انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

چند ماه پیش بود که مقام معظم رهبری دستوری دادند مبنی بر اینکه ” هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند نباید از تحصیل باز بمانند و همه آن ها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند.”  
از همین رو انجمن حامی، در پی اهداف توسعه ی عدالت آموزشی خود، امسال نیز همانند سال های گذشته، در مراکز آموزشی خود در مناطق مختلف تهران ، مشهد و سمنان، پذیرای دانش آموزان بازمانده از تحصیل مهاجر یا پناهنده افغانستانی  می باشد.
در همین راستا، ظهر دیروز معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری ایران، به همراه سفیر کشور افغانستان زنگ آغاز رسمی سال تحصیلی جدید مراکز آموزش پایه واقع در شورآباد تهران به صدا درآوردند.

ابتکار در ابتدای این مراسم گفت: آغاز سال تحصیلی را به شما دانش آموزان افغانستانی تبریک عرض می کنم وامیدوارم در این سال تحصیلی در درس و همه آموزش‌هایی که به شما ارائه می‌شود موفق باشید.

همچنین وی ضمن تشکر از مسئولان انجمن حامی جهت راه اندازی این مراکز آموزش پایه برای کودکان بازمانده از تحصیل مهاجر افغانستانی در ایران گفت: ایران سال‌ها است که میزبان میلیون‌ها افغانستانی است و امیدوار هستیم که دانش‌آموزان این فرصت را پیدا کنند که ادامه تحصیل بدهند و با آموزش آینده خوبی برای کشور افغانستان رقم بزنند.

معاون رئیس جمهور ایران بیان کرد: افغانستانی‌های بسیاری در ایران در رده های مختلف تحصیل کرده‌اند که این نشانه میهمان نوازی مردم ایران و احساس مسئولیت و تعهد آنها به مردم افغانستان است چرا که میهمان برای ما اهمیت فراوانی دارد.

ابتکار به دستور رهبر انقلاب اسلامی در جهت تسهیل ادامه تحصیل کودکان افغانستانی نیز اشاره کرد و گفت: دولت و وزارت آموزش و پرورش نیز می‌بایست در این زمینه حمایت بیشتری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: مسأله آموزش فارغ از مرز و ملیت برای همه دانش‌آموزان امری ضروری است و همه کودکان و به ویژه کودکان افغانستان میهمان ما هستند و باید به آنها کمک شود که رشد داشته باشند تا به خانواده و کشور خود کمک کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در ادامه با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان و به ویژه زبان مشترک گفت: ما یک اشتراک جغرافیایی داریم که ارزش فراوان دارد و دیدگاه مهم طبیعی محسوب می‌شود که آن رودخانه هیرمند و تالاب هامون است. تالاب هامون یک تالاب بین‌المللی است و
و  به عنوان زیستگاه مشترک دو ملت ایران و افغانستان محسوب می شود. یک سوم تالاب هامون در افغانستان و دو سوم آن در ایران قرار دارد و میراث مشترک ما انسان ها است و باید برای حفاظت آن تلاش کنیم، همچنین باید برای برقراری صلح و دوستی بین‌الملل تلاش کرد و ان‌شاالله صلح و دوستی بین دو کشور ایران و افغانستان و تالاب هامون مشترک بماند.

شایان ذکر است مراکز آموزش پایه ی حامی از سال 1387، با همکاری و مشارکت اداره کل اتباع مهاجرین خارجی وزارت کشور، صندوق کودکان ملل متحد در ایران و سایر خیرین فعال در این حوزه، به جهت فراهم نمودن امکان دسترسی به آموزش پایه برای کودکان بازمانده از تحصیل مهاجر افغانستانی در ایران، توسعه ی عدالت آموزشی و کاهش تبعیض های موجود در این حوزه، آغاز به کار کرده است.
انجمن حامی در سال تحصیلی 93-94 ، تعداد 617 دانش آموز در دو مرکز شورآباد، 252 دانش آموز در کن، 378 دانش آموز در مشهد ، 138 دانش آموز در سمنان و در مجموع 1385 دانش آموز افغانستانی را تحت پوشش آموزشی قرار داد.

جهت مشاهده ی این خبر در سایر خبرگزاری ها به لینک های زیر مراجعه کنید:
خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایسنا

سازمان حفاظت از محیط زیست

DSC05362DSC05392DSC05402DSC05443DSC05369DSC05408DSC05419

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید