در افغانستان، سه نفر از معاونان وزارت خانه‌های مختلف افغانستان و شماری از استادان، روزنامه نگاران و فعالان مدنی این کشور حضور داشتند.

در این همایش متخصصان و سخنرانانی از دانشگاه ها و نهادهای مدنی ایران و مسئولان دولتی و فعالان نهادهای مدنی افغانستان در بخش های مختلفی اعم از: همکاری و دیپلماسی فرهنگی – زبان، ادبیات و ارتباطات – چشم انداز فرهنگی – سیاسی روابط ایران و افغانستان و در بخش پایانی مؤلفه های فرهنگی مشترک به ارائه سخنرانی پرداختند.

مدیر انجمن حامی که از جمله سخنرانان این نشست منطقه ای بود ؛ تحت عنوان «زنان افغانستان در گذر تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» به ارائه گزارشی در خصوص نقش زنان در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان پس از خروج طالبان از این کشور پرداخت. فاطمه اشرفی با اشاره به فعالیت های انجمن حامی در کشور افغانستان در سالهای اخیر و ارتباط مستقیم با فعالان مدنی امور زنان گفت: با وجود آنکه آثار حکومت طالبان که مانع هرگونه حضور زنان در اجتماع و عدم دسترسی آنان به تحصیل و آموزش و همینطور سنت های ریشه دار و باورهای عامیانه و خرافی که باعث توقف رشد اجتماعی زنان برای سالهای زیادی شده بود؛ اما زنان افغانستان در طول 15 سال گذشته توانسته اند به خوبی و به تدریج جایگاه خود را در اجتماع کسب کنند. وی همت بالا و شجاعت این زنان در ابراز و مطالبه حقوق خود در اجتماعی که مملو از نگاه های سنتی مردسالارانه است را از دلایل اصلی موفقت زنان افغانستانی در طول این سالها دانست. مدیر انجمن حامی افزود: توانمندسازی زنان به صورت فردی و اجتماعی در کنار تحولات مثبت قانونی ؛ باعث شده تا امروز شاهد حضور زنان در سطوح مختلف اداری – اجرایی و تصمیم گیری باشیم. تعلق 69 کرسی از 249 کرسی نمایندگی مجلس افغانستان به زنان و حضور بیش از 300 قاضی زن در افغانستان از نمونه های بارز رشد و توانمندی زنان در افغانستان است. مدیر انجمن حامی اظهار کرد: اگرچه هنوز موانع و مشکلات امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سنتی بر سر راه زنان افغانستان وجود دارد اما روند رو به رشد حضور زنان و کسب جایگاه های مهم اجتماعی نشان می دهد که زنان افغانستانی در مسیر بسیار خوبی قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی انجمن حامی، بسیاری از سخنرانان این نشست نسبت به توجه به زنان، فرهنگ و دین مشترک به عنوان پایه های اصلی گفتمان مطلوب میان سیاستمداران ایران و افغانستان تأکید کردند. برگزار کنندگان این نشست اظهار امیدواری کردند که اگرچه ممکن است در مواردی روابط فیمابین دو دولت به قدر کافی مثبت نباشد، اما برگزاری چنین نشست هایی و توجه به اشتراکات فرهنگی – مذهبی   می تواند ما را از همزبانی به همدلی برساند.

گفتنی است این همایش با یک نمایشگاه جانبی کتاب، عکس و …  همراه بود. در این بخش کتاب های نویسندگان افغانستانی، نشریات و روزنامه های آنان به نمایش گذاشته شد. انجمن حامی نیز در این نمایشگاه حضوری فعال داشت و پروژه های مرتبط با توانمندسازی زنان افغانستانی در ایران و افغانستان را به نمایش گذاشت.

photo_2016-12-05_15-30-18

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید