انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

 

به منظورزمینه سازی برای مشارکت فعال و ترغیب دانش آموزان به مسئولیت پذیری در زندگی اجتماعی ، هر ساله در مراکز آموزش پایه حامی در شورآباد اقدام به برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی می شود. هدف از این کار، تمرین دموکراسی، تلاش برای تقویت مشارکت دانش آموزان در  فعالیت های اجتماعی، علمی -فرهنگی و پرورشی مدرسه و نیز  ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم بین دانش آموزان و اولیاء مدرسه است. بر این اساس امسال نیز به رسم هر سال این مراکز جنب و جوشی بی نظیر و پر شور را طی یک هفته تدارک و برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی تجربه کردند.

پس از آغاز سال تحصیلی مطابق روال هر سال، در پایان آبان ماه و پس از آنکه کادر آموزشی و اجرایی طی برنامه های مختلف و با زبان بسیار ساده مفاهیم دموکراسی، مشارکت فعال و نیز فواید ناشی از این امر را برای دانش آموزان تشریح کردند از داوطبان ثبت نام به عمل آمد. در این پروسه تعداد 10 دانش آموز از بین دانش آموزان مرکز آموزش پایه شورآباد واحد پسران ( مدرسه سید احمد خمینی) و نیز تعداد 10 دانش آموز از بین دانش آموزان مرکز آموزش پایه شورآباد واحد دختران (یاران مهدی) اعلام کاندیداتوری کردند. این کودکان و دوستانشان طی یک هفته فضای رقابتی و مشارکتی پر هیجانی را تجربه کردند. هر یک از کاندیداها و دوستانشان تلاش کردند با تهیه پوسترهای دست نویس، شعارهای تبلیغاتی خود را که برآمده از خرد جمعی و مشارکت گروه دوستی شان بود، منعکس کنند. در این مسیر هر کاندیدا تلاش کرد افکار رای دهندگان ( دیگر دانش آموزان ) را به سمت خود جلب و در واقع آن ها را برای مشارکت و رای دهی اقناع کند. در واقع، در این مرحله کودکان فرایندهایی نظیر همفکری، مشارکت، رای دهی، مطالبه اجتماعی، مذاکره و چگونگی حل مسالمت آمیز مساله را به صورت عملی تجربه کردند.

برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی دختران در تاریخ 28/8/93 انجام گردید که پس از شمارش آرا که با حضور ناظران و هیات برگزاری انتخابات – که آنها هم به شیوه مشارکتی از سوی دانش آموزان برگزیده شده بودند- تعداد 5 نفر که بیشترین رای را کسب کرده بودند به عنوان اعضای شورای دانش آموزی برای مشارکت در اداره امور مدرسه در سال آموزشی 1393-1394 معرفی شدند. این افراد ماهی یکبار تشکیل جلسه می دهند و پس از بررسی امور انتقادها و پیشنهادهای خود را در جلسه مشترک با اولیا مدرسه طرح و نتیجه تصمیم های مشترک را در جلسات آتی پیگیری می کنند.

انتخابات مرکز آموزشی پسران در 10/9/1393 برگزار شد و پس از شمارش آرا که با حضور ناظران انتخابات – که آنها هم به شیوه مشارکتی از سوی دانش آموزان برگزیده شده بودند- تعداد 5 نفر که بیشترین رای را کسب کرده بودند به عنوان اعضای شورای دانش آموزی برای مشارکت در اداره امور مدرسه در سال آموزشی 1393-1394 معرفی شدند. اولین جلسه شورای دانش آموزی این واحد آموزشی در  تاریخ 15/9/93  تشکیل شد و در آن مسائل مدرسه توسط اعضای شورا بازگو و پیشنهادهایی برای رفع و بهبود آنها توسط اعضا به اولیا مدرسه ارائه شد. همچنین مقرر شد اعضا شورا جلسات ماهانه ای را برای ارزیابی مسائل مدرسه تشکیل دهند.

به این ترتیب کودکان ضمن تمرین دموکراسی، شیوه های مطالبه حقوق خود را در اجتماع می آموزند.

 IMG_9114 IMG_9162IMG_9163 IMG_9177 IMG_9182 IMG_9205 IMG_9099 IMG_9100 IMG_9101 IMG_9102 IMG_9103 IMG_9104 IMG_9105 IMG_9106 IMG_9112 IMG_9113

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید