انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان ˈیوناماˈ از افزایش 24 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان در شش ماه اول سال 2014 خبر داد.

به گزارش ایرنا ˈجورجت گنیانˈ رییس بخش حقوق بشر دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان روز چهارشنبه در نشست خبری در کابل گفت: در شش ماه نخست سال 2014 تعداد 564 غیرنظامیافغان کشته و 3هزار و 289 تن دیگر از آنان زخمی شده اند که این میزان افزایش 24 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد.گنیان گفت: در این مدت 89 درصد تلفات غیرنظامیان افغان نیز بر اثر جنگ های زمینی بین طرف های درگیر بوده است.

رئیس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان خاطرنشان کرد که در سال گذشته در همین مدت بیشترین رقم تلفات غیرنظامیان بر اثر انفجار بمب های کنار جاده ای بود که در آن 295 نفر کشته شدند.

وی انفجار بمب های دست ساز، شلیک خمپاره و راکت را عامل اصلی تلفات غیرنظامان افغان دانست و گفت انفجار بمب های کنار جاده ای دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان افغان است که 30 درصد تلفات غیرنظامیان افغان را افزایش داده است.

رئیس بخش حقوق بشر دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان سومین عامل تلفات غیر نظامیان افغان را ناشی از حملات انتحاری مهاجمان مسلح دانست و گفت:طی شش ماه نخست امسال، 74 درصد غیر نظامیان توسط شبه نظامیان مخالف دولت افغانستان، 8 درصد توسط نیروهای دولتی و یک درصد به دست نیروهای خارجی کشته شده اند.

گنیان گفت: طالبان در این مدت مسئولیت 147 حمله را بر عهده گرفته اند که در آن عملیات ها 234 نفر کشته و 319 تن دیگر هم زخمی شدند.

وی افزود: از 147 حمله ای نیز که طالبان مسئولیت آنرا پذیرفته است 75 حمله به اهداف نظامی صورت گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید